ГВИНТОКРИЛ НА ІМ’Я «НАДІЯ»
Н
айбільший виробник авіаційних двигунів і
газотурбінних установок – АТ «Мотор Січ» презентувало вертоліт власного
виробництва із символічною назвою «Надія». Як зауважив президент компанії
В’ячеслав Богуслаєв, це надія на розвиток країни, на розвиток високих
технологій.
«І наша надія, що цей
вертоліт буде мати багато модифікацій: і для патрулювання доріг, і для
моніторингу трубопроводів та газопроводів, і для оборонних цілей, і для
сільського господарства, і для пасажирів», – зазначив він. От тільки термінів
запуску серійного виробництва президент «Мотор Січі» не назвав, хоча торік
обіцяв, що вертоліт надійде у серійне виробництво вже цього року. Фахівці
компанії прогнозують, що це напевне станеться наступного року.
Який він – гелікоптер
власного виробництва? Це цивільний вертоліт, розрахований на сімох пасажирів.
Запланована дальність польоту – 1000 кілометрів, без дозаправляння. При досить
невеликій вазі – 4 тонни вертоліт здатен підняти в повітря більше тонни
вантажу. До того ж, він значно дешевший в обслуговуванні, стверджують інженери
підприємства.
Щоб створити перший український
вертоліт, знадобилося 10 років. Багато це чи мало? Експерти кажуть, що це
взагалі рекорд. Далися взнаки потужна промислова база і зусилля колективу,
спроможного вирішувати всі технічні завдання конструкторів.
Аналітики стверджують, що
перша ластівка започатковує нову галузь – вертолітобудування. Тож можна з
упевненістю сказати, що гелікоптери – майбутнє запорізького підприємства. «Це
не тільки новий вид продукції, а й ринок для наших двигунів. Така пильна увага
до вертолітної тематики виправдана, і правильність обраної стратегії
підтверджується зростанням замовлень на модернізацію вертольотів Мі-8 і
Мі-2», – зазначив заступник генерального конструктора підприємства Леонід
Пирогов.
Компанія провела величезну
роботу з імпортозаміщення. Наразі на заводському вертодромі випробовується
вертоліт Мі- 8МТВ з двигунами, що укомплектовані агрегатами виключно українського
виробництва. До речі, перший вітчизняний вертодром теж у компанії «Мотор Січ».
Фахівці підприємства підтвердили, що одночасно на ньому можна випробовувати
3–4 вертольоти. До того ж, переконують інженери й конструктори, вертольоти
власного виробництва конкурентоспроможні, а їх вартість чи не в десять разів
нижче закордонних аналогів. Це означає, що АТ «Мотор Січ» реалізує амбіційні
плани по створенню в Україні замкненого циклу виробництва вертольотів. А це
додаткові робочі місця, підвищення добробуту працівників, а головне –
поліпшення іміджу країни, яка володіє найсучаснішими технологіями і здатна
виробляти унікальні високотехнологічні речі. От якби до створення замкненого
циклу виробництва вертольотів підключилась і держава, справа б точно зрушила
з місця набагато швидше, запевняють запорізькі моторобудівники. Вони
переконані, що державі слід зробити цей напрямок одним з пріоритетних. І задля
іміджу країни, і для загального добра.
Як відомо, АТ «Мотор Січ» є одним з найбільших світових
виробників двигунів для авіаційної техніки, а також промислових газотурбінних
установок. Продукція підприємства постачається у більш ніж 100 країн світу.
Амбіції колективу «Мотор Січ» величезні. Вони
мріють, щоб їхні вертольоти літали швидше, вище та далі. Для цього, звісно,
треба мати висококласні двигуни. А це якраз те, чим займаються на
підприємстві.
До слова,
модернізований підприємством вертоліт Мі-2 злетів угору на 7 км, Мі-8МСБ подолав
позначку у 9155 м. Це світовий рекорд, занесений до Книги рекордів Гіннесса. Такі
рекорди похитнули монополію тих, хто займається вертольотами в світі, переконані
фахівці.
СІМ-СІМ, ВІДКРИЙСЯ!
