З
а півроку з початку дії безвізового режиму з країнами ЄС
співробітники Державної прикордонної служби оформили 355 тис. громадян
України, які скористалися перевагами спрощеної системи. За офіційними даними,
понад 128 тис. українців використовували для подорожей авіаційний транспорт,
227 тис. подорожували автомобілями і залізницею, а решта громадян прямували
через морські пункти пропуску.
У рамках безвізового режиму з країнами
ЄС найчастіше українці перетинали кордони з Польщею та Румунією – майже 90
тис. та 65 тис. осіб відповідно.
Ні для кого не стало несподіванкою, що
найвищий ажіотаж спостерігався у перші місяці безвізового режиму. Стимулювала
до поїздок Європою пора літніх відпусток. Нині прикордонники фіксують
зменшення кількості мандрівників. Станом на листопад поточного року їх було
трохи більше 32 тис. осіб.
У ДПСУ повідомили, що 157 пунктів
пропуску оснащено сучасним біометричним обладнанням, у тому числі 97 пунктів
пропуску для контролю за відбитками пальців. Створена прикордонним відомством
система біометричного контролю функціонує в усіх авіаційних, міжнародних і
міждержавних пунктах пропуску на кордоні з країнами ЄС.
Експерт центру «Нова Європа» Сергій
Солодкий зауважив: «Минуло лише півроку, а українці сприймають безвіз як безумовну
річ, наче він існував завжди. Це історія успіху й ефективний приклад того, як
діє політика заохочення ЄС. Вона принесла із собою зміни та реформи. Їх
українці часто не помічають, але вони є».
У Європейському Союзі також позитивно
оцінюють двосторонній прогрес. Тамтешні експерти вже підрахували, що потік
українців до країн Євросоюзу збільшився на 10% порівняно з аналогічним
періодом минулого року. Аналітики відзначають, що українські туристи
практично не порушують правил перетину кордонів. Відмови погостювати в Європі
отримали лише кілька десятків людей з України, а це в рази менше, аніж
зафіксували статистичні дані попередніх років. До того ж, завдяки відкриттю
кордонів міцніють економічні зв’язки між представниками європейського та
українського бізнесу.
Звісно, те, що українці сприймають безвіз
як безумовну річ, добре, однак не варто забувати, що такий режим нашій країні
надали за певних умов. Що вона буде усіма силами боротися з корупцією. Саме
безвізовий режим мав стати реальним запобіжником згортання в країні досягнень
у антикорупційних зрушеннях. Відтак і вітчизняні, і зарубіжні експерти
висловлюють побоювання, що відомий законопроект № 7362 може стати приводом для
позбавлення України безвізового режиму. Нині українська влада ходить «по лезу
ножа», застерігають експерти.
Cпівдиректор програм зовнішньої політики та міжнародної
безпеки Центру Разумкова Михайло Пашков у своєму коментарі зазначає: «Конфлікт
прокуратури з антикорупційними органами викликав дуже негативний резонанс з
американської сторони, з боку Європейського Союзу. Це явно не на користь
Україні».
У ніч на четвер, 7 грудня, Україна ледь не перетнула «червону
лінію» у відносинах з Брюсселем. Іноземні дипломати та українські політики
практично всю ніч дискутували з приводу законопроекту про зниження
незалежності НАБУ. Були й відверті заклики зупинити програми підтримки України
та призупинити безвізовий режим. Вітчизняним дипломатам вдалося відстояти
свою позицію, однак це не означає, що проблему знято з порядку денного.
Євросоюз може будь-якої миті повернутися до цього питання.
Європейська комісія
зобов’язана до 2024 року принаймні раз на рік звітувати перед Європарламентом та
Радою ЄС про те, як Україна виконує безвізові умови. Якщо хоча б один з критеріїв
не виконується, ЄС може розпочати процедуру призупинення безвізу.
НЕ БІЛЬШЕ ТРЬОХ
В ОДНІ РУКИ
П
арламент схвалив законопроект,
який ускладнить роботу «човникам» та «сірим» продавцям закордонних товарів.
Суть документа полягає в тому, що віднині Рада обмежує ввезення товарів в Україну
до трьох посилок на місяць вартістю по 50 євро кожна. За кожну наступну посилку
доведеться сплачувати податок, мито та акциз.
Чому депутати зважились на такий крок? Через те, стверджують
автори законопроекту, що безподаткове ввезення необмеженої кількості товарів у
посилках з лімітом 150 євро деякі підприємці перетворили на схему з ухилення
від сплати податків.
З’явилась така собі бізнес-модель. Експерти дійшли висновку, що
майже 80% техніки Apple надходить в Україну контрабандою – дрібними партіями,
«для себе». Скажімо, як тільки в США та Європі з’явилися в продажу перші
новинки iPhone – моделі 8 і Х, у невеликих інтернет-магазинах ціни на них
сягали 1,5–3 тис. дол. США, що втричі дорожче вартості гаджетів за кордоном,
але навіть за такої досить високої вартості новинка розійшлась миттєво.
Навіть звичайні фізичні особи замовляють за кордоном партії товарів,
дроблять їх, щоб «вписатися» в ліміт 150 євро й обійти податки. Потім в
Україні продають товар через дошки оголошень. Щомісячний «навар» від таких
оборудок сягає десятків тисяч гривень.
Крім того, зміни до закону обмежили ввезення товарів у багажі
для тих, хто часто перетинає кордон. Українці зможуть провозити товари
загальною вартістю до 500 євро і вагою до 50 кг за умови, якщо були відсутні в
країні понад 24 годин, і в’їжджають до неї не частіше одного разу за 72 години.
Якщо ці часові проміжки не дотримуються, ввезти товари можна буде на суму до 50
євро.
Раніше можна було ввозити товари вартістю до 500 євро і вагою до
50 кг раз на добу, не проводячи за кордоном більше 24 годин. Цим користувались
вітчизняні «човники». Економісти прогнозують, що новий закон спрямований проти
дрібних підприємців, котрих намагаються витіснити з роздрібного бізнесу, та
армії «човників». Останні із введенням обмежень будуть змушені сидіти за
кордоном по 3 дні або купувати товари всього на 50 євро. Це зробить традиційні
«рейди» вкрай нерентабельними та змусить підвищувати ціни на товар уже в
Україні.
Цей законопроект – ще й удар по онлайн-торгівлі, переконують
аналітики. Віднедавна багато українців замовляють товари у закордонних
інтернет-магазинах, де вартість товарів удвічі- втричі нижча, ніж в Україні.
Поки що
законопроект не набув сили закону, бо не підписаний ні Головою ВР, ні Президентом.
Однак галасу він наробив багато. Й експерти оцінюють його далеко не однозначно.