У
листопаді п. р. на саміті Східного партнерства
Україні, найімовірніше, буде запропонований план Маршалла. Він передбачає масштабне
кредитування малого та середнього бізнесу. Експерти вже оцінили позитив цього
плану, адже він передбачає передання Україні кредитів не в грошовій формі і не
через Уряд, а через конкретні програми, проекти з відновлення та розвитку. На
переконання політологів, це абсолютно унікальна ситуація, котра поверне
Україні малий і середній бізнес, тобто середній клас як такий. А це основа
демократії, запевняють фахівці фінансового ринку.
Чому така форма фінансової
допомоги зветься планом Маршалла? Одразу після другої світової війни у США
працював державний секретар Джордж Маршалл. Він запропонував програму
економічної допомоги країнам Європи, аби ті швидше відновились після
виснажливої війни. У державного секретаря були амбітні плани – не допустити,
аби країни звернули з демократичного шляху. Однак майбутні країни
«соціалістичного табору» цей план відхилили. І ось тепер світова спільнота згадала
про план Маршалла і вважає за потрібне запропонувати його Україні.
Однак не за спасибі чи з доброго
дива. Україна має представити програму реформ, яка буде умовою отримання
фінансової допомоги від західних партнерів. Конкретні сфери розподілення
коштів поки що обговорюються, але в будь-якому разі це реальні інвестиції в
економіку.
«Вони можуть надходити і через
приватизацію, і через держгарантії, і через вливання в капітал. Подивіться на
приклад повоєнної Європи: там не було такого, що, мовляв, ось мішок грошей
для Італії, а ось мішок для Німеччини. Було створене спеціальне агентство для
управління цими грошима», – наголошує колишній прем’єр-міністр Литви Андріс
Кубілюс.
За яких умов Україна може
отримати фінансову допомогу за планом? Економісти кажуть, що головне –
закінчення війни на Донбасі і структурні реформи, які обмежуються поки що
тільки балачками. Слід провести велику приватизацію, відмовитись від
монополізації, відійти від старих принципів в енергетиці й т. ін. Головне
питання наразі полягає в іншому: а що ми можемо запропонувати інвестору, який
готовий вкладати гроші в країну, де триває війна?
Директор економічних і соціальних
програм Центру Разумкова Василь Юрчишин переконаний: «Україна повинна запропонувати
інвесторам масштабні інфраструктурні проекти. Це і агросектор, і транспортна
інфраструктура. Але для того, аби зарубіжні інвестори захотіли побудувати
новий порт або розширити існуючий, інвестор має розуміти, для чого це
робиться. Крім того, інвесторам навряд чи сподобається, що правила гри на
ринку постійно змінюються, їхні гроші не захищені, а бізнес не почувається
впевнено. До того ж, система державного управління в Україні бажає бути
кращою».
Ініціювали розробку плану Маршалла для України
литовські політики. Цікаво, що сама Литва не отримувала допомоги від США в
рамках такого плану, потрапивши в полон до радянської імперії. Але сьогодні
Литва є однією з найактивніших країн щодо Східного партнерства. І завдяки
цьому формату Литва посилює власне лідерство та може протистояти тій же Польщі
в рамках здорової конкуренції за вплив у Східній Європі.
Надавати щорічно Україні 5 млрд євро чи допомагати
на якихось інших умовах – це вже деталі, про які можна домовлятися. Загалом
план Маршалла для України потрібен не тільки Україні, а й самій Європі, якщо
вона хоче убезпечитися від пролиття крові на своїй території.
А реалізація
довгострокового плану Маршалла дасть змогу «влити» в реальну економіку України до
5 млрд євро на рік.
«ТЕПЛІ КРЕДИТИ»:
І СВІТЯТЬ, І ГРІЮТЬ
П
одорожчання енергоресурсів змусило українців
серйозно замислитися над тим, скільки грошей втрачається через холодні стіни,
протяги і вікна з щілинами. Це те, про що раніше ніхто навіть не говорив. Думає
над цим і влада – в Україні вже майже 3 роки діє програма так званих «теплих
кредитів». За даними Державної агенції з енергоефективності України, станом на
кінець літа, за час дії програми її кредитами скористалися майже 320 тис. родин
– на суму, що перевищує 4 млрд грн. Серед них – понад тисячу об’єднань співвласників
багатоквартирних будинків (ОСББ), де проживають 80 тис. родин. За 8 місяців п.
р. сума виданих позик перевищила сукупне фінансування, надане 2016 року, і
становила майже 1,5 млрд грн.
Програма «теплих кредитів» наразі дуже актуальна. От тільки чи
варто довіряти чуткам, що кошти на реалізацію державної програми можуть закінчитися?
Українці справедливо побоюються, що грошей на всіх не вистачить. Згадують літо
минулого року, коли за одним з напрямів банки відмовлялися надавати кредити.
Оливи до вогню додають і експерти, котрі не виключають, що історія може
повторитися. Однак за інформацією фінансових установ, які беруть участь у
програмі, наразі компенсації надходять вчасно і в повному обсязі.
Графік надання державних коштів на «теплі кредити» за 2014– 2017
роки чомусь нагадує сходи. Через високий попит виділені Урядом гроші зазвичай
закінчувалися посеред бюджетного року, відтак програму на деякий час
припиняли. Але цього часу було достатньо, аби серед населення створювалась
паніка.
На початку роботи програми чимало українців побоювалися брати такі
кредити – за перші 11 місяців кредити оформили лише близько 23 тис. родин. Загальна
сума становила тоді тільки 400 млн грн, а на інтернет-форумах громадяни висловлювали
побоювання, що держава може їх «кинути», як це було з програмою молодіжного
житлового кредитування. Після першої хвилі державної підтримки іпотек її
фінансування майже припинилося, тому борговий тягар повністю ліг на позичальників.
Підводних
каменів у процесі отримання «теплого кредиту» вистачає. Це і бюрократизм, і жорсткі
вимоги до отримувачів кредиту. Однак відсоток довіри до таких кредитів невпинно
зростає. Більше того, дослідження Державної агенції з енергоефективності засвідчили,
що 100% мешканців багатоквартирних будинків і 94% фізичних осіб, які скористались
«теплими кредитами», відзначили позитив: зменшення рахунків за опалення.