У Національному банку виступили з пропозицією запровадити систему автоматичного
списання грошей за комунальні послуги з банківських карток українців. Особливо
це стосується боргів, сума яких на початок року становила 29 млрд грн. Автори новації
стверджують, що така послуга досить давно й успішно функціонує у США та країнах
Євросоюзу.
О
днак аналітики попереджають про складнощі, які можуть виникнути, зважаючи
на вітчизняні реалії. Комунальники нерідко помиляються, виставляють високі й необґрунтовані
рахунки за комунальні послуги. Щоб виправити чужі помилки та повернути свої гроші,
доведеться витратити чимало часу й нервів.
Своєю чергою працівники Національного банку стверджують,
що потрібна централізована система погашення боргів. Іншими словами – примусове
стягнення коштів у разі заборгованості за послуги. Щойно відповідний закон ухвалять,
буквально через тиждень-два сума заборгованості знизиться вдвічі, прогнозують банкіри.
І посилається на досвід «Приватбанку», котрий ще з 2009 року практикував примусове
стягнення платежів за кредитами з карток клієнтів. Причому юридично такий процес
побудований настільки грамотно, що його досить важко оскаржити в суді.
Голова економістів України Андрій Новак не в захваті
від такої ідеї НБУ. «Запровадження такої послуги трохи передчасне – через скрутний
фінансовий стан українців, – зауважує експерт. – Якщо тепер примусово стягуватимуть
із зарплатних карток гроші за всі комунальні послуги та борги, багатьом не буде
за що жити. Адже ініціативу щодо списання грошей з рахунків можуть не сприйняти
ті, хто опинився у важкому фінансовому становищі. А це – більша частина українців».
Низка аналітиків вважають, що практика стягнення боргів,
запропонована НБУ, є не лише прямим втручанням у приватне життя і плани людей,
а й намаганням власників ТЕЦ, водоканалів, інших підприємств із надання комунальних
послуг отримувати надприбутки. Експерти не виключають, що почнуться масові махінації
з боку тих, хто надає послуги, а якість сервісу знизиться ще більше через відсутність
стимулу. Крім того, запровадження цієї норми зменшить рівень банківського обслуговування
та довіри до банківської системи. Отримавши зарплату, люди будуть знімати гроші
з банкоматів і тримати їх удома, аби держава не поцупила їхніх коштів. Це призведе
до того, що люди, як і на початку 2000-х, частіше використовуватимуть готівку.
Це якраз те, проти чого намагається боротися Нацбанк.
І все ж, якщо ініціатива НБУ приживеться, як це працюватиме? Економічний
експерт Володимир Степанюк має з цього приводу свою думку: «Перш ніж списувати
гроші з ваших рахунків, банк повинен укласти з вами договір про те, що ви погоджуєтесь
на такий режим оплати комунальних послуг чи кредиту. Більше того, правильно було
б, якби банк перед списанням грошей повідомляв клієнта про це, а клієнт мав можливість
підтвердити або відхилити операцію».
Тобто, якщо людина надасть банку таке доручення чи укладе договір,
тоді банк має право списувати гроші з картки. Якщо такого документального підтвердження
немає, тоді банк, окрім усього, порушує Конституцію України, де чорним по білому
йдеться про те, що приватне майно – недоторкане.
Пересічні
громадяни не в захваті від ініціативи Національного банку. Вони воліють розпоряджатися
своїми грошима самостійно. Особливо зараз, коли бюджет родини перекроюється і переглядається
чи не щотижня. Обирати першочергові сплати люди мають без підказок згори. Звісно,
схвалювати дії боржників не можна, але слід зважати на те, що нині половині населення
несила здолати тарифний тягар.
ЗУПИНКА НА
ВИМОГУ МВФ
Д
есять днів тому несподівано
із сайту МВФ зникло «українське питання» з порядку денного засідань ради
директорів фонду. Відтак рішення про виділення нашій країні четвертого траншу
в розмірі близько 1 млрд грн зависло в повітрі. Міжнародний валютний фонд без
усяких пояснень вилучив розгляд довгоочікуваного рішення.
Для переважної більшості вітчизняних аналітиків перенесення
термінів виділення третього траншу не стало новиною. Україна мала отримати
його ще в грудні. Запізнився з термінами і другий транш, тож формально було
зрозуміло, що й наступний буде під знаком питання. Причому саме другий транш
був свого роду авансом у надії, що Україна таки виконає усі вимоги фонду.
Мріяти про те, що й третій нам видадуть авансом, не доводиться. Якщо говорити
по суті, то із 11 структурних маяків за останній період країна виконала лише
три. Попередні вимоги – ухвалення бюджету і націоналізація «Приватбанку»
Україна формально задовольнила, але реформу ДФС так і не здійснила, хоча обіцяє
це зробити, починаючи з 2015 року. Так само, як і проведення пенсійної
реформи, реформи землі, запуску антикорупційних судів. Оливи до вогню, на
переконання аналітиків, додала і грошова застава у 100 млн грн за звільнення
з-під варти очільника Державної фіскальної служби Романа Насірова. Його
затримання – яскравий приклад того, що антикорупційні зрушення кульгають. Реформа
антикорупційних органів насправді полягає лише в їх створенні, але дієвих
результатів у подоланні корупції на всіх щаблях влади досі не помітно.
Міжнародний бізнес та інвестори поки що не побачили реальних змін на
антикорупційному полі країни.
Низка експертів
пов’язують перенесення термінів третього траншу з блокадою Донбасу. Однак більшість
аналітиків схильні вважати, що цілковито рішення МВФ пов’язувати з подіями на сході
не варто. Адже з виділенням цього траншу міжнародний кредитор тягне давно і свідомо,
терміни його надання неодноразово зсувалися. Наразі питання в іншому: чи не стане
зупинка траншу на вимогу МВФ серйозним фактором для погіршення національної економіки?
Провідний експерт Інституту економіки та прогнозування НАНУ Ярослав Жаліло не
вважає ситуацію критичною, бо для оперативних виплат країна має достатній обсяг
валютних резервів. А міністр фінансів Олександр Данилюк взагалі стверджує, що
відтермінування траншу – в інтересах України.
ІЗ ПЕРШИХ ВУСТ