На календарі – березень, а українські депутати тільки тиждень
тому спромоглися затвердити календарний план шостої сесії. Мали б після
тривалих канікул розглядати це питання 7 лютого, однак, як завжди, забракло
голосів.
У той час, як Україна потребує ухвалення низки важливих
законопроектів, у тому числі соціальних, політики вагаються між проведенням
дострокових парламентських виборів і зміною формату коаліції. Постійні торги
за місце під сонцем, чи то пак – під куполом – тривають. Запитання, кому
вигідний такий політичний хаос та правовий нігілізм переходить до розряду
риторичних.
Для пересічних українців словосполучення «Верховна Рада» починає
стійко асоціюватися не стільки з прийняттям законів, скільки з неефективністю
та безкультур’ям. Причини сприйняття парламенту як «цирку під куполом» різні,
але одна з ключових – низька ефективність роботи. Провалювання навіть украй
важливих законопроектів відбуваються через банальну й набридлу відсутність
депутатів на робочих місцях.
Постійні намагання поставити питання на чергове голосування,
заклики спікера до депутатів повернутися до зали й апеляції до їхньої совісті
стали такою ж візитівкою парламенту, як і штовханина біля трибуни.
Чому українські політичні еліти відверто ігнорують той факт, що
вони лише менеджери-управлінці, найняті народом для реалізації його інтересів?
Та на словах вони все чудово розуміють. «Політичні скандали,
зокрема пов’язані з етичними нормами, можуть зашкодити суспільному сприйняттю
політичних інститутів. Подібне явище для України не є дивиною. На
міжнародному сайті, який показує бійки в парламентах, Україна перебуває на першому
місці», – констатує Голова Верховної Ради Андрій Парубій.
У такий спосіб, стверджують аналітики, окремі політики намагаються
заробити своєрідний рейтинг. Відтак регулярно влаштовують шоу, аби потрапити
до статусу «героя дня». Депутати витрачають зусилля на дешеву і сумнівну
популярність замість того, аби спрямувати їх на законотворчі ініціативи, які
місяцями, та навіть роками, не можуть знайти підтримки в парламенті.
Бракує часу, кажуть депутати. І слід визнати, що вони мають
рацію. Адже впродовж місяця парламентарі працюють у пленарному режимі лише 8
днів, або 36 пленарних годин. Мінус 5–6 годин на суперечки і штовханину –
залишається в кращому випадку 30 годин продуктивного часу. І це за дуже
оптимістичних прогнозів, якщо не брати до уваги депутатські п’ятниці, коли
некомплект носіїв депутатських мандатів зашкалює. Якщо нині у Верховній Раді
офіційно працевлаштовані 423 народних депутати, а по п’ятницях у залі не
більше двох десятків нардепів, про який коефіцієнт корисної дії можна говорити?
«На жаль, це поширене явище, коли в сесійній залі залишаються
20–30 депутатів, – зауважує народний депутат Єгор Соболєв. – Чому так? Тому
що насправді в народного депутата немає директора-роботодавця. Ні спікер
парламенту, ні голова його профільного комітету, ні голова його фракції не
можуть зобов’язати депутата ходити на засідання. Єдиний спосіб – щоб цією
інформацією цікавилися люди, які і є роботодавцями парламенту, та на наступних
виборах виганяли тих депутатів, які не ходять на роботу».
Он як! Як завжди, винні виборці, бо не тих людей делегували до
парламенту. Вигідна позиція, що й казати. Тільки в суспільства досить обмежені
механізми притягнення до дисциплінарної відповідальності своїх обранців. Такі
механізми є у влади. Однак вона чомусь не поспішає вживати дієвих заходів до
порушників депутатської дисципліни й етики. Експерт громадської мережі «Опора»
Олена Рибій радить скористатися досвідом інших країн. «Там, – переконує
аналітик, – за дотриманням норм та правил стежать комітети або комісії з
етики. Вони встановлюють дисциплінарну відповідальність та визначають
санкції».
Серед санкцій – позбавлення частини заробітної плати, стверджують
експерти. Однак це не про доморощених парламентарів. Надто мізерна частина
українських депутатів залежить від депутатської зарплати, а не від супутніх
доходів.
