Українські автовиробники вийшли на європейський
ринок. Польща закупила 11 міських автобусів виробництва Запорізького
автомобільного заводу. Два з них уже курсують вулицями польського містечка
Оборники.
В
ибір наших найближчих європейських сусідів обумовили
високий рівень безпеки, гідна якість і доступна ціна. Та не тільки це зіграло
на користь українських машин. Експерти зазначають, що у нової моделі автобуса є
всі необхідні опції, які відповідають за комфорт пасажирів, а найголовніше –
не поступаються жорстким екологічним стандартам Європейського Союзу.
Партія автобусів, які працюватимуть
у Польщі, оснащені турбодизельними двигунами Deutz і Cummins, вони також
обладнані кондиціонером, рампою для візка людей з обмеженими можливостями,
автономним обігрівачем салону. Автобус розрахований на перевезення 61 пасажира.
Згідно з умовами контракту,
автобуси повинні відпрацювати 7 років, що можна розцінювати як упевненість
польського партнера в якості обраної техніки ЗАЗ.
Запорізький автомобільний
завод – єдине в Україні підприємство з повним циклом виробництва легкових
автомобілів (штампування, зварювання, фарбування, обладнання кузова і
складання автомобіля). За 2016 рік завод виробив 526 автотранспортних засобів,
що в 7,5 раза менше, ніж роком раніше.
Переорієнтація на випуск сучасних
автобусів – чи не єдиний спосіб підтримки автомобілебудівної галузі в Україні.
На підприємстві сподіваються, що запропонована модель буде користуватися
попитом не тільки у Польщі, а й у інших країнах Європейського Союзу. На думку
фахівців, те, що автобусна техніка одразу після офіційної презентації вийшла
на муніципальні маршрути й успішно здійснює перевезення пасажирів – найкращий
доказ, що «Зроблене в Україні» розширюватиме географію.
«Нам дуже приємно, що продукцію
Запорізького автомобілебудівного заводу було гідно оцінено партнером. Вибір
польської компанії на користь української автобусної техніки означає, що у нас
є все для того, щоб пропонувати конкурентний продукт країнам Європейського
Союзу. Що ж стосується українського ринку, то складається враження, що
державний сектор ніяк не зацікавлений у розміщенні замовлень на виробництво
автобусів для потреб наших міст. У складних умовах, у яких наразі перебуває
завод, виробництво сучасних автобусів, які користуються попитом в ЄС, було б
надійним засобом підтримки галузі в Україні. Сподіваємося, що влада зверне
увагу на наші успіхи, і міста почнуть закуповувати автобуси українського
виробництва», – підсумував начальник департаменту експорту автомобілів Андрій
Наталуха.
На самому підприємстві цілком покладатися на
увагу влади не ризикують. Тож минулого року, після трирічної перерви, вирішили
відновити складання автобусів. І одразу відчули пожвавлення на автомобілебудівному
просторі.
Чи сподівалися на позитивну оцінку своєї роботи
від польських колег? І так, і ні. Насправді, намагалися не втратити шанс потрапити
на європейський ринок. І це, мабуть, найголовніше. Бо поки одні намагаються
залякувати українських виробників високим ступенем конкуренції, інші роблять
свою справу. Без декларацій чи популістських лозунгів на кшталт «наше –
найкраще» доводять, що ми не будемо лишатись на задвірках Європи.
«Ми не стільки
прагнули підкорити Європу, скільки врятувати власне підприємство від повного
занепаду. Нині побачили нові горизонти. А це не тільки визнання за кордоном, а насамперед
збереження і створення робочих місць у власному місті, у своїй країні», – зазначають
автовиробники Запорізького заводу.
СТАБІЛЬНІСТЬ.
ПОКИ ЩО ВІДНОСНА
У
країнська гривня другий місяць поспіль зміцнює свої
позиції на міжбанківському ринку. За цей час вона відвоювала у долара більше
50 копійок. Нині в обмінниках столиці американські гроші купують в середньому
по 26,20, а продають по 26,50. Причиною зміцнення курсу фінансисти називають високі
світові ціни на українську продукцію та перевищення пропозиції валюти над попитом.
Фахівці фінансового ринку вважають,
що українські гроші продовжать зростання до кінця літа. Натомість вже восени ситуація
зміниться. Адже до кінця року Україна має повернути понад 2,5 млрд дол. США за
зовнішніми позиками та знайти валюту на закупівлю енергоресурсів на зимовий період.
Які фактори вплинули на відносну
стабільність української валюти? Експерти називають кілька: від надходження міжнародних
позик від МВФ до заяви глави Нацбанку Валерії Гонтарєвої про власну відставку,
що певним чином «заспокоїло фінансовий ринок».
Однак, на переконання фінансових
експертів, тенденцію передбачити вкрай важко. В усякому разі, більшість аналітиків
одностайні в думці, що вже на початку липня нас очікує чергове «просідання» гривні.
Дехто з експертів передрікає непростий період для української економіки. Хоча прогнози
економісти й фінансисти роблять неохоче й дуже обережно, адже оприлюднювати такого
роду припущення – справа невдячна й непередбачувана через те, що у нас відсутня
курсова стратегія, а почасти має місце штучна девальвація гривні.
Наша газета теж не робитиме довгострокових
прогнозів валютного ринку, а намагатиметься з’ясувати, за рахунок чого спостерігається
відносна стабільність національної валюти. З погляду провідних фінансових аналітиків,
у нас немає причин для девальвації гривні впродовж останнього року. Оскільки зовнішньоторговельний
баланс, загальний платіжний баланс і стан державного боргу не здійснюють негативного
тиску на курс. Відтак економічних причин для девальвації не існує. Але штучна
девальвація є. І відбувається вона, стверджують аналітики, за сприяння НБУ, що є
небажаним процесом, бо під час кризи потрібна тверда економічна позиція курсової
політики, щоб стримувати негативні явища, а не пускати їх на самоплив.
Загалом,
якихось несподіваних трендів експерти не прогнозують. Запевняють, що період стабільності
триватиме ще кілька тижнів. Цілком імовірно, що глибокої девальвації не буде. Проте
не можна не зважати на те, що нинішнє затишшя має тимчасовий характер.
ІЗ ПЕРШИХ ВУСТ