Україна потерпає від браку якісної води. Впродовж
останніх років рівень наповнення печей складає усього 20% від необхідного
стандарту. Про таке заявив очільник Міністерства екології Остап Семерак.
Д
иректор Київського еколого-культурного центру
Володимир Борейко погоджується, що заява міністра екології дещо емоційна, однак,
на його переконання, країна опинилась «по пояс» в екологічній катастрофі. Бо
наразі в Україні важко знайти озеро, річку чи ще якусь водойму, де б якість
води була хоча б на рівні першого класу, не кажучи про якість екстра- класу.
Власне, такі джерела води можна порахувати на пальцях однієї руки.
Фахівці оцінюють за прийнятним
рівнем чистоти хіба що Десну, Сулу і Ворсклу. Та ще кілька річок у Карпатах та
на Прикарпатті, які поповнюються вологою за рахунок танення снігів.
Екологи уточнили, що означає
якість води на рівні першого класу. У ній немає перевищення припустимих
концентрацій забруднюючими речовинами.
На території України
протікають понад 63 тис. річок і струмків загальною довжиною більш ніж 200
тис. км. Більшість з них (близько 60 тис.) – це невеличкі річки, довжина яких
не перевищує 10 км. Річок довжиною у 10 км в Україні налічується понад 3 тис.
Дунай, Тиса, Дніпро, Прип’ять, Десна, Дністер, Сіверський Донець, Південний
Буг, Західний Буг... І в більшості з них вода непридатна не те що для пиття, а
й для життя загалом.
Чому так сталося? Що є причиною
занепаду водних артерій великої країни? На переконання експертів, причин
усього три: бездумне знищення лісів, недбалість промислових підприємств та
розчищення водних артерій. Та от який цікавий факт: за недбале ставлення до природних
ресурсів жодне підприємство України не понесло покарання. Навіть умовного. Але
ж за таке ставлення до національного багатства передбачена не лише адміністративна,
а й кримінальна відповідальність. То тільки на словах, переконують експерти.
І пов’язують таку безкарність із слабкістю та неоднозначністю українського законодавства
в царині екології.
«Разом з Генпрокуратурою
Мінекології напрацювало зміни саме до кримінального законодавства, яке
передбачає підвищену відповідальність за шкоду природі. Однак у грудні
минулого року парламент у дуже швидкому режимі ухвалює закон, який забороняє в
2017 році будь- які перевірки, зокрема й екологічні. Відтак, наразі
Міністерство в стані крайнього відчаю», – наголошує Остап Семерак. І додає, що
в Україні шокуючими темпами бездумно знищують полезахисні смуги, які захищають
сільськогосподарські угіддя від посухи, вітровію та ерозії ґрунтів. А це
призводить до масової загибелі риби. Якщо до цього долучається ще й спека –
чекай справжньої аномалії. Це й сталося минулого літа, коли масовий мор риби
було зафіксовано одразу в кількох річках, у тому числі в Дніпрі на Житомирщині.
У Дніпрі вода вже давно не першої свіжості, переконують аналітики. А до
найбрудніших українських водойм вони відносять річки Донбасу: Кривий та
Казенний Торець. «Вони неживі вже років із 50, – стверджують екологи. – Це просто
викиди». До екстремального стану науковці занесли й київську невеличку
річечку Либідь, яка наразі є «об’єктом викидів промислових підприємств».
Мало констатувати
про незадовільний рівень якості води в українських річках. Потрібно терміново
виправляти ситуацію. Яким чином? Експерти кажуть, що для цього винаходити велосипед
зовсім необов’язково. Варто лиш державі виділити кошти на очисні споруди, ухвалити
відповідні закони, які б реально заборонили викидання забруднених фракцій до водоймищ.
Бо ситуація, коли промисловики закладають до собівартості продукції штрафи за забруднення
річок і озер, – річ неприпустима. Необхідна активна й послідовна реакція громадськості.
Україна не має жодного права за такої наявності річок зневоднити себе до краю.
ОПЕРАЦІЯ «ПРИВАТИЗАЦІЯ»
Н
а розгляд профільних комітетів і відомств направлено
законопроект про приватизацію об’єктів державної власності. Цей документ став
результатом співпраці Фонду державного майна, Міністерства економічного розвитку
і торгівлі, компанії Baker&McKenzie і ЄБРР. Голова Фонду державного майна Ігор
Білоус стверджує , що «законопроект – це революція, яка змінить багато речей і
в приватизації, і в управлінні державною власністю. Змінить на краще, бо в законі
використано успішний досвід приватизації країн Східної Європи, яка принесла користь
і державі, і суспільству». Відтак зацікавлені особи закликають депутатів придивитися
до законопроекту дуже уважно і головне – прагматично, оскільки тотальну приватизацію
треба завершити до 2020 року.
Які новації запропонованого документа?
Головне – скасування розподілу об’ктів приватизації на безліч груп та підгруп. Відтепер
вони будуть поділятися лише на дві категорії: великі, що мають активи понад
250 млн грн, і малі. До категорії великої приватизації автори законопроекту віднесли
близько 60 підприємств.
Цей процес затягувати далі нікуди,
кажуть у Міністерстві економічного розвитку й торгівлі. Усе через те, що державна
власність використовується вкрай неефективно. Активи, які не змогли продати в надійні
руки, псуються і не підлягають відновленню. І така ситуація практично всюди.
«Більшість об’єктів мають вік
50–150 років. Багато з них обтяжені боргами і мають проблеми. Тому наше завдання
позбутися якомога скоріше таких об’єктів, надавши шанс підприємцям створити бізнес
і робочі місця. Треба пам’ятати, що технології рухаються невпинно вперед. І поки
ми думаємо, як продати ТЕЦ 1952 року, такі підприємці, як Ілон Маск випускають батареї
для нової енергетики. Тому потрібно прискорити приватизацію, аби не опинитися
в руїнах і музеях», – переконує глава Фонду державного майна.
Законопроектом передбачено, що
великі підприємства продаються виключно з радником з кола провідних світових інвестбанків.
Усі решта продаються на електронних майданчиках, в тому числі платформі
ProZorro. Таким чином, Фонд держмайна хоче відмовитись від участі в приватизації
оцінювачів і перейти до ринкового ціноутворення. На думку експертів, після ухвалення
закону процес приватизації значно спроститься. Бо документ спрямований на скорочення
кількості регуляторних актів. За задумом авторів законопроекту, Україна просто
адаптує досвід успішних країн у питаннях приватизації.
Нині у планах на приватизацію–2017
виставлено майже 30 великих підприємств, де частка державної власності вище
50%. З них по 18 ФДМ чекає прийняття Кабінетом Міністрів умов продажу. По низці
об’єктів обсяг боргів такий, що відлякує інвесторів.
Аналітики
стверджують, що Україні потрібно продавати по 100–200 об’єктів на місяць для того,
щоб за 2–3 роки позбавитись непотребу й передати приватним інвесторам підприємств,
в які вони зможуть вдихнути нове життя, поповнивши бюджет грошима від продажу та
податковими надходженнями в майбутньому.
ІЗ ПЕРШИХ ВУСТ