Український інститут національної пам’яті підготував
проект закону про державні свята в країні. Презентуючи документ, директор
інституту Володимир В’ятрович заявив про нагальну необхідність ревізії
календаря національних свят. До спадщини радянських часів керівник УІНП відніс
Міжнародний день солідарності трудящих – 1 Травня та Міжнародний день прав
жінок –8 Березня.
Також пан В’ятрович зазначив, що буде пропонувати перенести
вихідний день з 9 на 8 травня і святкувати День пам’яті та примирення з усією
Європою. Натомість 9 травня залишиться Днем перемоги над нацизмом.
«Найближчим часом будемо виставляти на громадське обговорення
це питання. Головним завданням в цьому напрямку буде, дійсно, впорядкування
цих свят, тому що в нас календар наповнений якимись новими українськими
національними святами, а старі радянські все одно залишаються. Усе це
потребує певного впорядкування. Я думаю, що цього року депутати підтримають
нашу ініціативу і ухвалять цей закон», – заявив В’ятрович.
На його думку, на державному рівні мають відзначатися лише
ті свята, які присвячені подіям, що були переломними та надзвичайно важливими
для України як держави, наприклад День незалежності та День Конституції. «А
не якісь свята, що залишились нам у спадок від радянського минулого», – додав
історик.
Депутати ще не бачили проекту закону, однак у суспільстві
вже розпочалась жвава дискусія як на політичному, так і історичному ґрунті: чи
справді весняні свята є виключно радянською спадщиною?
Федерацію профспілок обурив такий упереджений підхід до визначення
Міжнародного дня солідарності трудящих. На переконання профспілкового активу,
це день, коли суспільство висловлює свою повагу до трудової людини, яка власною
працею створює національне багатство. До того ж, його відзначають у 143 країнах
світу понад півмільярда членів профспілок, а в 90 країнах цей день є вихідним.
І низка таких країн не мають жодного стосунку до радянської спадщини.
Те саме можна сказати й про 8 Березня. Це свято сягає корінням
1857 року, коли відбувся перший страйк працівниць у Нью-Йорку, які виборювали
покращення умов своєї праці. Потім був 1908 рік. І лише в 1910-му ця ідея
була підтримала Кларою Цеткін. ООН впровадила цей день, як Міжнародний жіночий
день. Це не виключно радянське свято, тому пов’язувати його з радянською
історією недоцільно, стверджують соціологи.
Після бурхливої реакції суспільства Володимир В’ятрович
мусив виправдовуватись. Мовляв, свято не скасовується, просто цей день не
буде вихідним. Натомість в Інституті національної пам’яті пропонують додати
два вихідні – у Шевченків день (9 березня) і День сім’ї (друга п’ятниця
вересня). А ще відмовитися від практики перенесення свят, якщо вони припадають
на суботу й неділю. Щоправда, це не стосуватиметься Нового Року, Різдва і
Великодня. Загалом планують зменшити кількість державних святкових вихідних
з 11 до 9.
Справді, в Україні дуже багато вихідних днів. Для країни,
яка веде війну проти російського агресора, це недоречно. І це, безумовно,
стримує розвиток держави. Про те, аби скасувати вихідний 2 травня, експерти
говорять не один рік. Адже він перетворився на так звану «картопляну» дату,
коли громадяни роз’їжджаються по дачах висаджувати городину. Та чи знайдеться
у «щільному» депутатському графіку час для розгляду проекту закону,
запропонованого Інститутом національної пам’яті? Адже парламентарі своїм прикладом
демонструють палку любов до вихідних і канікул.
ГОЛОС ГРОМАДИ – ПРОСТО ФОРМАЛЬНІСТЬ
Процес декомунізації у частині перейменування топонімічних
назв триває мляво. Таку думку висловлюють експерти. Обіцяного громадського
обговорення щодо назв сіл, вулиць та провулків практично не сталося. Місцеві
влади особливо й не прислухаються до думки жителів. Відтак декомунізація так і
не змогла об’єднати людей, як на це сподівалася влада. Більше того,
соціологічне опитування засвідчує, що майже 40% українців вважають, що цей
процес проводиться поспіхом і без урахування побажань населення. Це може
спровокувати конфлікт у суспільстві на рівному місці, вважає політолог Андрій
Золотарьов.
Досі не вщухають суперечки й петиції стосовно
перейменування Московського проспекту на проспект Степана Бандери в Києві. Ще
й досі на адресу столичної влади надходять петиції з пропозиціями присвоїти
Московському проспекту нейтральну назву. «Українці просто волають про те, що
це перейменування розколює суспільство, розпалює ворожнечу», – йдеться в
тексті одній із петицій. Таких послань до Київради кілька. Кожна з них зібрала
більше 10 тис. голосів. Та їх не розглянули, оскільки був встановлений факт накручування
голосів «за».
Київській міській раді не вистачило голосів, аби ухвалити
рішення про перейменування проспекту генерала Ватутіна на честь Романа Шухевича.
Секретар Київради Володимир Прокопів сумнівається, наскільки актуальним було
таке голосування зараз. Однак не виключає, що найближчим часом голосів за
рішення побільшає, а в столиці з’явиться проспект українського героя.
Кияни наполягають, що при зміні назв вулиць чи провулків
слід вдаватися до нейтральних назв. Приміром, нині ведуться дискусії щодо
нової назви провулку Михайла Реута. Згодом він носитиме ім’я Памви Беринди.
Жодним чином не применшуючи внеску цього вченого XVI століття у розвиток
української філології, лексикографії та книгодрукування, кияни хотіли б для
своєї адреси більш зрозумілої і традиційної назви. Експерти зазначають, що тут
потрібен компроміс. Оскільки вулиця чи провулок є публічним простором,
потрібно, щоб населення долучалося до визначення топонімічної назви шматочка
цього простору.
До слова, не так давно влада Харкова дослухалась до думки
громади і відмовилась перейменовувати проспект Героїв Сталінграда. У столиці,
між іншим, однойменний проспект назвуть ім’ям Володимира Івасюка. А це
означає, що процес декомунізації хоч і повільно, але відбувається. Станом на
кінець минулого року в Україні позбавились від тоталітарних назв 51493 об’єкти
топоніміки. Демонтовано 2389 пам’ятників та пам’ятних знаків, з них 1320 – на
честь «вождя світового пролетаріату».
«Люди у голосуваннях частіше надають перевагу історичним
назвам перед заполітизованими. Вони чітко відрізняють, де декомунізація, а де
спроба «збудувати вітрину», і такі голосування зазвичай провалюються.
Приміром, пропозиції перейменувати вулиці на честь Бориса Нємцова чи Олега
Сенцова не здобули масової підтримки серед киян».
«Прикро і сумно, але у нас відсутній механізм боротьби за
свої права. Я кажу про назви населених пунктів. А це може вилізти боком, а
після зміни влади ми ще можемо побачити процес дедекомунізації. До того ж, у
зворотний бік маятник може хитнутися значно сильніше, ніж його штовхнули
зараз».
«Декомунізація – надто серйозне питання. Відтак
перейменування вулиць і цілих міст в Україні слід обов’язково узгоджувати з
людьми – членами територіальної громади, що проживають у тому чи іншому
місті. На жаль, більшість представників органів місцевого самоврядування не
розуміють, як до цього правильно підійти».