МІТКИ НА ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНІЙ КАРТІ
У
продовж минулого року Україна подолала нелегкий відрізок євроінтеграційного
шляху. Завдяки змінам у законодавстві та реформам у різних сферах життя країна
отримала безвізовий режим, набрала чинності Угода про асоціацію між Україною та
ЄС, для малого та середнього бізнесу з’явилась можливість участі в європейській
програмі COSME.
Однак щодо законодавства в експертів є низка зауважень.
Є кілька законопроектів, котрі не відображають євроінтеграційних прагнень України.
І на превеликий жаль, наразі у Верховній Раді не існує механізму, який би унеможливлював
винесення на розгляд депутатів тих ініціатив, що повністю чи частково суперечать
зобов’язанням країни. Такі механізми успішно працюють у багатьох європейських державах,
у тому числі Польщі та Румунії.
Зважаючи на це, Верховна Рада протягом передвиборного
2018 року повинна, насамперед, позбутися популізму і не ухвалювати скандальних
законів, спрямованих на погіршення стосунків з країнами Євросоюзу. Наразі підготовлено
проект Дорожньої карти на поточний рік щодо прийняття в парламенті євроінтеграційних
законодавчих актів. Аналітики переконують, що успіх ухвалення таких документів
буде залежати від долучення до цього процесу якнайбільшої кількості депутатів.
Ще одна проблема, з якою неодмінно стикатимуться законодавці, – відсутність якісного
перекладу різних правових норм. Від якості перекладу залежить, наскільки придатними
до життя вийдуть закони з-під пера депутатів.
Координатор Парламентської експертної групи з європейської
інтеграції Денис Чернишов заявив: «Нам потрібно відмовитись від завищених очікувань
стосовно масового і термінового ухвалення євроінтеграційних законів. І що не менш
важливо, – уникнути популізму і ревізії тих норм, які набули чинності закону.
Бо від цього залежить майбутнє стосунків Києва і Брюсселя».
За словами Дениса Чернишова, на нинішній рік заплановано
ухвалення 22 євроінтеграційних законопроектів, які профільний комітет визначив
як надзвичайно актуальні для вирішення невідкладних проблем державної політики України.
Серед пріоритетних завдань ВР – урегулювання питань
захисту інтелектуальної власності, імплементація норм Угоди про асоціацію у сфері
навколишнього середовища, закони про екологічну оцінку, пакет законопроектів стосовно
реформи в транспортній галузі та розвитку фінансового сектора.
Якщо парламент та Уряд зуміють домовитись щодо пріоритетів
у розгляді євроінтеграційних законопроектів, істотно знизяться ризики ухвалення
поспішних і популістських законів, переконані аналітики. Хоча низка експертів вважають,
що темпи розгляду законопроектів не відповідають термінам виконання Угоди про асоціацію
з ЄС. Минулого року Верховна Рада ухвалила всього 20 євроінтеграційних законопроектів,
що складає трохи більше 10% від загальної кількості прийнятих нормативних актів.
Тривалість розгляду кожного євроінтеграційного законопроекту розтягується в часі
практично на 2 роки, що суперечить міжнародній практиці. У профільному комітеті
наполягають, щоб ці терміни були зміщені хоча б до 1 року.
І це абсолютно реальне завдання. За умови, що депутати будуть менше
часу гаяти на популізм та винесення на обговорення відверто антиєвропейських законопроектів,
які потім доводиться або скасовувати, або істотно переробляти.
Віце-спікер
Верховної Ради Ірина Геращенко ділиться своїм баченням депутатської діяльності у
виробленні законів про інтеграцію: «Таке враження, що цілі фракції і дуже багато
депутатів уже поставили «галочку», начебто ми вже все виконали – угода підписана,
ратифікована, і все, крапка. Це не так, бо ратифікація Угоди про асоціацію з Європейським
Союзом робить євроінтеграцію частиною внутрішньої політики. І тепер наш прямий
обов’язок – зміни українського законодавства. Якщо хочемо реально подати заявку
на членство в ЄС, то повинні виконати ретельно домашні завдання. А ми відстаємо
від виконання зобов’язань».
