П
очаток березня позначився не тільки негодою, а й газовою панікою.
«Нафтогаз України» спішно закликав населення «прикрутити» крани й економити,
знизивши температуру в оселях. Терміново закрили школи і дитячі садки. Уряд
оголосив «план на п’ять днів», який передбачав спеціальний режим споживання
газу для підприємств. Причиною для таких екстрених заходів, повідомляли в
Кабінеті Міністрів, стало зниження тиску в газотранспортній системі з боку
Росії.
А буквально через день було знято всі обмеження. Постраждали
тільки школярі, яких батьки масово вивезли до бабусь у село, тож 3 дні
поспіль класи були напівпорожніми.
Населення й досі не може збагнути: що це було? І
до чого тут Росія, адже якщо вірити фахівцям газового ринку, ми не купуємо
напряму блакитне паливо в агресора. Газ, який українці споживають, надходить з
Європи, з власних газових сховищ і з власного видобутку.
Та ми не про це. Ми про ціну питання. Згадаймо «газову
війну» майже 10-річної давності. Тоді Росія повністю закрутила газовий вентиль
і припинила постачання газу в українську газотранспортну систему. Україна
змушена була використовувати газ із своїх сховищ, аби не припинились поставки
до Європи. Європейці, дякуючи чітким діям України, не встигли замерзнути в холодних
оселях.
Для безперебійного постачання палива у країни
Заходу, окрім бажання допомогти, потрібен відповідний тиск у газовій трубі.
За контрактом з «Газпромом», він має бути на рівні 60–65 кгс/см
2
. Однак з початку нинішнього року Росія систематично порушувала
технічні умови, а 1 березня пішла на безпрецедентний крок і знизила тиск до
найнижчого значення тиску – 50,3 кгс/см
2
.
Що спровокувало газову кризу? Експерти пояснюють
це двома словами: Стокгольмський арбітраж. Ближче до півночі 28 лютого арбітраж
оприлюднив рішення за позовом «Нафтогазу» до «Газпрому» про умови контракту на
транзит газу, укладеного 19 січня 2009 року урядом Юлії Тимошенко. Контракт
був укладений терміном на 10 років – до 2019 року.
За рішенням Стокгольмського арбітражу, «Нафтогаз»
домігся компенсації в сумі 4,63 млрд дол. США за недопоставку «Газпромом»
узгоджених обсягів газу для транзиту через Україну.
Трохи раніше Стокгольмський арбітраж виніс рішення
за умовами take or pay («бери або плати») газового контракту постачання палива
в Україну. Згідно з рішенням, «Нафтогаз» повинен був погасити суму
простроченої заборгованості за поставки газу в розмірі 2,02 млрд дол., а також
відсотки в розмірі 0,03% за кожен день затримки в оплаті.
За «транзитним» рішенням відбувся взаємний залік, а «Газпром»
залишився винен нашій державі більш ніж 2,5 млрд дол. Здавалося б, Україна
перемогла. Та треба знати норов наших північних сусідів.
Отримавши рішення Стокгольмського арбітражу в останній день
лютого, росіяни вирішили помститись. Наступного дня «Газпром» заявив, що
повертає «Нафтогазу» передоплату за березневий імпорт і розриває контракт на
поставку. Аналітики кажуть, що можливість «розлучення» насправді передбачена в
контрактах. Але тільки за згодою обох сторін. При цьому на переговори дається
30– 45 днів, а потім контракти може розірвати той же Стокгольмський арбітраж.
Істинною причиною саботажу «Газпрому» аналітики називають
політичну ситуацію напередодні виборів президента РФ. Визнати поразку в
суперечці з Україною? На це Кремль піти ніяк не міг. Жоден Стокгольм їм не
указ.
Однак
пересічних українців не цікавлять ні результати виборів у РФ, ні нормативні
показники тиску в газовій трубі. Їх цікавить, чому НАК «Нафтогаз» не передбачив
таку ситуацію? От і довелося «прикручувати».
ПО 1800
ДОЛАРІВ. З КОЖНОГО
З
овнішній економічний борг
держави складає 83% від ВВП, або по 1800–1900 дол. США на кожного українця. При
цьому заборгованість продовжує зростати. Упродовж 2017 року державний та
гарантований державою борг України збільшився в порівнянні з попереднім роком
на 10,98%. Про Україну в усьому світі кажуть, що вона живе в кредит. Кінця-краю
цьому поки що не видно. Однак уже нинішнього року пріоритетом стане погашення
боргових зобов’язань.
Вітчизняні експерти оцінюють ситуацію як досить небезпечну. Адже
до 2019 року державі доведеться заплатити за зовнішніми боргами 14 млрд дол.
Експерти не виключають, що країну може накрити дефолт. Ціна питання полягає в
тому, чи спроможна влада за півтора-два роки реалізувати задекларовані
реформи, аби заслужити довіру міжнародних кредиторів?
Час спливає, застерігають аналітики фінансового ринку. Годинник,
що відміряє цей час для країни, невпинно наближається до півночі.
Низка експертів налаштовані досить песимістично і заявляють, що
Україні потрібно готуватися до найгіршого: потенційного економічного шторму,
оскільки, крім виплат, наша економіка залежить від експорту. Щойно різко
впадуть ціни на нашу сировину, в країні неодмінно розпочнеться валютний голод
і валютна криза. А за цим – криза фінансова, банківська з усіма можливими
наслідками.
Як цього уникнути? Пропонованих рецептів подолання кризи чимало,
однак вибрати один поки що не вдається. Бо те, що передбачається раніше,
практично одразу ж піддається коригуванню. Приміром, у нинішньому році
очікується зростання економіки на 3%. Попри це, рівень інфляції, стверджують
аналітики, складе не менше 15%, що значно більше від очікуваних 9%, що закладені
в бюджеті на 2018 рік. Курс гривні у поточному році теж передбачити доволі
складно. Економісти називають абсолютно різні показники, у середньому 30 грн
за долар.
Борг України наприкінці наступного року може становити близько 100
млрд дол. США. Без залучення нових запозичень Україна не зможе розрахуватись з
поточними зобов’язаннями. Бо існує ще таке поняття, як вартість обслуговування
боргів – відсотки за позиками. Майже 5 млрд дол. коштів платників податків має
піти тільки на виплату відсотків. І це, кажуть експерти, дуже високий
показник. Фінансисти сподіваються, що в нинішньому році Україні таки зроблять
поблажку і зменшать рівень відсотків.
Можна
було би не так болісно відчувати цю проблему, якби в нашої країни був бодай
трохи вищий рейтинг надійності для здешевлення іноземних позик. Та для цього
Україні потрібно проводити реформи, як того вимагають міжнародні організації
та західні партнери.
ІЗ ПЕРШИХ ВУСТ