У БОРГАХ ЯК У ШОВКАХ
У нинішньому році Україна має сплатити перші платежі
Міжнародному валютному фонду за траншами, отриманими в 2014 році. Окрім цього,
країну очікують платежі за відсотками за зобов’язаннями, реструктурованими
2015 року. А це неабияке фінансове навантаження. Експерти стверджують, що
цьогоріч доведеться погасити близько 3 млрд доларів. Водночас надходження
валюти в Україну, яку можна було б спрямувати на зменшення боргу, буде
недостатнім. Цьому є пояснення. У нинішньому році від’ємне сальдо торгового
балансу сягне серйозних масштабів. А це означає, що валютні надходження до
країни будуть значно нижчими, аніж відплив валюти з України. Відтак накопичити
її в резервах НБУ буде вкрай проблематично, але виплати треба буде здійснювати
за будь-яку ціну.
Обслуговувати державний борг стає все важче. Фінансові
аналітики вважають, що в умовах зростаючого від’ємного торговельного балансу
здійснювати виплати за зовнішніми зобов’язаннями навряд чи вдасться без нових
кредитів МВФ. Але тут є досить значна проблема. Вона полягає в тому, що
Міжнародний валютний фонд може відмовити в такій підтримці. По-перше, в країні
аж ніяк не знизився рівень корупції, на чому наполягав фонд. Останні корупційні
скандали зачепили і вище керівництво країни. У таких умовах довіра до України
продовжує катастрофічно знижуватися. Витрачати гроші на підтримку країни, яка
тільки на словах сповідує європейські цінності, ні західні країни, ні тим паче
МВФ навряд чи ризикнуть. Тож чи зможе Україна впоратись зі своїми боргами без
нових запозичень та підтримки інших країн? Усі експерти одноголосно
стверджують, що прогнози тут досить невтішні.
А тим часом багато політиків та чиновників задекларували
величезні суми готівки й іншого цінного майна, яке навряд чи було зароблено
чесною працею. Виникає парадокс: з одного боку, чиновники і політики тримають
в мішках величезні суми грошей – приблизно 12 млрд грн, а з іншого – Уряд
повинен брати нові кредити МВФ, урізати окремі сфери бюджету. При цьому він
демонстративно бореться з різними проявами корупції.
Аналітики припускають, що Кабмін міг би випустити облігації
держпозики під певні відсотки й обміняти їх на живі гроші багатих людей, чиновників
з неймовірними статками, за даними їхніх е-декларацій. Такий крок був би
потужною внутрішньою інвестицією коштів в економіку України. Але ж ні! Краще
ходити з простягнутою рукою перед іншими країнами і просити нові кредити, бо
«Україна цього варта».
Якщо поглянути на проект бюджету 2017 року, то в ньому десь
4–5-те місце за розміром витрат займають різні боргові зобов’язання, відсотки
по кредитах державного зовнішнього боргу. Якщо ці відсотки не будуть погашатися,
вони можуть зрости. Про державні борги в 2018-му та наступні роки й мова не
йде, переконані експерти. Вони просто непідйомні. Особливо якщо зросте курс
долара, адже зростуть і проблеми, пов’язані з цим.
Високопосадовці ж радять не робити з цього трагедії.
Мовляв, усі держави роблять борги. Приміром, державний борг США уже перевищив
100% ВВП. Але Україна – не Америка. Бо українська економіка з 2014 року
закріпилась у статусі сировинної держави, різко скоротивши високотехнологічне
виробництво. І якщо у вирішенні боргової проблеми Сполучених Штатів зацікавлений
увесь світ, то проблеми України – виключно проблеми України. У майбутньому ці
проблеми тільки загостряться. У період 2018–2020 років на погашення і
зовнішнього, і внутрішнього боргів доведеться витрачати сьому частину
державного бюджету.
У РУМУНІЇ ПІДВИЩЕНО МІНІМАЛЬНУ ЗАРПЛАТУ
Новий уряд Румунії під керівництвом Соріна Гріндяну прийняв
постанову про збільшення мінімальної заробітної плати з 275 до 320 євро.
