ЯК ТРИВАЛА РОБОТА НАД ТРУДОВИМ КОДЕКСОМ
Щойно Трудовий кодекс було ухвалено
в першому читанні, почався тривалий процес його розгляду, підготовки до другого
читання та ухвалення, внесення поправок. Для цього при Комітеті Верховної Ради України
з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення було створено
Робочу групу з підготовки проекту кодексу до другого читання.
Т
ака кількість врахованих поправок яскраво
свідчить про те, що Спільний представницький орган всеукраїнських
профоб’єднань, зокрема Федерація профспілок України, став потужною впливовою
силою під час розгляду Трудового кодексу. Будучи активними учасниками всіх 39
робочих груп, профспілки зуміли надати вагомі аргументи, аби їх голос було
почуто.
Водночас сказати, що професійним
спілкам вдалося відстояти свої позиції на всі 100% було б несправедливим.
Проте й інші сторони тристороннього діалогу, зокрема Міністерство соціальної
політики та представники роботодавців, не можуть бути повністю задоволеними
остаточним варіантом цього документа. Так, профспілковці вважали, що нинішній
варіант Кодексу законів про працю України найкраще захищає людину праці. І
максимум, що потрібно, так це осучаснити його, внести «косметичні» зміни, щоб
він відповідав вимогам часу. Роботодавці ж, навпаки, вважали, що «радянський»
кодекс – рудимент, тож потрібно розробити й ухвалити якомога ліберальнішу модель.
Тобто таку, яка б максимально спростила процес звільнення працівника,
невиплати йому зарплати тощо. Держава ж, своєю чергою, теж виступала в ролі
роботодавця: так, наприклад, Міністерство соціальної політики наполягало на
скасуванні трудових книжок.
Щодо трудової книжки, до
речі, точилася запекла дискусія на засіданні однієї з робочих груп. Представники
міністерства наполягали на скасуванні цього «рудимента» радянської системи.
Проте профспілкова сторона наполягала на тому, що трудова книжка – це «літопис»
трудового життя працівника, куди вносяться відомості про його місця роботи, трудову
практику, кваліфікаційне зростання, помітки щодо роботи у важких та небезпечних
умовах. Тобто все те, що враховуватиметься при призначенні пенсійних виплат.
У результаті сторони вирішили, що оскільки держава поки що не має єдиного
електронного державного реєстру даних, де була б наявна інформація щодо
кожного працівника, порушувати питання скасування трудових книжок передчасно.
Крім того, жваві дискусії
відбувалися навколо трудових договорів. Частина депутатів наполягали на тому,
щоб до трудового договору не можна було вносити додаткові умови, зокрема ті,
що стосуються умов праці, строку випробування, рівня професійної підготовки,
умов перепідготовки і підвищення кваліфікації працівника, а також обов’язку
роботодавця щодо поліпшення умов праці, побуту, надання працівникові інших
соціальних благ. Робоча група не підтримала виключення такого пункту,
оскільки в сторін трудового договору мають бути можливості щодо включення таких
додаткових умов до трудового договору, які його поліпшують.
Крім того, деякі депутати
намагалися обмежити права працівників у роботі за сумісництвом, нав’язавши
так звану «умову про неконкуренцію». На думку профспілок, дана норма – це
фактично заборона професії, тож, за їхнім наполяганням, її було вилучено з проекту.
Дискусію викликала пропозиція
роботодавців про надання права укладати трудовий договір як у письмовій, так і
усній формі. У проекті кодексу передбачено тільки письмову форму, тому члени
комісії погодилися, що договір має укладатися винятково в письмовій формі.
Про перебіг роботи над Трудовим
кодексом «Профспілкові вісті» поцікавилися безпосередньо в учасників робочої
групи, членів Спільного представницького органу профспілок. Це представники
різних професійних спілок, спеціалісти з кадрової роботи, юристи. Вони
провели колосальну роботу, аналізуючи представлений до першого читання
документ, а потім наполегливо працювали над внесенням, а головне –
відстоюванням численних поправок.
