МЕДИЦИНІ ПОТРІБНА ДІЄВА РЕФОРМА
Законопроект щодо медичної реформи
вже був у порядку денному Верховної Ради України. Було проведено велику кількість
засідань робочої групи, де мали змогу висловитися всі депутати, експерти і лікарі.
Усі мали шанс подати свої правки. Міністерство охорони здоров’я та депутати обговорювали
кожну правку без прив’язки до імені автора або його політичної сили. Більш того,
ці законопроекти було розглянуто та схвалено Національною радою реформ.
Я
за реформу. І не тільки (і не скільки) критикую, а
міркую та пропоную. Чого мені бракує в пропозиціях медичної реформи?
По-перше, чітко прописаного
державного пакета гарантованих послуг – той «неспаленний» безкоштовний
мінімум, на який може розраховувати кожен громадянин України. Мене не влаштовує
формулювання «щороку Уряд буде регулювати та затверджувати». Це означає, що
можна збільшити, а можна і зменшити. Відповідно, медики теж повинні розуміти,
на що орієнтуватися.
По-друге, кінцевих
показників. До чого ми маємо прийти в результаті реформи? Поки що ми тільки
констатуємо проблеми немає кінцевого бачення, коли ми їх вирішимо, які витрати
будуть, і найголовніше – на які показники здоров’я населення вийдемо!
По-третє, гармонізації
законодавства з Конституцією.
По-четверте, роботи над
протоколами лікування, адже без них важко уявити гарантований стандарт послуг
– ми не можемо сліпо взяти і запозичити чужі. Є регіональні відмінності,
специфічна поширеність нозологій, результати досліджень, нові технології,
апробовані в світі. Більше того, у багатьох країнах Європи протоколи різняться.
По-п’яте, відкритості замість
яскравих піар- акцій. Говорити про зарплату сімейного лікаря в 35 тис. грн на
місяць і не говорити, що «стіни», тобто господарську частину, доведеться
тягнути з цих грошей – це нагадує нечесну рекламу, акцію, де потім скажуть: «А
ви що, дрібним шрифтом не дочитали?».
Ідеальних систем охорони
здоров’я не буває, але потрібні прості і зрозумілі правила.
За час своєї каденції я
спілкувався з медиками свого округу – від співробітників ФАПів до головних
лікарів, з колегами обласного рівня, колегами-міжнародниками, науковцями,
академіками. Ми говорили як лікарі і як свідомі громадяни. Також я слухав, що
говорять мої виборці про медицину та реформи. Відповідно, мій голос буде
представляти їхні інтереси, думки та сподівання.
Що мене непокоїть у цих
законопроектах і, власне, філософії реформ?
По-перше, створення установи,
яка сконцентрує все фінансування охорони здоров’я. Добре, що врахували
поправки, бо інакше було б створено установу, яка сама себе фінансувала і сама
себе контролювала.
Також, враховуючи процеси
децентралізації, я переконаний, що необхідно створювати регіональні філії
Національної агенції з фінансування охорони здоров’я. Інакше це суперечить
децентралізації. Водночас це додаткові штати та дублювання функцій.
По-друге, з розпіарених законопроектів випадали
мільйони життів і родин – права і гарантії хворих на туберкульоз, вагітних,
психічнохворих, забезпечення державою вакцинації тощо. А нам ставили
ультиматум: «Підтримайте, інакше будете гальмом реформ, а далі якось воно
буде». У новому тексті має бути це враховане, бо над цим попрацювала робоча
група.
Сімейному лікареві пропонують платити 210 грн на
рік за одного пацієнта. Чи можна очікувати якості послуг за такі гроші,
навішуючи в навантаження сотні пацієнтів, при тому, що пакет стандартних
послуг не сформовано?
Ми досі не мали визначення «медична послуга»,
нарешті профільний Комітет напрацював це поняття.
До речі, проект сімейної медицини розпочався ще
при міністрі Раїсі Богатирьовій. І він передбачав підписання договорів із
сімейними лікарями, як це зараз пропонують усім нам зробити до 1 липня.
І ще у нас кадровий дефіцит. Ми автономізуємо
лікарні, припинимо «оплачувати стіни», дамо лікареві від 35 тис. грн, який має
стати ФОПом і з цими грошима вирішувати проблеми закладу, де працює. Він мусить
орендувати своє робоче місце.
По-третє, люди не довіряють місцевим спеціалістам
і займаються самолікуванням. Знову постає кадрова проблема. До того ж, у
найближчі кілька років матимемо випускників, які вступали при одній системі та
вчились у ній працювати, а випускаються у зовсім нові умови.
Реформувати систему без поліпшення матеріально-технічної
бази неможливо. Ми малюємо схеми і стандарти західних лікарень і тут же зауважуємо,
що грошей на це немає.
Сьогодні багато говорять про те, що медики їздять
по міжнародний досвід до європейських країн. А чий досвід ми переймаємо? До
речі, в пояснювальній записці до поданого командою МОЗ законопроекту було
зазначено, що запозичуються елементи британської системи. По факту ж,
латвійської. Я не кажу, що латвійський досвід поганий, але він дещо інший,
ускладнений і не зовсім підходить нам. Простіше й ефективніше взяти
британську модель – її переформатовано із системи Семашка.