«Збільшення мінімальної заробітної плати на 16% позитивно
позначиться на зростанні економіки і суттєво скоротить обсяги так званих
«зарплат у конвертах», – зазначено у рішенні румунського уряду.
Відповідно до документа, якщо при укладанні трудового договору
роботодавець визначає своєму найманому працівнику розмір мінімальної зарплати
нижче затвердженого урядом, керівник підприємства може бути оштрафований.
Максимальний розмір штрафу може сягати 500 євро.
Нагадуємо, що з 1 січня 2017 року розмір мінімальної заробітної
плати в Україні збільшено до 3200 грн (112 євро) на місяць.
ПРЕС-ЦЕНТР ФПУ
(за повідомленнями інтернет-видань)
КОНСЕРВУЄМО РІВЕНЬ БІДНОСТІ
Згідно з дослідженнями Швейцарського інституту, в Україні
кількість бідних громадян сягнула 58%. Рік тому за межею бідності жили 28%
українців. Вперше ми перетнули межу у 50%, що, на переконання провідних
політологів, є вкрай небезпечним явищем. Вони вважають, що у країнах, де цей
показник вище 50%, відбуваються масові протести, з’являється додатковий ризик
заворушень, безладу, різних маніпуляцій з боку екстремістів. Експерт
Українського інституту дослідження екстремізму Руслан Старовойтенко
наголошує, що бідність – основна загроза безпеці наших співвітчизників уже в
нинішньому році.
Україна разом з Білоруссю – єдині країни в Європі, які
увійшли до низки найбільш злиденних у світі. На тлі скорочення крайнього
зубожіння країн Африки, Східної Азії й Індії, «стратегічна» боротьба з
бідністю в Україні виглядає цілковитим фарсом. На це вказують спеціальні
дослідження Міжнародного банку реконструкції та розвитку. Впродовж останніх 22
років у країнах Східної Азії й Тихого океану рівень екстремальної бідності
знизився із 61 до 7%, у Південній Азії – з 51 до 19%.
В Україні ж не спрацювала жодна стратегічна програма не те
що подолання бідності, а хоча б відчутного зниження рівня зубожіння. На
словах це один з пріоритетних напрямків розвитку, на ділі – стабільна
тенденція якщо не до зростання, то «консервування» рівня бідності за всіма можливими
критеріями. Відносним, абсолютним, екстремальним чи прихованим.
У новому економічному огляді та макроекономічному прогнозі
для України від Світового банку зазначається, що рівень бідності в країні
залишиться високим до 2018 року.
Державою реалізовувалася не одна стратегія подолання бідності
та комплексна програма забезпечення реалізації цієї стратегії, із щорічним
планом конкретних заходів, спрямованих на боротьбу з бідністю, регіональними
програмами з її подолання. Але зрушень як не було, так і немає. Чи не тому, що
страшну бідність українців породила феодально-олігархічна модель економіки?
Через це Українська держава така слабка, адже не здатна змусити великий капітал
коритися закону і бути соціально відповідальним.
Віктор КОВАЛЬСЬКИЙ, професор кафедри теорії права та
держави юридичного факультету Київського національного університету ім. Т.
Шевченка:
«Основними причинами поширення тотальної бідності є декілька
взаємопов’язаних факторів. Тотальна приватизація, бездумне копіювання механізму
«шокової терапії», відтік капіталу за кордон. І за останнє не відповів жоден
уряд, жоден багатій».
Людмила ЧЕРЕНЬКО, завідувач відділу досліджень рівня життя
Інституту демографічних досліджень НАУ:
«Фактично рівень бідності зріс удвічі. Різке дворазове
зростання масштабів за один рік – надто серйозна цифра. Але тут є ще один
момент: коли більше 50% населення живуть за межею бідності, це вже небезпечно
для суспільства. Потрібно чітко ставити діагноз і долати цю хворобу».
Максим ЛАЦИБА, експерт Українського незалежного центру політичних
досліджень:
«Бідність шкодить не лише окремій людині, вона несе загрозу
для українського суспільства загалом. Чим більше людей незаможних, тим менш
стабільне суспільство і вищий ризик утворення тоталітарного режиму. Соціальні
виплати, якими Уряд заграє з населенням, проблеми не вирішать».
15.01.2017
|