За словами
заступника голови Профспілки
працівників атомної енергетики та промисловості України, члена робочої групи
Верховної Ради України Павла Прудникова, основні дискусії щодо обговорення
Трудового кодексу тривали між профспілками, роботодавцями та міністерством. «Ми
мали досить довгі та жорсткі дискусії з багатьох питань. І від того, наскільки
професійні та вагомі аргументи надавали представники тієї чи іншої сторони,
залежала підтримка більшої частини робочої групи», – зазначив він.
За словами профспілковця, щодо кожної з майже 2
тис. пропозицій сторони намагалися знайти прийнятні варіанти рішень та
врахувати адекватні інтереси сторін. «Я наголошую на слові «адекватні», тому
що в окремих членів робочої групи були, м’яко кажучи, дивні ідеї. Наприклад, з
боку роботодавців пролунала така пропозиція: мовляв, якщо у працівника є право
на страйк, то роботодавець повинен мати право на локаут (тимчасова зупинка
роботи або суттєве скорочення обсягів виробництва підприємства роботодавцем з
одночасним припиненням виплати зарплати працівникам, своєрідний «страйк» з
боку роботодавця. – Ред.). Ми мали жорстку дискусію. На щастя, цю поправку
ухвалено не було. Враховуючи, що між працівником і роботодавцем стосунки і так
нерівні, дати останньому такий інструмент, як локаут, означатиме перетворити
Трудовий кодекс на по-справжньому кріпацький, рабовласницький», – підкреслив
Павло Прудников.
Представники профспілок свідомі того, що саме
таким – рабовласницьким – цей документ і міг би потрапити на розгляд
парламенту. Якби не їхнє втручання та системна робота з відстоювання прав працівників.
Так, за словами
першого заступника голови Профспілки залізничників і
транспортних будівельників України, представника СПО, члена робочої групи
Верховної Ради України Олександра Мушенка, робочій групі вдалося вийти на
збалансований варіант винятково завдяки втручанню профспілкових об’єднань. «Я
не можу сказати, що Трудовий кодекс, який очікує ухвалення в парламенті,
кращий за попередній. Але СПО профспілок прийняв виважене рішення – долучитися
до роботи з його вдосконалення. В іншому випадку цей кодекс був би значно
гіршим. Можливо, повноваження окремих профспілок були звужені, але статистика
підтверджує, що вони і так ними не дуже користувалися. З іншого боку, спротив
роботодавців приймати його в такому варіанті свідчить про те, що вони теж ним
не задоволені. Тобто, цей проект Трудового кодексу – предмет компромісу», –
зазначив він. І нагадав, що всі попередні керівники держави прагнули
переглянути трудове законодавство в бік розширення прав держави, роботодавців
і, відповідно, звуження повноважень профспілок та фактичного «закріпачення» працівників.
«Переконаний, що під час розгляду нинішнього Трудового кодексу теж були
подібні намагання. Адже деякі зацікавлені групи під приводом того, що нинішній
КЗПП дістався нам ще з 70-х років минулого століття, хотіли змінити його так,
щоб встановити владу роботодавців. Але профспілки втрутилися в процес і
змогли максимально відстояти права працівників», – підкреслив Олександр
Мушенок. За його словами, нинішній компромісний варіант кодексу потрібно
ухвалити, після чого на кілька десятків років забути про реформування
трудового законодавства.
Головне, що визнають профспілковці: їхні найбільш
принципові поправки було ухвалено. Як зазначив Павло Прудников, найкращою ілюстрацією
до багатомісячної роботи може слугувати відчайдушний викрик одного з роботодавців.
«Ви знову ухвалюєте радянський Трудовий кодекс!», – у серцях вигукнув він,
маючи на увазі, що роботодавцям не вдалося лібералізувати трудове законодавство
та максимально звузити права працівників.
Півторарічну
роботу над Трудовим кодексом завершено. Проект пройшов широке обговорення, всі
зацікавлені сторони мали можливість його проаналізувати та внести відповідні поправки.
Наразі слово за сесійною залою.
22.06.2017
|