П
резидент України Петро Порошенко вніс до Верховної
Ради проект Закону України «Про валюту» і попередив народних обранців, що
документ потребує невідкладного розгляду. Заодно наголосив, що новий закон має
істотно полегшити життя не тільки бізнесу, а й пересічним громадянам.
Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман вніс законопроект до пакета з 35
«реформаторських» законів і теж сподівається на оперативне його ухвалення.
Розробляти нове валютне законодавство
почала ще екс- глава Нацбанку Валерія Гонтарєва. 2 роки тому з’явився план
розвитку валютного ринку, який передбачав покрокову валютну лібералізацію.
Кінцевим пунктом цієї концепції мав стати закон «Про валюту», який би сприяв
повній лібералізації валютного ринку.
Досі бізнес у своїй
діяльності керувався прийнятим Урядом ще 1993 року декретом «про систему
валютного регулювання і контролю». Відтепер з’явилась надія, що закон замінить
більше 10 нормативно-правових актів: власне декрет Кабміну, а також низку
інструкцій, роз’яснень, листів, записок самого Національного банку. Головний
принцип, закладений у законі, полягає в тому, що «дозволено все, що не
заборонено законом».
Про які ключові напрями
йдеться? І наскільки вони стосуються бізнесу і населення? Так от, стосовно
пересічних громадян, у законопроекті є принадна родзинка: українці зможуть інвестувати
за кордон без отримання індивідуальних валютних ліцензій. Раніше для проведення
такої операції треба було «вибивати» дозвіл Національного банку: доволі
розлогий перелік оригіналів документів, які б підтверджували джерело доходів
для таких операцій, а також цільове використання. Та навіть якщо комусь і
вдавалося зібрати необхідний пакет документів, Центробанк зазвичай відмовляв у
проведенні такої операції під різними приводами. А під час кризи 2014 року
остаточно заборонив такі операції. Заборона тривала до літа минулого року.
Саме у серпні 2017 року інвесторам
дозволили виводити за кордон до 50 тис. дол. США на рік. Але для цього потрібно
отримати електронну ліцензію від регулятора.
Після вступу в силу закону
отримувати дозволи та індивідуальні валютні ліцензії не потрібно. Досить
пройти стандартний контроль в банку.
У Нацбанку пояснюють: наразі
існують два види ліцензій – генеральні та індивідуальні. Після ухвалення закону
залишиться тільки одна – валютна. Її потрібно буде отримувати небанківським
фінансовим компаніям, які захочуть працювати з валютою. Дозвіл на роботу з валютою
для банків буде автоматичним: його буде включено в загальну банківську
ліцензію.
Експерти серед переваг нового
закону називають зняття зайвого валютного контролю з дрібних операцій, що,
безумовно, піде на користь як бізнесу, так і населенню.
За інформацією Нацбанку, українці впродовж 1
календарного року здійснюють понад 1 млн операцій з купівлі або переказів
валюти на суму до 150 тис. грн в еквіваленті. Головний банк країни пропонує
скасувати для таких операцій валютний контроль і поширити його тільки на
операції понад 150 тис. грн. Та найбільше користі від законопроекту дістанеться
компаніям, які ведуть зовнішньоекономічну діяльність – експортерам та
імпортерам. У цьому сенсі Нацбанк пропонує продовжити максимальний термін для
розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів до більш ніж 180 днів.
Головне правило – дотримуватися термінів контрактів.
І ще на одну новацію аналітики фінансового ринку
пропонують зважати: експортерам не потрібно буде продавати валютну виручку, а
компанії зможуть купувати валюту без прив’язки до конкретного експортного
контракту.
Існує ще
ціла низка послаблень, однак експерти попереджають: лібералізація не означає відсутність
контролю. Нацбанк як орган валютного нагляду і банки, які будуть виконувати роль
агентів валютного контролю, матимуть право вимагати від компаній і фізичних осіб
документи з проведених операцій. А НБУ і ДФС зможуть проводити перевірки з питань
дотримання вимог валютного законодавства.
ПРЕД’ЯВІТЬ
ПРОЇЗНИЙ!
К
абінет Міністрів України ухвалив
рішення монетизувати пільги на проїзд усіма видами громадського транспорту.
Воно було підтримане під час засідання Уряду 14 березня і стосується як
міських, так і приміських та міжміських маршрутів.
З-поміж іншого рішення передбачає, що людям буде компенсована
сума, рівна середній вартості проїзду, помноженій на 30 поїздок. Однак
остаточні розміри виплат у 2-місячний термін після набуття чинності постанови
повинні визначити обласні та Київська міська державні адміністрації.
Зачувши таку інформацію, пільгова частина населення вирішила, що
безкоштовного проїзду в нинішньому вигляді в Україні більше не буде, а
компенсацію пільговикам у міському транспорті обмежать 30 поїздками.
Буквально наступного дня на своїй сторінці у Facebook віце- прем’єр-міністр
Павло Розенко мусив давати роз’яснення: затверджена Урядом монетизація означає
лише те, що віднині місцеві органи влади самі вирішуватимуть, яку форму
надання пільг їм обирати – безготівкову чи монетизовану. Відтак діяти ці
правила почнуть лише після відповідної ухвали місцевих чиновників. Пан Розенко
запевнив, що 30 поїздок – лише мінімальна норма для пільговиків: «Це гарантія,
нижче якої місцевий орган влади не має права розраховувати монетизовану виплату
пільговику!»
В експертному середовищі досить неоднозначно сприйняли чергову
новацію.
Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко
вважає, що ініціатива Міністерства соціальної політики стосовно монетизації
пільг на проїзд у громадському транспорті приречена на провал, адже проблеми
такий підхід не вирішить. На переконання експерта, монетизація пільг, тобто
видача готівки населенню, не спрацює з тієї простої причини, що витрачатимуть
її на інші потреби.
Економіст вважає, що не варто вигадувати український велосипед.
Достатньо скористатись європейським досвідом і запровадити картки. «В
ідеальному варіанті кожен повинен отримати картку. Це соціальна платіжна
картка, на яку перераховуються гроші. А потім, коли людина, наприклад, заходить
в автобус, вона розраховується цією карткою. У результаті картка реально дає
можливість економити та сплачувати за проїзд за рахунок бюджетних коштів. Це
виключає конфлікт. В Європі те саме. Можна просто взяти європейський метод і
запустити – нічого нового не розробляти. Зробити, як у Європі, і все», –
закликає президент Українського аналітичного центру.
Та побачимо,
як на місцях будуть реалізувати транспортну реформу. Адже спроможність місцевих
рад надто різна.