ТЕХНІЧНА ПЕРЕВІРКА
Г
рупа експертів МВФ працювали в столиці України з 12 по 16
лютого. Основна зустріч відбулась у Міністерстві фінансів. Профільний міністр
Олександр Данилюк мав розмову з головою технічної групи Фонду Роном ван Роденом.
Під час зустрічі обговорили низку питань подальшої імплементації програми МВФ,
реформу ДФС та впровадження корпоративного управління в державних банках.
Експерти Міжнародного валютного фонду надали рекомендації до закону про
Антикорупційний суд. Це поки що лишається найбільш спірним питанням у співпраці
з Фондом.
Нагадаємо,
що 4-річна програма розширеного фінансування МВФ для України на суму в 17,5
млрд дол. США була ухвалена в березні 2015 року. Наразі із цієї суми отримано
8,7 млрд доларів. Останній транш був у квітні 2017 року. Чи отримає наша країна
решту від запланованого, залежить не тільки від щедрості МВФ. Найперше – чи
зможе Київ погодитись на виконання всіх умов, на які його штовхає Фонд?
Наприкінці
січня Україна виконала чергову забаганку для наступного перегляду програми:
було прийнято новий закон про приватизацію. Крім того, Президент Петро
Порошенко вніс у Верховну Раду кандидатуру Якова Смолія на посаду голови НБУ,
яка фактично залишалась вакантною з весни минулого року, коли нинішня голова
Валерія Гонтарєва подала у відставку.
Ухвалення
закону про Антикорупційний суд і виконання обіцянок щодо приведення цін на
газ до ринкового рівня залишаються основними умовами для виділення п’ятого
траншу в рамках кредитної програми.
Експерти
Міжнародного валютного фонду впродовж 5 днів проводили технічні консультації
з представниками всіх гілок української влади.
Власне,
оціночна місія МВФ має прибути до Києва до квітня п. р., що може бути сигналом
для отримання траншу у 2 млрд доларів.
Хоча ще зовсім недавно
голова Ради Національного банку України Богдан Данилишин не відкидав можливості
приїзду місії у лютому нинішнього року. Він зазначав, що у програмі, яка була укладена
між Україною і МВФ, йшлося про те, що її перегляд відбуватиметься щоквартально.
«На жаль, із квітня 2017 року, коли Україна одержала 1 млрд доларів, а віддала
понад 1,7 млрд, ми коштів більше не одержали», – констатував високопосадовець.
Олександр ДАНИЛЮК,
міністр фінансів:
«Для нас цей візит групи експертів МВФ є особливо важливим.
Адже зараз саме той час, коли ми можемо використати можливість для того, щоб
Україна могла просунутися далі у співпраці з Фондом та успішно виконати свої
зобов’язання згідно з програмою».
Іван МІКЛОШ, головний економічний радник Прем’єр- міністра
України:
«Ми вже сьогодні знаємо, що Україна не отримає всі транші,
які планувалися. У березні 2019 року програма закінчується. З огляду на великі
платежі за зовнішнім боргом, зрозуміло, що Україні потрібно буде продовжувати
співпрацю. Це буде запорукою успішного продовження реформ та стабілізації».
Олександр ОХРІМЕНКО, президент Українського аналітичного центру:
«У 2016–2017 роках
МВФ фактично не кредитував Україну. Тоді 7 і 8 млрд обіцяли, а дали по мільярду.
Думаю, цього року також буде більше балаканини. А реальної співпраці з МВФ не буде.
Мода на Україну вже пройшла. Навіть Лагард фактично повторила слова, які говорила
десь рік тому, – жодної конкретики. Думаю, вона навіть не читає звіти про Україну
й не дивиться, що тут відбувається. Це просто дипломатична риторика».
27.02.2018
|