Квота – соціальна відповідальність роботодавців
Попри те, що в суспільстві та державі,
серед роботодавців немає однозначних підходів до залучення осіб з інвалідністю
на ринок праці, їх працевлаштування, ці питання стають дедалі актуальнішими.
Експерти кажуть, що працевлаштування таких осіб є викликом сьогодення та посиленням
професіоналізації ринку праці. Відтак роботодавці мають реагувати на сучасні тенденції.
Т
а в українських реаліях працевлаштування інваліда зазвичай означає
лише те, що в якійсь компанії лежить його трудова книжка, а керівник фірми звітує,
що квоту в 4% витримано. У такий спосіб підприємець уникає штрафу, передбаченого
законодавством за невиконання норми щодо кількості працівників-інвалідів.
Європейський досвід свідчить, що головним принципом має бути позитивне
стимулювання, мотивація роботодавця, а не санкції. Скажімо, в Польщі діє механізм
державної підтримки, повністю відкритий для всіх суб’єктів ринку. Польське законодавство
зобов’язує кожного роботодавця спочатку сплатити грошовий внесок до Фонду реабілітації
інвалідів. Потім встановлюється квота працевлаштування інвалідів і, відповідно,
звільняються від сплати внеску ті, хто її заповнив. На відміну від українського
законодавства, внесок не є адміністративним штрафом. Тож у Польщі будь- який суб’єкт
господарювання, що дотримується умов, передбачених тамтешнім законодавством, може
отримати різні види грошової компенсації.
Європейські експерти стверджують, що в умовах професійної конкуренції
особи з інвалідністю є більш мотивованими та відповідальнішими у виконанні службових
обов’язків, менш вимогливими до умов праці. Інваліди також більш мотивовані до професійного
навчання.
В Україні проживають понад 2,6 млн людей з інвалідністю, з яких
74% працездатного віку. Однак лише третина їх працевлаштовані.
Держава запровадила спеціальну квоту, коли кількість працівників перевищує
25 осіб, 4% мають складати люди з інвалідністю. При цьому норматив стосується абсолютно
всіх установ, підприємств як приватного, так і державного секторів, де використовується
наймана праця. Чимало роботодавців свідомо уникають виконання встановленого нормативу,
за що Фонд соціального захисту інвалідів стягує адміністративно-господарські санкції
з порушників. Відмовляючись від виконання нормативу, представники приватного сектору
здебільшого керуються комерційною невигідністю. Водночас бюджетні установи законодавчо
звільнені від штрафів за порушення норм на працевлаштування людей з інвалідністю.
Відповідно, за даними аудиту Рахункової палати України державних установ і підприємств,
переважна більшість бюджетних установ в Україні ухиляються від виконання цієї квоти.
Що стосується підприємств та організацій, які не належать до державного сектору,
то вони зобов’язані сплачувати санкції за невиконання квоти. Однак, навіть це не
змушує багатьох роботодавців брати на роботу працівників, які мають інвалідність.
Цікава статистика: роботодавцями, які не виконали нормативу щодо працевлаштування
осіб з інвалідністю, сплачено вдвічі більше адміністративно-господарських санкцій,
ніж було заплановано державою. Це свідчить про небажання роботодавців брати на
роботу осіб з інвалідністю або принаймні про те, що простіше сплатити штраф, ніж
створити відповідні умови та знайти потрібного працівника.
Та є у цієї проблеми й зворотний бік. Велика кількість роботодавців
не сплачують санкції, тому що зробили все від них залежне для виконання нормативу
працевлаштування осіб з інвалідністю: створили спеціальні робочі місця та здійснювали
пошук осіб з інвалідністю, зокрема шляхом залучення Державної служби зайнятості.
Однак, вони так і не змогли виконати норматив з працевлаштування людей з інвалідністю.
То може, Служба зайнятості працює не так ефективно, як звітує?
Підвищення
рівня зайнятості осіб з інвалідністю мало б стати одним з пріоритетів державної
соціальної політики щодо цієї категорії громадян. Підтримка інвалідів має реалізуватися
насамперед шляхом гарантованого їх працевлаштування у межах встановленого законом
нормативу робочих місць. Не паперового, а реального нормативу.
Закон про ЖКГ бере паузу
Верховна Рада ухвалила законопроект, яким
відтермінувала введення в дію закону про ЖКГ. Він мав набрати чинності 10
червня п. р. Нові правила оплати житлово
-
комунальних послуг, найімовірніше, перенесуть на 2019 рік.
З
аступник голови парламентського Комітету з
питань будівництва, містобудування і ЖКГ Альона Бабак наголошує на
об’єктивних причинах такого затягування: не готові ні постанови Кабінету
Міністрів, ні порядки формування тарифів. Відтак комітет просить відкласти
старт дії нового закону до 1 травня наступного року.
Це потрібно для того, аби
було чітко дотримано всіх правових питань. Зокрема, щодо укладення договорів
між постачальниками і споживачами послуг, припинення надання послуг у разі несплати,
нарахування пені тощо.
Начальник управління розвитку
житлово-комунального господарства департаменту житлово-комунальної
інфраструктури Київської міськдержадміністрації Віра Радченко зауважує: «На
засіданні комітету за участю віце-прем’єр-міністра, Асоціації міст України,
мерів та заступників мерів підтримали стратегічно важливе рішення про відстрочення
введення в дію нової редакції закону про ЖКП. Це важливо тому, що без чіткого
розуміння підзаконних актів з 10 червня ми виходимо з правового поля в регулюванні
житлово-комунальних послуг».
Діюча нормативно-правова база
в цій сфері наразі і так надто перевантажена: тут діють близько 30 законів і
понад 100 підзаконних нормативно-правових актів. В окремих випадках норми
одного закону суперечать чи не відповідають нормам іншого. Відтак знадобиться
ще якийсь час, аби втиснути усі підзаконні акти в чітку й зрозумілу не тільки
чиновникам, а й населенню, систему.
Є ще одна причина, через яку
закон не може чисто фізично набрати чинності. Правила управління
багатоквартирними будинками тільки пройшли процедуру громадського обговорення,
відтак потрібно чимало часу на їх прийняття Кабміном і набрання чинності,
підбір кваліфікованих кадрів на посади кербудів.
Тут також «гальмом» стала
правова колізія: рішення про призначення управителя повинні прийняти мешканці
будинку, а за Конституцією примушувати їх не можна, це порушення прав громадян.
Але за утримання будинку мешканцям доведеться платити більше, оскільки туди
увійде і зарплата управителя. Що стосується пені за несплату, то її в
будь-якому випадку повинні ввести з 1 січня 2019 року незалежно від того, чи
буде перенесено набрання чинності закону про комунальні послуги, чи ні. Вона,
нагадаємо, становить 0,01% від суми боргу на день і не може перевищувати 100%
боргу.
Експерти
ініціативу відкласти закон про ЖКГ ще на рік оцінюють по-різному. Низка аналітиків
житлово-комунальної сфери переконані, що рішення влади можна пояснити, але воно
ще на рік затримає введення сучасних методів обслуговування багатоквартирних будинків.
Дехто звинувачує чиновників у навмисному затягуванні процесу. Справді, місцевій
владі потрібен час на те, аби поінформувати споживачів та учасників ринку про
зміни, що відбудуться. Але чому цього не зробили за час, що минув від ухвалення
закону? Як завжди, питання з розряду риторичних.
18.06.2018
|