П
ісля впровадження пенсійної реформи за бортом залишилися
військові пенсіонери. Адже виявилося, що їхні і без того мізерні виплати після
набуття чинності нововведень стали нижчими, ніж у цивільних. У Мінсоцполітики
пообіцяли врегулювати питання за допомогою спеціально розробленого
законопроекту.
Чому взагалі виник такий розрив між
пенсіями цивільних та військових? Згідно чинного законодавства перерахунок
пенсій для військових проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів
про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для
відповідних категорій військовослужбовців. Але з початку АТО Кабмін офіційно
не ухвалював жодних рішень щодо підвищення грошового забезпечення
військовослужбовців. На сьогодні виплата збільшеного грошового забезпечення
військовослужбовцям регулюється наказом міністра оборони від 27.01.2016 № 44
«Про особливості виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних
Сил України в 2016 році». Тобто, навіть у назві наказу йдеться не про
збільшення, а лише про особливості грошового забезпечення військових.
На нещодавньому зборі представників
організацій ветеранів Збройних Сил та МВС у Полтаві за участю міністра
соціальної політики Андрія Реви це питання також порушувалося. Представники
ветеранських організацій нагадали міністру, що пенсії військовослужбовцям не перераховуються
з 2008 року. І дорікнули, що попри обіцянки Уряду, відповідний законопроект
так і не було внесено до Верховної Ради.
Натомість міністр змушений був визнати,
що у пенсійному забезпеченні військовослужбовців «ще більший безлад», ніж із
пенсіями для цивільних. Він погодився, що пенсії військовослужбовців потребують
негайного перегляду.
«На сьогодні військовослужбовцям пенсія
нараховується не з усього пенсійного забезпечення. Тобто, з 2011 року вони
платять ЄСВ з усього грошового забезпечення. А коли ми рахуємо пенсії, то
чомусь не всі види грошового забезпечення потрапляють до розрахунку. Це неправильно.
Взяти, наприклад, військовослужбовця, який воює в АТО. Він отримує надбавки
бойові, несе службу в екстремальних умовах, а ми потім це не враховуємо», –
зазначив Андрій Рева.
За словами міністра, розроблений
законопроект повинен усунути ці недоліки, відновити соціальну справедливість у
пенсійному забезпеченні військовослужбовців. Як і у цивільних, пенсія
військовослужбовців повинна залежати від терміну їх служби та грошового
забезпечення. Андрій Рева запевнив, що документ вже повністю готовий та
найближчим часом буде розглянутий на засіданні Ради національної безпеки та
оборони.
Щоправда, розгляд відбуватиметься у закритому режимі, адже
стосується Збройних Сил. Єдине, чим Рева міг потішити військовослужбовців –
запевнив, що пенсії військових будуть вищими за цивільні.
На жаль, конкретних термінів, коли ж військові пенсіонери отримають
осучаснені пенсії, міністр соціальної політики так і не назвав. Все упирається
у сумнозвісний закон, під дію якого підпадатимуть понад півмільйона військовослужбовців.
Раніше Прем’єр- міністр Володимир Гройсман, який неодноразово наголошував на необхідності
підвищення пенсій, заявляв про те, що на підвищену пенсію військові
пенсіонери можуть розраховувати з 1 січня 2018 року. Але знову ж таки: за умови
ухвалення закону. А оскільки до ухвалення документа руки у депутатів поки що
не дійшли, пенсіонери-військовослужбовці продовжують отримувати мізерні
пенсії.
Як пояснив «Профспілковим
вістям» перший заступник голови парламентського Комітету з питань соціальної політики,
зайнятості та пенсійного забезпечення Сергій Каплін, комітет у будь-яку мить готовий
розглянути такий важливий законопроект. Проте у Міністерстві соціальної політики
чомусь ховають цей документ, затягуючи час. Не дивно, що 5 грудня військові пенсіонери
вийшли на акцію протесту, вимагаючи дотримання своїх соціальних прав.
ПЕРЕДЧАСНЕ РІШЕННЯ?
Н
БУ закликає повернути
державне регулювання цін на продукти, аби приборкати інфляцію. Про це заявив
голова Ради Національного банку України Богдан Данилишин. На його
переконання, рішення Уряду про скасування регулювання цін на продукти
харчування було передчасним.
«В умовах монополізованої економіки України воно призвело до підвищення
темпів інфляції. Вважаю за доцільне відновлення роботи Державної цінової
адміністрації, яка на етапі переходу економіки України від рецесії до зростання
здійснювала б контроль за ціноутворенням»,– заявив чиновник.
Справді, в структурі споживчого кошика досить високою є частка
витрат на продукти харчування. Тому через скасування регулювання цін на
продовольство зросла інфляція. Аби знизити її рівень, необхідна координація
зусиль Нацбанку, Уряду й Антимонопольного комітету. Однак останній так і не
зіграв своєї ролі в обіцяній демонополізації ринку. «Монополісти зловживають
своїм становищем, застосовують інструменти, що дозволяють максимізувати
прибуток шляхом завищення цін і тарифів. Це відбивається на інфляції», –
наголошує голова Ради НБУ.
Державне регулювання цін на соціальні продукти остаточно скасували
з 1 липня п. р. В Уряді передбачали, що це скасування дозволить усунути
зайвий адміністративний тиск на бізнес, зробити виробництво інвестиційно
привабливим і надати можливість підприємцям швидше адаптуватися до
кон’юнктури ринку.
Низка експертів
ще в ході експерименту із скасування регулювання цін на основні види харчів попереджали,
чим це обернеться. Аналітики радили придивитись до зарубіжного досвіду. Навіть
у країнах Західної Європи держава контролює ціноутворення на продукти харчування,
але спосіб такого контролювання значно ефективніший від українського. Приміром,
статистичне відомство Франції постійно і самостійно «моніторить» як ціни на продукти
в торговельних мережах, так і відпускні ціни виробників. І якщо ціна підвищується
хоча б на 1%, від виробника або постачальника вимагають пояснень. «Втім, якщо підвищення
було через об’єктивні причини, держава пропонує свою допомогу, наприклад у покращенні
логістики підприємства. Саме за такого формату державне регулювання цін є ефективним
та захищає інтереси як споживачів, так і виробників продукції», – пояснює директор
Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко. Він вважає, що
відновлення державного регулювання цін на продукти харчування буде неефективним:
коли ціни зростають, опустити їх до колишнього рівня вже не вдасться. Як альтернативу,
пан Дорошенко пропонує запровадити субсидії на продукти харчування. Не зайвим було
б зниження ПДВ на соціальні продукти. Адже адресна допомога малозабезпеченим громадянам
чи знижки окремим категоріям населення буде набагато дієвішим заходом, аніж державне
регулювання цін.
ІЗ ПЕРШИХ ВУСТ