Оцінювання по-новому
Міністерство освіти і науки розробило
нову модель оцінювання в перших класах і надіслало її в школи, що пілотують новий
стандарт початкової освіти. У відомстві сподіваються на зворотний зв’язок від
педагогів. Це дасть змогу вчасно внести корективи, щоб запровадити нову форму
оцінювання усім першим класам нового 2018/2019 року.
Н
ова модель ґрунтується на так званому формувальному
оцінюванні, що дозволяє оцінити насамперед процес навчання, а не результат, а
також поступ кожного учня. Зокрема, за запропонованим зразком учителі
оцінюватимуть, як активно дитина працювала на уроці, чи була допитливою, чи
добре співпрацювала з іншими тощо.
«Завдання такого оцінювання – розкрити потенціал
кожної дитини, підтримати її і надихнути вчитися далі», – зазначила міністр
освіти і науки Лілія Гриневич. І додала, що «цим ми наближаємось до того, як
має виглядати оцінювання в початковій школі».
У МОЗ стверджують, що роблять усе, аби оцінювання
в Новій українській школі реально відбувалось по-новому. До слова, будь-яка
школа, не задіяна в пілотному проекті, може вже зараз скористатися формою зворотного
зв’язку, де викласти своє бачення моделі. А за бажання – приєднатись до
робочої групи для розробки нового зразка оцінювання. Такий колектив уже
створено. До його складу ввійшли вчителі пілотних шкіл, вчителі-практики,
розробники нового Стандарту початкової освіти і представники Академії
педагогічних наук.
Батьків уже зараз цікавить питання: як
оцінюватимуть учнів? Адже поки не всім зрозуміло, що насправді дав перехід з
п’ятибальної на дванадцятибальну систему. Нова модель пропонує чотири рівні
оцінки компетентності: «має значні успіхи», «демонструє помітний прогрес»,
«досягає результатів з допомогою вчителя», «потребує значної уваги та
допомоги». У цьому переліку відсутній варіант на кшталт «низький рівень».
Автори нової моделі категорично проти такого способу оцінювання. Адже це все
одно, що ставити діагноз, не пропонуючи жодних рекомендацій.
В освітньому середовищі позитивно сприйняли і той
факт, що в Новій українській школі хочуть відмовитись від поняття «табель».
Лілія Гриневич переконана, що школа повинна надавати учневі і батькам
розгорнуту характеристику про досягнення дитини. Для цього пропонують
Свідоцтво досягнень учня, в якому буде конкретизовано поступ першокласника
впродовж навчального року чи семестру. У першій частині свідоцтва вчитель
оцінюватиме так звані соціальні і робочі компетентності. Приміром, чи була
дитина активною на уроці, чи ставила запитання про щось нове і незрозуміле,
чи виявляла самостійність у роботі, чи була доброзичливою до інших і вирішувала
конфлікти мирним шляхом. А вже друга частина свідоцтва – оцінка предметів. І
знов-таки, усе відбуватиметься по-новому.
Наприклад, «Цікавиться темами, що вивчаються,
виявляє допитливість до навколишнього світу» (Я досліджую світ), «Дотримується
правил спілкування: привітання, прощання, подяка, прохання, запитання» (Українська
мова), «Орієнтується у просторі, пояснює розташування предметів» (Математика),
«Пропонує і втілює власні творчі ідеї» (Технології), «Висловлює своє ставлення
до мистецьких творів» (Мистецтво), «Дотримується встановлених умов та правил
гри» (Фізкультура), «Продукує короткі фрази про себе, надаючи базову
персональну інформацію (ім’я, адреса, родина)» (Іншомовна освіта). Це
означає, що протягом 2 перших років навчання оцінювання буде описовим. І
тільки починаючи з 3 класу, з’являться бали.
Експерти
переконані, що молодші школярі потребують оцінки не стільки результату, скільки
процесу навчання. Адже кожен учень має власний стиль і темп навчання. Тому важливо
усвідомлювати, що оцінювання учня вчителем не повинно стати причиною заниженої самооцінки
молодшого школяра, бо це неминуче позначиться на його навчальній мотивації й успішності.
Тож заміна табеля так званими свідоцтвами досягнень стане першим кроком, аби не
відбити бажання вчитися далі.
Вікно
в Європу
У Карпатах офіційно відкрили Бескидський тунель. Це
наймасштабніший інфраструктурний проект незалежної України. Перші потяги
через нову двоколійну підземку рушили тиждень тому.
Д
ля України цей проект має велике стратегічне
значення. Цим маршрутом перевозять вантажі до західного кордону країни, а
також понад 60% транзитних вантажів у напрямку Західної та Центральної
Європи. Новий тунель пропускатиме втричі більше потягів до Європи – близько
100 на добу замість нинішніх 47. Максимальна швидкість потягів зросте із 40
км за годину до 60–70. Довжина тунелю сягає 1764 м, глибина – 180 м, ширина –
10,5 м, висота – 8,5 м.
Тунель обладнають сучасними
приладами робочого та аварійного освітлення, вентиляцією, відеокамерами,
контрольними датчиками визначення рівня шкідливих газів і постійним
моніторингом внутрішнього стану. Також будуть встановлені засоби пожежної
безпеки та система антикорозійного захисту. Австрійська фірма пильно стежила
за тим, аби на всіх етапах усі роботи виконувались правильно, а кошти розподілялись
суворо за призначенням. Перевіряли все, починаючи від буріння тунелю вибуховим
методом до кінцевого внутрішнього оздоблення.
Загалом стратегія поліпшення
сполучення між європейськими країнами за допомогою будівництва Бескидського
тунелю розроблена ще 1993 року на острові Крит, де відбулись збори міністрів
транспорту всіх європейських країн. У 2006 році Укрзалізниця оголосила тендер
на його реконструкцію, але підготовчі роботи почались тільки у 2011-му. У
травні 2018-го проект закінчили на 7 місяців раніше від запланованого
терміну. Новий тунель з’єднає дві станції – Бескид і Скотарське в Карпатах.
Тунель обладнаний відеонаглядом, пожежною сигналізацією, автоматизованою
системою управління технологічними процесами, новітньою для України
мікропроцесорною централізацією та ін. На укріплення споруди пішло понад 44
тис. кубометрів бетону.
Новий тунель стане частиною
Пан’європейського транспортного коридору, який проходить територією Італії,
Словенії, Угорщини, Словаччини та України. Крім того, залізничники очікують,
що запуск тунелю покращить сполучення закарпатських міст з Києвом, Дніпром,
Харковом та Львовом.
«Бескидський тунель – найбільший
інфраструктурний проект у незалежній Україні. Його збудували в останні 4 роки,
в час, коли боронимо нашу територію від російської агресії, але знаходимо
ресурси й на будівництво, – сказав на відкритті нової споруди Президент Петро
Порошенко. – Майже 3 млрд грн інвестовано, аби стало можливим його
будівництво. Напрямок тунелю – в Європу. Це чітко співпадає з підписанням
Угоди про асоціацію, євроінтеграцією, безвізовим режимом. Впевнений, що це
символ ефективної співпраці України і ЄС, символ створення нових робочих
місць, що дасть можливість підвищити рівень зарплати залізничникам».
Кошти на будівництво тунелю
виділив Європейський інвестиційний банк і Європейський банк реконструкції та
розвитку.
Однак потрібно
розуміти, що Укрзалізниця, збудувавши Бескидський тунель, надає лише можливість,
а все інше залежить від Уряду, бізнесу та інших країн, кажуть експерти. І найперше
– від власної держави, наскільки ефективно вона скористається «відкриттям століття».
01.06.2018
|