Верховна Рада ухвалила законопроект, покликаний регулювати
діяльність НКРЕКП. За відповідне рішення віддали свої голоси 252 народних
депутати.
Відповідно до закону, Національна комісія, що здійснює
державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, іншими словами
– регулятор, є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом. Її
мета – державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб’єктів
господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Презентуючи
законопроект, автори переконували, що він містить прогресивні норми щодо
прозорого призначення членів НКРЕКП на відкритих конкурсних засадах. Наголошували
на незалежності регулятора при ухваленні компетентних та справедливих рішень,
прозорості та гласності процесу державного регулювання.
Експерти вже назвали документ одним з найважливіших законів,
що стосується регулятора енергоринку України. Позитив аналітики побачили в
тому, що після кількох провалів він таки знайшов підтримку у народних
депутатів. Законопроект в першому читанні ухвалили ще в квітні. Однак 14 липня
Верховна Рада не прийняла його в другому читанні і в цілому, відправивши 258
голосами на повторне друге читання. Народні обранці не могли порозумітися в
питаннях організації та проведення конкурсу щодо складу комісії.
Нарешті, порозумілися. Зійшлися на тому, що до складу
комісії входитиме голова та сім членів. Конкурсна комісія подає на розгляд
Президента кандидатури, які отримали найвищий рейтинг та пройшли перевірку,
загальним списком у кількості з розрахунку двоє на одну посаду члена
регулятора. При цьому глава НКРЕКП обиратиметься членами комісії на закритому
голосуванні, переобрання голови відбуватиметься кожні два роки після затвердження
першого складу комісії. Затверджена парламентом редакція законопроекту передбачає,
що заміна членів комісії відбуватиметься в три етапи: перших трьох членів
мають змінити не пізніше 6 місяців з моменту вступу в силу закону, ще двох – не
пізніше 12 місяців, решту – не пізніше, ніж через 18 ісяців.
Посадові особи регулятора нестимуть персональну
відповідальність за зловживання владою або неналежне виконання своїх
обов’язків. Будь-які усні або письмові вказівки членам регулятора обернуться
кримінальною відповідальністю. Термін повноважень членів регулятора
становитиме 6 років, одна людина не зможе перебувати на цій посаді більш ніж
два терміни.
Зауважимо, що законопроект став десятим, зареєстрованим в
Раді за останні 16 років, документом, який має встановлювати правила
діяльності національного регулятора природних монополій.
БЕЗВІЗОВІ СТРАЖДАННЯ
Комісар Європейського Союзу з питань європейської політики
сусідства Йоханес Хан заявив, що візи для українців скасують у жовтні поточного
року. На переконання європейського чиновника, питання безвізового режиму для
українців вийшло на фінішну пряму.
Голова Верховної Ради Андрій Парубій теж сподівається, що
візи скасують у першій половині жовтня. Сповнені оптимізму й Президент Петро
Порошенко, і Прем’єр Володимир Гройсман.
Діалог, що розпочався в далекому жовтні 2008 року, під
кінець 2016-го має нарешті досягнути своєї остаточної мети. Європарламент може
проголосувати за відповідне рішення на своїй сесії з 3 по 6 жовтня.
За цього оптимістичного сценарію Рада міністрів юстиції і
внутрішніх справ ЄС, яка збереться на наступне засідання 13–14 жовтня 2016
року, отримає підстави затвердити остаточне рішення про український «безвіз».
Себто, перенести Україну до списку держав, громадяни яких
не потребують віз на в’їзд до Шенгенської зони терміном до 90 днів за
наявності біометричного паспорта. Далі регуляцію, підтриману Європарламентом
та Радою ЄС, підпишуть, відповідно, голови Європарламенту і Ради ЄС, опублікують
в «Офіційному віснику ЄС» і, зрештою, вона набере чинності на 21-й день після
публікації. Такою є стандартна процедура, через яку проходили всі країни.
За такого оптимістичного сценарію безвізовий режим запрацює
ще до 1 грудня 2016 року. Про песимістичний сценарій українці воліють не
думати. Тема безвізового режиму достатньо набила оскому в останні 2 роки.
Однак експерти не виключають, що надання безвізового режиму
для громадян України знову відкладуть на потім. Це може трапитись, якщо
українська влада не дотримається своїх зобов’язань. У цьому контексті робота
антикорупційних органів, законодавча діяльність Верховної Ради, повноцінне
функціонування системи електронного декларування статків чиновників
перебуватимуть у центрі пильної уваги з боку інституцій Європейського Союзу.
«Якщо говорити про перспективи для України в отриманні
безвізового режиму, то вони досить оптимістичні. Зараз дуже важливо, щоб ефективно
працював український парламент, щоб між собою не конфліктували правоохоронні
органи, щоб була політична стабільність».
«Безвізовий режим не стосується трудових мігрантів, а тільки
короткочасних поїздок з туристичною метою, наукового обміну, конференцій тощо.
На європейський ринок праці це не впливає. Коли у нас політики говорять, що
зараз усі, хто може, виїдуть за кордон, то це неправда».
«Безвізовий режим – це не вільний шлях в Європу. Кордон залишиться,
паспортний контроль ще більше посилиться, тобто обмеження діятимуть. Але
безвізовий режим є вкрай необхідним, причому не тільки для громадян України, а
й мешканців країн ЄС».