Ще не забулась скандальна відставка глави Державної фіскальної
служби Ігоря Білоуса, як нова несподіванка: не тільки відставка, а й затримання
призначеного на «конкурсній основі» Романа Насірова.
Відтак уже два тижні поспіль не стихають пристрасті у зв’язку з
розслідуванням у справі очільника ДФС. Експерти одностайні: якщо справа
Насірова завершиться реальним терміном, це стане потужним сигналом про злам
системи кругової поруки корупціонерів у владі. Бо це, на переконання аналітиків,
підірве корупцію на вищому рівні і не стримуватиме страху покарання. А
водночас дозволить створити сприятливі умови для бізнесу, що й стане головною
умовою припливу іноземних інвестицій і прискорення економічного зростання країни.
Поки тривають слідчі дії у справі головного податківця країни,
експертів непокоїть інше питання: як призначатиметься новий голова Державної
фіскальної служби, чи будуть гідні кандидати на цей пост? А найголовніше – чи
відбудеться обіцяна реформа служби, і якою вона буде: косметичною чи
трансформаційною?
«ДФС має керувати людина, яка дбає про державний бюджет, а не
свої кишені. Бо те, що відбувається в цій службі зараз, – ганьба для України перед
усією Європою», – заявив глава обласної держадміністрації Закарпатської
області Геннадій Москаль.
Новий голова Державної фіскальної служби замість Романа Насірова
має в короткий термін реформувати відповідне відомство, стверджує держсекретар
Міністерства фінансів України Євгеній Капінус. «Ми переконані, що на сьогодні
фіскальна служба повинна бути проактивно налаштована на надання послуг підприємцям,
спрямована на створення інвестиційного клімату. Повинна прийти людина, яка в
короткий термін проведе реформу, створить належні умови для розвитку бізнесу
та залучення інвестицій», – зазначив він. І додав, що конкурс на посаду
нового очільника фіскальної служби буде проведено за загальновстановленою
процедурою і неодмінно в межах правового поля.
Поки що виконувати обов’язки керівника ДФС Уряд призначив
заступника голови Мирослава Продана. Бізнес-спільнота сприйняла заміну без
ентузіазму. На думку провідних експертів, персоналії – це другорядне. Головне
– провести глибоку реформу самої системи, яка має включати, з одного боку,
зміни правил гри, а з іншого – реальне перезавантаження податкової, яка б викорінила
корупцію назавжди.
«Я думаю, є сотні чесних і нормальних людей, які могли б цією
справою зайнятися. Нормальні ж люди приходили і в Кабмін. Велика кількість патріотично
налаштованих людей бажають перетворень і реформ у країні. Я розумію, що не
так просто поламати систему, коли є усталені зв’язки й усе інше, але, не
вивівши все це на чисту воду, не маючи підстав для зменшення якихось оподаткувань,
складно говорити про позитивний розвиток економіки», – заявив голова інвесткомпанії
Eavex Capital Юрій Яковенко.
А на думку голови Комітету ВР з питань податкової та митної
політики Ніни Южаніної, «в органи виконавчої влади мають зайти нові фахівці,
які застосовують зовсім інші підходи до роботи. Але є й інший шлях. Це,
наприклад, прибирання оцих-от каральних функцій у Державної податкової
служби, перетворення її на більш сервісну структуру. Не посилювати її до такого
стану, що вона й сама накладає штрафи, і тисне на підприємців. Усе це в
результаті перетворюється фактично на спосіб тиску на підприємця».
Експерти бізнес-середовища переконані, що будь-яка грамотна
людина, яка прийде до керівництва ДФС з базовою освітою та досвідом роботи,
зможе розібратися з податками. Головне, аби було бажання реформувати систему
на користь бізнесу та суспільства загалом.
ОНОВЛЕНИЙ І ЗАСЕКРЕЧЕНИЙ
Проект оновленого меморандуму щодо фінансової та
економічної політики України та Міжнародного валютного фонду уже є, однак
широкому загалу він невідомий. Відтак політики та громадські активісти
наполягають на негайному оприлюдненні всіх тонкощів документа. Аби люди
розуміли, до чого їм готуватися. По суті, меморандум – це кредитний договір з
Україною. До того ж, цей документ накладає на нашу державу цілу низку обмежень
та обтяжень. А тому не може бути секретним, його треба негайно представити на
розгляд українським громадянам.
Навіщо взагалі потрібно утаємничувати план реформ, закладений
у меморандумі? Якщо цей план такий корисний, для чого його ховають від
пересічених громадян та Верховної Ради, запитують політологи. Експерти
стверджують, що приховування владою змісту документа є зневагою до власного
народу. І ставлять запитання зовсім не риторичне: для кого взагалі призначені
реформи, які обтяжують життя громадянам великої держави?
Про що йдеться? Наприкінці березня МВФ планує виділити
Україні черговий і довгоочікуваний транш кредиту в 1 млрд доларів. А
громадськості про умови виділення фінансового кредиту нічого не відомо. Бо
«через складну соціальну ситуацію в країні, вирішено поки що тримати меморандум
в таємниці», кажуть в Уряді. Відтак суспільство вже вбачає у цьому документі
черговий крок до боргового рабства.
Що насторожує громадськість і експертів стосовно оновленого
тексту меморандуму з МВФ? Насамперед, три ключових позиції. Це скасування
мораторію на продаж землі, приватизація стратегічно важливих підприємств
України і збільшення трудового стажу для виходу на пенсію. Аналітики
підтвердили, що до нового меморандуму ввійшло широке поле антикорупційних
питань.
Вимоги МВФ навряд чи без проблем пройдуть у Верховній Раді,
переконані фахівці. Особливо щодо ринку сільськогосподарських земель. Чимало
парламентарів готові протидіяти виконанню багатьох пунктів меморандуму.
Винесення проектів рішень на розгляд парламенту може елементарно заблокувати
його роботу. А політологи не виключають, що «пенсійне питання» стане каталізатором
протестів українського суспільства. Поки немає одностайної думки щодо пенсійного
віку, настрої суспільства перебувають у «полярному діапазоні». Одні посадовці
кажуть, що без підвищення пенсійного віку не обійтися, інші переконують, що
рекомендації МВФ – це ще не вказівки.
Тоді чому не оприлюднюють текст меморандуму? Здавалося б,
нічого складного. В усякому разі, припинились би спекуляції на життєво
важливих для українців темах, а Уряд впритул зайнявся б утіленням позитивних
перетворень.
«Найбільша проблема в тому, що Мінфін і НБУ – дуже непрозорі
організації. Тобто якби суспільство могло побачити хоча б проект меморандуму,
який буде підписаний із МВФ, було б простіше, тому що наразі ми з вами говоримо
не про меморандум, а про його інтерпретацію, тобто про те, що ми почули».
«Якщо вірити неофіційним версіям меморандуму з Міжнародним
валютним фондом, то його розробники, мабуть, не стежать за настроями у
Верховній Раді, інакше навіщо вони записали туди обіцянки, які потребують
прийняття парламентом складних і поки що не готових рішень? У принципі, сума в
1 млрд дол. не є критичною навіть для небагатої української економіки, тож за
цей транш можна було пообіцяти щось менш болісне і не провокувати чергову
атаку опозиції і розлючених пенсіонерів».
«В остаточному варіанті меморандуму відсутні норми про
заморожування мінімальних зарплат на 3 роки та про заборону пенсіонерам працювати,
відсутнє і збільшення загального пенсійного віку для виходу на пенсію. Жодних
апокаліптичних речей у Меморандумі немає, і ви зможете в цьому пересвідчитись
після його опублікування».