ЩО НОВИЙ КОДЕКС НАМ ГОТУЄ?
З
аконодавці готують до другого читання законопроект
із змінами до Кодексу законів про працю, або як його ще називають, Трудового кодексу.
Зміни до трудового законодавства за останні 8 місяців вносились тричі: 6
грудня минулого року, 22 березня і 6 квітня цього року. Найбільш революційною
зміною експерти називають підвищення з 1 січня п. р. заробітної плати з 1600
до 3200 грн. Не такою помітною, але важливою для людей передпенсійного віку
стала зміна в КЗпП, внесена 6 квітня п. р. Згідно з нею співробітників не
можна звільняти з роботи при скороченні штатів, якщо їм залишилося менше 3
років до пенсії.
«Але найбільш масштабними
будуть зміни до Трудового кодексу, що готові до другого читання і,
найімовірніше, будуть проголосовані цієї осені. У них пропонується відразу
кілька нововведень, які можуть помітно вплинути на ринок праці», – зазначив
експерт ринку праці Сергій Марченко.
Головне, на переконання
аналітика, що роботодавець не має законних підстав вимагати від працівника
відомостей про партійну і національну приналежність, походження, реєстрацію
місця проживання або перебування та документи, подання яких не передбачено
законодавством. Знання української мови, за новою редакцією КЗпП, можна
вимагати тільки у встановлених законом випадках.
Новації торкнулися і так
званих випробувальних термінів. У новій редакції передбачено, що випробувальний
термін повинен становити не більше 3 місяців, а для робочих спеціальностей –
місяць. Якщо впродовж випробувального терміну роботодавець приймає рішення
звільнити співробітника, він має попередити про це мінімум за 3 дні.
Не буде підстав для випробувального
терміну у випадку прийому на роботу неповнолітніх, демобілізованих з
військової служби, переможців конкурсу на вакантну посаду, осіб, для яких це
перше після навчання робоче місце, вагітних і матерів дітей у віці до 3 років.
Загалом, вважають експерти,
зміни можна вважати позитивними, бо вони дозволять вивести зарплати з тіні і
спростити бюрократичні процедури для роботодавців.
У новій редакції Трудового
кодексу передбачено зміни щодо кількості вихідних і тривалості відпусток.
Якщо зміни ухвалять у другому читанні, українців чекає приємний сюрприз:
збільшення тривалості відпустки одразу на чотири дні – з 24 до 28 днів. При
цьому мінімальна тривалість основної частини відпустки повинна бути не менше
14 днів. Як і раніше, при звільненні роботодавець повинен заплатити за
невикористану відпустку.
Гарантовані виплати за
невикористану співробітником відпустку здійснюються в день його звільнення.
На вибір співробітника замість грошей йому можуть дати відпустку. Тоді
офіційною датою звільнення вважається останній день відпустки. До речі,
відпусткою тривалістю 28 днів користуються в багатьох європейських країнах .
Наприклад, у Великій Британії та Естонії. У Франції відпочивають 30 днів, а в
Німеччині – всього 20.
На цьому приємні «сюрпризи», схоже, й закінчуються.
Бо у новому Трудовому кодексі чимало змін, що торкаються звільнення
працівників. Відсторонити від роботи можуть українця, який «перебував у
контакті з інфекційними хворими», наприклад під час епідемії грипу. Або ж
співробітників, які повинні пройти щеплення, але відмовилися від медичного
огляду і вакцинації. Ще один варіант: якщо під час медичного огляду виявилося,
що працівник не може виконувати свою роботу. Водночас юристи зазначають, що з
документа незрозуміло, хто повинен оплачувати медичні огляди і чи буде
захищена інформація про стан здоров’я працівника.
Роботодавець може усунути від роботи
співробітника, якщо виконання його роботи загрожує життю і здоров’ю дітей або
завдає шкоди майну, порушує нормальну роботу юридичної особи.
Роботодавець зобов’язаний відсторонити від
роботи без збереження заробітної плати працівника, який порушує вимоги
охорони праці, не застосовує встановлені нормами засоби індивідуального або
колективного захисту та/або який не пройшов інструктаж (навчання, перевірку
знань) з питань охорони праці або пожежної безпеки.
Юристи
стурбовані надмірною кількістю підстав для звільнення. Кажуть, що це неодмінно призведе
до маніпуляцій.
КРАЩЕ ПІЗНО,
НІЖ НІКОЛИ
П
резидент України Петро Порошенко підписав Закон «Про Фонд енергоефективності».