Д
ержавна служба спеціального
зв’язку та захисту інформації України пропонує зобов’язати мобільних
операторів реєструвати всіх власників сім-карток та телефонів. Чиновники
пояснюють, що такі нововведення підвищать кібернетичну безпеку, сприятимуть
розслідуванню та протидії злочинам. Змусити українців реєструвати мобільний
номер за паспортом намагаються не вперше. Подібні ідеї виникали ще тоді, коли
в Україні мобільний зв’язок лише зароджувався. Внести зміни до законів, аби
зобов’язати абонентів реєструватися, Держспецзв’язок пропонував парламенту
також у 2012 році. Проте тоді цю ініціативу нардепи не підтримали.
Чергову спробу зобов’язати українців надавати постачальникам
зв’язку свої персональні дані під час придбання сім-карток було здійснено в
2014 році. Тоді ця норма входила до так званих «диктаторських законів 16
січня», однак під тиском громадськості законопроект відхилили.
Експерти кажуть, що обов’язкова реєстрація особистих даних користувачів
мобільного зв’язку – звична світова практика. Загалом її впроваджено майже в
100 країнах. Приміром, у Польщі процедура реєстрації була передбачена так званим
«антитерористичним законом», який набрав чинності влітку минулого року. Процес
реєстрації сім-карток тривав до 1 лютого. Номери всіх, хто не встиг це
зробити, заблокували.
У Німеччині обов’язкова ідентифікація особи при купівлі сім-
картки діє з червня 2016 року. При цьому картку можна придбати і без
посвідчення. Однак згодом її все ж потрібно зареєструвати.
Обговорення нового законопроекту тривало до 19 серпня. Тепер
рішення за Верховною Радою. А що кажуть українські мобільні оператори? Тут погляди
різняться. У компанії «Київстар» заявили, що проект закону є недосконалим,
тож категорично не погоджуються з ним. Вони вважають, що 90% користувачів
їхніх послуг обирають анонімне обслуговування, і пропонують зробити
реєстрацію добровільною.
У Lifecell законопроект схвалюють, посилаючись на традиційну
європейську практику. Таку ж позицію має Vodafone. Однак в обох компаніях
зауважують, що цей процес може бути довгим і складним, адже всім користувачам
потрібно звернутися до свого оператора особисто.
Поки що
питання залишається відкритим. Чи опиниться воно в низці першочергових на засіданнях
Верховної Ради, сказати важко. Якщо автори проекту не наведуть серйозних аргументів,
що обов’язкова реєстрація абонентів справді допоможе боротися з тероризмом та злочинністю,
навряд чи зміни відбудуться. Законопроект можуть знову заблокувати.
ІЗ ПЕРШИХ ВУСТ
Тарас ЗАГОРОДНІЙ, керуючий партнер Національної
антикризової групи:
«Практика
запровадження обов’язкової реєстрації всіх власників сім-карток є неефективною
з точки зору боротьби з терористами. Тому що в Європі, де реєстрація дійсно проводиться,
і без паспорта придбати номер не можна, це не заважало влаштовувати теракти. А
от якщо говорити про запобігання небажаним виступам, які, швидше за все, будуть
відбуватися в Україні через зубожіння населення, це ефективна норма».
Сергій ТАРАН, голова правління Центру соціологічних
та політологічних досліджень:
«Автори
законопроекту, який передбачає продаж сім- карток за паспортами, керуються тим,
що відповідний закон має посилити боротьбу з тероризмом. Тут логіка є. У багатьох
країнах, де відбуваються терористичні атаки, йде певний облік мобільних номерів
та телефонів. На жаль, стовідсоткової безпеки це не гарантує».
Микола КОЗЛОВ, експерт з електронного урядування
Інституту суспільно-економічних досліджень:
«Насправді
ми зараз і так достатньо себе ідентифікували. Ми в мережі постійно в різноманітних
електронних послугах вказуємо якісь свої контактні дані, своє прізвище, ім’я,
по батькові, і завжди присутній мобільний телефон. Відповідно, вся ця інформація
вже є в мережі в різних базах даних. Так чи інакше, кожен з нас уже себе ідентифікував.
Цей законопроект, по суті, дасть змогу ввести ці дані в єдину базу і за необхідності
використовувати їх і покладатися на них».
03.09.2017
|