Згідно з розрахунками МЕРТ, вартість імпортного газу конвертували
в гривню за курсом 26,7 (стільки, згідно з прогнозом, буде коштувати долар в
Україні в 2017- му) і додали до неї 1146,5 грн (ПДВ), 219 грн (тариф на
транспортування), 513,7 грн (тариф на розподіл газу) і торгову націнку постачальника
(«Нафтогазу») – 57,4 грн. У результаті отримали «економічно обґрунтований»
тариф – 6800 грн за тисячу кубометрів.
А згідно з проектом бюджету на 2017-й, тисяча кубометрів
імпортного газу коштуватиме 245 доларів. Крім того, зріс і курс долара. Тож
формула виглядатиме зовсім інакше, а в кінцевому підсумку набіжить цифра
щонайменше 9600 грн за тисячу кубометрів. Щоправда, різні експерти дають різні
розрахунки: від 8,5 до 11 тис. грн за тисячу кубометрів газу.
Усі аналітики одностайні в тому, що такого різкого подорожчання
не уникнути. І ось чому. Якщо тарифи залишити на теперішньому рівні, Уряду
доведеться дотувати «Нафтогаз», а це суперечить меморандуму з МВФ, у якому
Україна зобов’язалася ліквідувати дефіцит «Нафтогазу» саме в поточному році.
Член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій
Корольчук запевняє, що економічно обґрунтований тариф зросте на 25–60%. «Якщо
ціна мінімально на 1500 грн не зросте, – пояснює експерт, – це означатиме
тільки одне: ринок і далі регулюватиметься вручну. Себто, Уряд контролюватиме
ціни, а жодного ринку не буде. Різницю держава покриватиме з бюджету».
Щойно блакитне паливо подорожчає, НКРЕКП перегляне тарифи
на гарячу воду й опалення. Якщо врахувати, що більшість підприємств для підігріву
води та генерації тепла використовують газ, який займає більше 60% в структурі
вартості, неважко вирахувати, як подорожчають усі комунальні послуги.
Про підвищення ціни на електроенергію населення попередили
заздалегідь, ще з 2015 року. У нинішньому році електроенергія подорожчає майже
на 30%. Однак і на цьому подорожчання не зупиниться, бо в структурі тарифу на
холодну воду майже 30% займає електроенергія. Відтак не вдасться уникнути
перегляду тарифів на водопостачання.
Поки народ панічно підраховує, у скільки виллється нове
підвищення тарифів, Глава Уряду Володимир Гройсман заявляє: «Взагалі я маю
чітке розуміння того, що ми проводимо. Потрібно захищати малозабезпечені
верстви населення. Чому я повинен захищати політиків та чиновників, які мають
басейни по 25 м у ширину, маєтки та вілли, які опалюються газом? Невже вони
мають купувати дешевий газ? Чи за нього вся країна буде доплачувати? Ні,
дорогі мої, такого більше не буде. Для цього у нас є ціна імпортного паритету,
яка є максимальною».
«СПЛЯЧІ» ПІДПРИЄМЦІ ВОЛІЮТЬ НЕ ПРОКИДАТИСЯ
Податкові ініціативи Уряду і парламенту змусили величезну
кількість «сплячих» фізичних осіб-підприємців (ФОП) терміново закриватися.
Кому ж захочеться платити понад 700 грн щомісячного податку за відсутності
доходів? Експерти обережно називають передноворічну «диверсію» народних
депутатів помилкою, яка от-от з’ясується, щойно Верховна Рада запрацює після
канікул. Однак наразі ментальна паніка зробила свою справу: в Україні через
нововведення закрилося близько 150 тис. ФОП.
Раніше ФОП сплачувала податки тільки тоді, коли мала
прибуток. Якщо ж руху коштів не було, то сплачувати не було потреби. Тож багато
підприємців тримали відкриті ФОП, а податки сплачували лише тоді, коли мали
реальні прибутки.
Зобов’язання сплачувати прибуток «з нічого» призвело до
масового закриття ФОП та істотно підвищило градус соціальної напруги. Хоча ініціатива
народних депутатів почасти була позитивною,, стверджують експерти. Однак вітчизняні
реалії було просто проігноровано. Хотіли в такий спосіб наповнювати бюджет.
Розраховували, що підприємці почнуть працювати у «поті чола свого», тому що
десь треба було брати гроші на сплату податків. Але в Конституції України
регламентований принцип свободи підприємницької діяльності і статус фізичної
особи – підприємця не зобов’язує працювати постійно і заради щомісячного
прибутку. Є сезонний бізнес, є бізнес, який залежить від певної пори року,
певних подій або певних людей. Приміром, ті, хто займається пошиттям карнавальних
костюмів для дітлахів, мають прибуток раз на рік – після Новорічних свят.
До слова, ще на стадії підготовки законопроекту аналітики
парламенту попереджали, що запропоновані Урядом зміни можуть негативно
вплинути на «осіб, які провадять незалежну професійну діяльність», тобто тих, у
кого бувають цілком природні паузи з отриманням доходів чи гонорарів. Не
дослухалися. Хотіли як краще, а вийшло як завжди.
Оскільки паніка довкола «сплячих» ФОП не вщухає, парламенту
пропонують законодавчо запровадити перехідний період терміном на 3 місяці,
аби підприємці змогли вчинити необхідні реєстраційні дії з припинення своєї
діяльності. Головне, вказують автори звернення до ВР, щоб за цей тримісячний
період не довелося сплачувати єдиний соціальний внесок.
«Однозначно стригти всіх під один гребінець і вводити
обов’язкову норму сплати, незважаючи на фінансово- економічні показники, на
мій погляд, це, як мінімум, несправедливо і взагалі нерозумно. Треба було
дещо в інший спосіб започаткувати механізми для тих, хто не зовсім у законний
спосіб використовував зазначену процедуру».
«Погано, що в Україні правила ведення бізнесу змінюються із
сьогодні на завтра. Це не додає довіри бізнесу до держави та всіх її
нововведень. Людина мусить сплачувати податок за те, що лише зареєструвалася
підприємцем. Це неконструктивно».
«Для тих, хто працює за спрощеною системою оподаткування,
збільшення ЄСВ можна зрозуміти, оскільки вони мають податкові пільги. Ті ж, хто
працює за загальною системою, пільг не мають, віддають державі частку з
доходу і тепер будуть змушені ще й сплачувати податок, коли не заробляють. Це
податок з нічого».