«Створення Фонду було абсолютно зрозумілим десятки років тому. Але дуже важливо,
що зараз ми його створюємо, що він схвалений усіма нашими міжнародними партнерами,
фінансовими організаціями. І впевнений, що найближчим часом ми будемо мати практичні
результати нашої спільної діяльності», – заявив Глава держави під час підписання
документа.
Цього кроку очікували. Ще 8
червня народні депутати ухвалили в цілому законопроект про Фонд енергоефективності,
який визначає правові, економічні та організаційні засади утворення та діяльності
даної установи.
Згідно із документом, вона створюється
з метою підтримки ініціатив щодо енергоефективності, впровадження інструментів
стимулювання і підтримки здійснення заходів з підвищення рівня енергетичної ефективності
будівель та енергозбереження. До слова, ЄС цілковито готовий підтримати Фонд
енергоефективності нашої держави.
«Це дозволить нам перетворювати
зекономлені на енергетичних ресурсах кошти на джерело наповнення самого Фонду,
залучити на програми з енергозбереження 100 млн євро грантових коштів від наших
європейських партнерів. Переконаний, інвестувати в енергоефективність означає інвестувати
в економіку, тобто в майбутнє», – зауважує в. о. голови Комітету ВР з питань паливно
-
енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної
безпеки Олександр Домбровський.
Ключове питання для функціонування
Фонду енергоефективності, на переконання аналітиків, полягає в тому, як перетворити
колосальні ресурси, що неефективно використовуються, в джерела наповнення Фонду
та досягти зниження витрат енергоресурсів на одиницю ВВП.
«Сьогодні іншого шляху немає.
Або ми втрачаємо час і продовжуємо бути енергетично залежною державою, на чому
хтось заробляє, або рухаємося до того, щоб стати енергетично незалежними», – заявив
віце
-
прем’єр
-
міністр – міністр регіонального розвитку, будівництва
та житлово
-
комунального господарства України
Геннадій Зубко.
За попередніми оцінками, завдяки
діяльності Фонду на енергоресурсах можна буде економити до 3 млрд дол. США щороку.
Здебільшого за рахунок зниження споживання вартісного газу населенням та комплексного
оновлення будівель, адже 80% житлового сектору в країні є вкрай застарілим і потребує
енергетичної модернізації. Поки що на опаленні житлового сектору 60% енергії просто
втрачаються. Інвестиції для фінансування енергоефективних проектів залучатиме
теж Фонд енергоефективності. Його наповнюватимуть за рахунок коштів держбюджету,
монетизації субсидій, а також коштів донорів і приватних інвесторів.
Водночас
створення Фонду викликає неоднозначну реакцію в енергетичних експертів та економістів.
Їхні аргументи полягають в тому, що чимало гарних ідей так і залишилися лише ідеями.
ІЗ ПЕРШИХ ВУСТ
Ігор ЧЕРКАШИН, колишній голова Національного
агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних
ресурсів:
«Запропонована
модель модернізації житлового фонду України, успішно випробувана в країнах Європейського
Союзу, не викликає сумнівів у доцільності її реалізації, адже надмірне споживання
енергоносіїв – найгостріша проблема для України. Відтак Фонд дуже потрібен, тому
що як інструмент він успішно випробуваний в усіх країнах Європи. Але в нас постійно
примудряються в оболонку вкладати дещо інший сенс. У результаті все працює не так,
як потрібно».
Борис КУШНІРУК, економіст:
«Я
відверто песимістично і критично ставлюсь до самої ідеї створення цього Фонду.
Ми сподіваємось, що на нього виділять 3 млрд грн і ще максимум 1–2 млрд дол. США.
Тобто, в гривнях це ще 50 мільярдів. Модель, яку пропонує Уряд, не відповідає потребам
суспільства. Та й поки у людей відсутнє почуття відповідальності за власні будинки,
всі зміни будуть безглуздими».
Олександр ХАРЧЕНКО, генеральний директор Центру
досліджень енергетики:
«Дай,
Боже, щоб він за півтора року запрацював. Якщо провести тепломодернізацію всіх
українських будинків, то економія, можливо, буде навіть трохи більше – до 5 мільярдів.
Але для цього спочатку потрібно провести тепломодернізацію приблизно 105 тис. будинків
по всій Україні. Як ви думаєте, скільки це навіть фізично потребує часу, я вже не
кажу про загальні інвестиції в цей процес, які оцінюються в понад 20 млрд дол.
США?»
16.08.2017
|