Нещодавно в мого колеги та помічника В’ячеслава
Ждана відбулася велика міжнародна конференція, на якій виступав голова
Польського товариства громадського здоров’я. Він сказав, що «ми маємо мільйони
доларів, а не маємо гарних лікарень». Кадрова проблема відчутна і в Польщі –
спробуй знайди гарного лікаря. І порівнював різні системи охорони здоров’я
світу, рівень задоволеністю ними. Британія – серед лідерів.
Існує дві системи, на основі яких будувалися
сучасні моделі охорони здоров’я: система Бісмарка та система Беверіджа
(фактично запозичена із системи Семашка). Куди дивитися за ефективністю,
підкаже світова статистика.
Хоча не забуваймо і про білоруський феномен, де
нічого не змінювали в системі Семашка, але показники здоров’я населення
подекуди кращі, ніж у нас.
Принцип співоплати медичних послуг самими
пацієнтами дещо суперечить статті 49 Конституції України: «У державних і
комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно;
існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена».
Я за реформу, як за якісні послуги людям, за
результати від лікування, за високі зарплати медикам, за найновіше
матеріально-технічне оснащення лікарень. Але я проти ризикованого експерименту
в масштабах країни, тим паче, що в Європі вже наразилися на граблі, навіщо нам
це повторювати?
На мою думку, можна зробити це пілотним проектом
на рік-два, приміром, обрати Вінницьку область, застосувати всі напрацьовані
пропозиції щодо медичних законопроектів і дочекатись результатів. Буде
успішним – поширити його на всю країну, виявляться недоліки – працювати над їх
усуненням.
Костянтин ІЩЕЙКІН,
народний депутат України, член депутатської фракції партії «Блок Петра
Порошенка»
УКРАЇНСЬКА ШКОЛА МАЄ БУТИ КРАЩОЮ
В Україні найвища кількість незадоволених
саме шкільною освітою, тому що вона не відповідає ані вимогам XXI століття, ані
вимогам ринку праці. Сьогодні в нашій державі багатьом достатньо й одинадцятирічної
освіти. Але через це ми втрачаємо ті сегменти економіки, які вимагають кваліфікованої
праці, – саме ВВП та й численні соціальні проблеми.
С
ьогодні вкрай потрібно
піднімати економіку, а дванадцятирічна школа є одним з необхідних елементів
цієї програми. Концепцію нової української школи підтримала й Національна рада
реформ. Вона й рекомендувала парламенту прискорити розгляд у другому читанні
Закону України «Про освіту». Концепція пройшла широке громадське обговорення,
тому депутатам не варто зволікати з ухваленням закону, якого вже давно потребує
національна освіта.
Про це нещодавно переконався, перебуваючи у службових справах у
школах Деражнянського, Красилівського та Хмельницького районів. Під час
спілкування із сільськими освітянами, батьками учнів, роботодавцями,
профспілковими активістами можна було почути думку, що після 9 класу абітурієнт
зможе обрати собі майбутній напрям розвитку: загальноосвітній або професійний.
Останній передбачатиме трирічне навчання у професійних коледжах, ліцеях, після
закінчення яких учні зможуть отримувати певну професійну кваліфікацію. А напрям
загальноосвітній стане більш поглибленим рівнем профільної підготовки
абітурієнта до майбутнього вступу до вишу за певною спеціальністю.
На мою думку, сьогодні ми повинні говорити не тільки про нову
школу, а ще й про якісну українську школу. Маючи на увазі якісні педагогічні
кадри, які насамперед мотивовані належним ставленням держави до професії вчителя.
А ще повинні бути сучасні підручники, посібники, обладнання і, звичайно ж,
належні умови перебування у загальноосвітніх закладах як учнів, так і наставників.
А все це потребує достатнього фінансування… На фінансування освітньої галузі в
чинному законі передбачено 10% від ВВП, а в законопроектах чомусь заплановано
зменшення до 7%. Виникає запитання: хіба можливо побудувати нову якісну школу
в умовах постійних скорочень та економії коштів на освіті?
І ще одне питання варто порушити. Хотілося б, аби керівники
держави більше уваги приділяли проблемам українських сіл. Адже з кожним роком
тут зменшується кількість учнів. Школи зачиняються. Необхідно після ЗУ «Про
освіту» негайно приймати закон «Про професійну освіту». В жодному разі не
допустити скорочення закладів профтехосвіти, де молодь має змогу здобувати
робітничі кваліфікації. Зрештою, це може призвести до того, що зменшиться
кількість робітників і фахівців, які готують ці заклади та які вкрай необхідні
на ринку праці.
У питаннях, порушених мною, люди чекають підтримки від Кабінету
Міністрів України, Верховної Ради України та Президента нашої держави.
Прикметно, що ці питання постійно в центрі уваги Федерації профспілок України.
Сподіваємося на її подальшу підтримку в реформуванні освіти та профтехосвіти.
Валерій МАРЦЕНЮК,
м. Хмельницький
17.06.2017
|