П
роект платних доріг в Україні наближається до
реальності. Його збираються втілити в життя в рамках нової Національної
транспортної стратегії до 2030 року. Її от-от мають ухвалити. Днями міністр
інфраструктури Володимир Омелян повідомив, що перші концесійні дороги можуть
почати будувати вже наступного року. Для запуску проекту потрібно, аби
Верховна Рада найближчим часом ухвалила відповідне законодавство. Закон
потрібен як самій Україні, так і потенційним концесіонерам, які хочуть мати
правовий захист на період реалізації проекту. Якщо закон ухвалять, Україна
стане в один рядок з провідними країнами Європи і світу, для яких концесійні
дороги – звична буденність.
Проблема платних доріг – головний
біль для країни. В Україні розмови про їх будівництво й експлуатацію мають
майже 20-річну історію. Однак щоразу питання впиралося в те, чи варто платити
за проїзд дорогами, вкритими суцільними ритвинами? Сьогодні в профільному міністерстві
запевняють: ухвалення законопроекту не зробить автоматично всі автошляхи в
Україні платними. Більше того, на жодній з існуючих доріг не буде плати за
проїзд. Концесійні дороги – це абсолютно нові, тобто побудовані з нуля за
кращими європейськими зразками паралельно з існуючими дорогами. Тобто це
дороги високої якості, що відповідають високим стандартам. Для користувачів
таких доріг головними будуть два фактори: якість і швидкість руху.
Народний депутат України Юрій
Чижмарь наголошує: «Для України будівництво концесійних доріг дуже важливе,
дозволить збільшити пасажиропотік, а це і туристи, і вантажі, і транзит. Усе
даватиме прибуток державі. Крім того, це інвестиційний проект, який може
залучити значні кошти. Будівництво доріг запустить інші галузі, які теж
поповнять валовий внутрішній продукт, сприятиме створенню робочих місць».
Експерти стверджують, що
проблем з інвестиціями не буде. Проблема в тому, куди конкретно вкладати кошти.
А для цього потрібно, аби галузь була надійно захищеною від рейдерства та змін
у законодавстві. Жоден інвестор не зайде в Україну, якщо у нас зміни
податкового законодавства відбуваються щороку, а то й частіше. Він не знатиме,
як працювати далі, і просто розгубиться. Мають бути державні гарантії цих
довгострокових інвестицій, адже вони, окрім усього, створюють ринок, робочі
місця, тож потребують гарантій стабільності.
«Потрібно внести зміни до
Закону про концесію. Спільно з транспортним комітетом парламенту ми
підготували ці зміни і подали на розгляд депутатів. Сподіваюсь, до кінця року
проект розглянуть, інакше залучити інвесторів буде дуже складно», – зазначає
виконувач обов’язків глави «Укравтодору» Славомир Новак.
Тож чи цікаві подібні проекти інвесторам, покаже
час. Нині профільне міністерство переймається ще одним питанням: наскільки
популярними будуть платні дороги серед українців, і якою буде система оплати?
Приміром, в Угорщині плату за користування концесійними дорогами вносять за 7
днів. Коштує це приблизно 10 євро. Якщо для угорців це цілком прийнятна плата,
то для українців майже захмарна, зважаючи на рівень доходів.
Аналітики вважають, що навіть з абонплатою
концесійні дороги будуть вигідними насамперед для тих, хто часто подорожує.
Скажімо, із Закарпаття до столиці «звичайною» дорогою можна їхати 13–14
годин, а швидкісною – вдвічі менше. Слід на практиці переконати водіїв, чому
варто платити за якісну дорогу. Якщо це буде автобан з якісним покриттям, не
гірше від європейського, відмінним швидкісним режимом, нікого не потрібно буде
агітувати за концесійні дороги.
Наразі нереально
підрахувати, скільки приблизно може коштувати проїзд сучасними дорогами. Експерти
зазначають, що для приватних осіб це може становити 11 євроцентів. Зазвичай автобани
будують для вантажівок, тож основний прибуток формуватиметься завдяки комерційному
транспорту.
«МІНІМАЛЦІ»
ПРОГНОЗУЮТЬ ПІДВИЩЕННЯ
У
проекті бюджету на наступний рік передбачено
підвищення мінімальної заробітної плати на рівні 3723 грн. Профільний міністр
Андрій Рева назвав такі перспективи цілком реальними. Хоча й не заперечує, що
остаточну цифру назвати не береться. Адже багато що залежить від настроїв
депутатського корпусу. Одразу декілька фракцій в Українському парламенті
обговорюють вищі показники. У БПП пропонують встановити мінімальну зарплату не
нижче 4 тис. грн.
В Уряді своє бачення і свої розрахунки. Зарплата в 4 тис. грн
буде лише у 2019 році, а із січня 2020-го збільшиться до 4425 грн. Водночас
Кабінет Міністрів України розробляє механізми, спрямовані на забезпечення
прозорості виплати таких зарплат.
Перший віце-прем’єр-міністр України Степан Кубів вважає, що Уряд
взяв правильний курс на детінізацію заробітних плат. І оприлюднив перші
результати: «Загальний рівень тіньової економіки України, за попередніми
розрахунками в І кварталі 2017 року, склав 37% від офіційного ВВП, що на 6 відсоткових
пунктів менше за показник І кварталу 2016-го. Завданням Уряду є продовження
цієї позитивної тенденції. Це стало можливим у тому числі завдяки радикальному
підвищенню мінімальної заробітної плати. З початку 2017 року мінімальну
заробітну плату встановлено на рівні 3200 грн проти 1600 грн у 2016-му».
Проте, прямої взаємозалежності між підвищенням ставок та видачею
«білої» зарплати не існує, переконують аналітики фінансового ринку. І
наводять приклад попередніх років: при збільшенні податкового тиску
середньостатистичний український підприємець радше прискорить свій відхід у
тінь, аніж легалізує виплати найманим працівникам.
Та наразі
йдеться про інше. Якщо підвищувати мінімальну зарплату планують один раз, то для
прожиткового мінімуму в бюджеті заклали три «поправки»: з 1 січня 2018 року –
1700 грн, з 1 липня – 1777 грн, з 1 грудня – 1853 грн. Це означає, що мінімальна
зарплата і прожитковий мінімум – дві різні речі. Але прожитковий мінімум визначається
Урядом і на практиці часто відрізняється від реального місячного бюджету українця.
Однак він з року в рік формується і в деяких випадках дозволяє оцінити, наскільки
в Україні великі зарплати і пенсії. Прожитковий мінімум лежить в основі загальної
оцінки рівня життя в Україні. В Уряді кажуть, що саме прожитковий мінімум є основою
для реалізації соціальної політики та розроблення окремих державних соціальних
програм. Як заявив міністр соціальної політики Андрій Рева, «прожитковий мінімум
існує як для працюючих, так і непрацюючих людей, а зарплата – це те, що ви отримуєте,
коли працюєте. Зарплата не може бути нижче фізіологічного рівня».
ІЗ ПЕРШИХ ВУСТ