Законопроекти про адекватну систему покарань за ігнорування
депутатами своїх обов’язків часом надходять до Ради. Але сподіватися на такий
спосіб вирішення проблеми – суцільна ілюзія, кажуть аналітики. Невже парламент
ухвалить закон про серйозні покарання для своїх представників? Тоді це буде
точно не про нашу країну.
МІЖНАРОДНА ПРАКТИКА ЧИ УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ?
Усе частіше лунають пропозиції, як проводити в країні
пенсійну реформу. Чимало розмов про підвищення пенсійного віку для працюючих,
бо, переконують експерти, МВФ від своїх вимог не відступиться. А нещодавно з
вуст міністра соціальної політики Андрія Реви пролунала заява, що громадяни,
які вийшли на заслужений відпочинок, будуть позбавлені права працювати. Тобто
підробляти на будь-якій роботі, аби додати хоч трохи до копійчаної пенсії. Як
відомо, понад 90% українських пенсіонерів перебувають за межею абсолютної бідності,
виживаючи лише на 5 доларів щодень. Більшість громадян пенсійного віку не
мають не лише медичного забезпечення, а й не спроможні повноцінно харчуватись
через низьку пенсію. Відтак шукають найменшу можливість утриматися на роботі.
Однак в Уряді свій погляд на проблему. «У всьому світі діє
правило: або пенсія, або зарплата. Після проведення пенсійної реформи, коли
пенсія стане достатньою, потрібно встановити правило: або ти працюєш,
отримуєш зарплату і виходиш на пенсію трохи пізніше, але пенсія у тебе буде
більша. Або ти йдеш одразу й отримуєш пенсію, але не працюєш», – заявив Андрій
Рева. На його переконання, така пересторога запобігатиме ризику переходу
економіки в тінь, коли роботодавці не будуть офіційно оформляти працюючих
пенсіонерів. І навіть назвав суму штрафу за таке порушення – 320 тис. грн.
Самі ж пенсіонери заявляють, що мають намір працювати,
отримуючи паралельно пенсію, доки вистачить сил, або до самої смерті. Це
кажуть ті, хто отримує пенсію не чиновника чи депутата, а працівника із
середнім достатком, на яку можна тільки існувати, але не жити гідно. Півтори
тисячі гривень ледь вистачає на те, щоб не померти з голоду. Тож переважна
кількість працюючих пенсіонерів щосили тримаються за своє робоче місце.
Відтак переваги міжнародного досвіду нашим пенсіонерам видаються
незрозумілими.
Віце-прем’єр-міністр Павло Розенко спростував заяву глави
Мінсоцполітики: «Безумовно, в ідеалі існує така ситуація в розвинутих країнах.
Але Україна має свою специфіку. Я остаточно наполягаю, щоб працюючі пенсіонери
залишились в українському законодавстві. Щоб людина змогла отримувати пенсію і
продовжувати свою професійну діяльність. Я переконаний, що працюючим
пенсіонерам сьогодні нічого не загрожує. І наразі ще не настав час, щоб робити
вибір: або пенсія, або заробітна плата».
Кому з міністрів можна більше довіряти, поки незрозуміло. А
майбутня пенсійна реформа дедалі більше обростає чутками, міфами й догадками.
«Не можна працюючих пенсіонерів позбавляти пенсій. Потрібно
виробити якісь інакші механізми, які б стимулювали їх залишити роботу з
настанням пенсійного віку. Нині ж в Україні такі реалії, що ініціатива Андрія
Реви означає лише одне: відсутність шансу для старших людей на нормальне
життя. Фактично їх будуть списувати, як стару неробочу техніку. Це неприпустимо,
адже багато пенсіонерів шукають додаткову роботу, бо їм просто бракує коштів
на ліки, від яких вони залежні, та на комунальні послуги, що стали просто
космічними».
«Що ж виходить? Забороняючи українцям працювати й одночасно
отримувати пенсії, Міністерство соціальної політики просто примушує громадян
відмовитися від пенсійних виплат. Відтак буде меншим навантаження на
Пенсійний фонд і бюджет. Себто, вирішили заощадити гроші».
«Планується ліквідація виплат працюючим пенсіонерам. Людей
фактично поставлять перед вибором: пенсія чи зарплата. І це при тому, що в
Україні більше 7 млн пенсіонерів отримують пенсії менше прожиткового
мінімуму, і щоб якось вижити, більшість вимушені підробляти».