КОМУ СУБСИДІЯ «НЕ СВІТИТЬ»?
Українцям все частіше відмовляють у наданні субсидій. Це не
панічні плітки, а перевірені дані. Кількість відмов у наданні субсидії громадянам
на оплату житлово-комунальних послуг порівняно з минулим роком зросла вдвічі. Себто
кожен другий може не сподіватись на компенсацію.
У профільному міністерстві вважають такий показник логічним
і очікуваним. Міністр соціальної політики Андрій Рева заявив: «Кількість людей,
що бажають отримати субсидії, зросла в чотири рази, а зростання відмов – в два рази.
Це прийнятний показник».
Чиновники пояснюють: головна причина, через яку громадянам можуть
відмовити у наданні адресної державної допомоги – здійснення великої покупки на
суму від 50 тис. грн і більше. Факт придбання «обнови», що коштує 2 тис. доларів,
слід обов’язково задекларувати у відповідній заяві. До заяв комісія ставитиметься
не просто уважно, а й прискіпливо.
«Для з’ясування правдивості даних соціальні інспектори звертаються
до фіскальних служб. Усе відстежується й обчислюється. І відсоток відмов якраз
пов’язаний з відповідними висновками комісій», – зазначили в Мінсоцполітики.
Експерт з питань енергетики Інституту суспільно-економічних
досліджень Оксана Короткевич не підтримує таку позицію міністерства. На її думку,
в Україні сьогодні немає цивілізованого механізму субсидування, а діючі моделі
– це просто роздавання бюджетних коштів. Тож усю цю систему потрібно змінювати,
переконана аналітик.
На енергетичному ринку країни – легка паніка. Експерти прогнозують
шквал звернень за субсидіями з початком опалювального сезону. Тоді кількість відмов
зросте ще відсотків на 40. В Інституті демографії та соціальних досліджень НАН
України на замовлення профільного парламентського комітету здійснили аналіз, наскільки
населення може самотужки впоратись з такими високими тарифами. За висновками науковців,
за умови підвищення тарифів і незмінного рівня доходів в опалювальний сезон
2016– 2017 років на субсидії претендуватимуть понад 70% домогосподарств. За приблизними
підрахунками, на це знадобиться майже 75 млрд грн на квартал.
Вчені не прогнозують, скільком людям відмовлять в отриманні субсидій.
Такого замовлення їм не надходило. Однак вони радять державі формувати таку політику
доходів, за якої працююче населення не потраплятиме до когорти нужденних і не стоятиме
з простягнутою рукою до Уряду.
ЕЛЛА ЛІБАНОВА, ДИРЕКТОР ІНСТИТУТУ ДЕМОГРАФІЇ І СОЦІАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ:
«Ми перекладаємо тягар з тих, хто є бідним, на тих, хто начебто
не має бути вразливим. Це по них б’є найбільше. Але в мене претензії до програми
субсидій – вони погано стимулюють до економії. Ми фактично не привчаємо економити
ані населення, ані постачальників послуг. Коли стільки людей отримують субсидії,
тут щось не так».
ПОБРАТИСЯ ЗА ДОБУ
Відтепер у шести містах України можна укласти шлюб протягом
доби. Згідно з пілотним проектом Кабміну, такий сервіс буде надаватися в Маріуполі
та Сєвєродонецьку, Києві, Львові, Одесі та Херсоні. В останньому – для українських
громадян з Криму, які могли б протягом доби виїхати, отримати свідоцтво про шлюб
і повернутися. «Так позбудемося «радянщини» та зайвих бюрократичних процедур»,
– заявив міністр юстиції Павло Петренко. І повідомив, що з наступного року така
експрес-послуга пошириться на всю країну.
Експерти поки що досить стримано відреагували на новації Мін’юсту.
Єдине, що не викликає у них сумнівів, так це те, що така послуга буде дуже доречною
у прифронтових містах. Та чи вплине це на міцність українських сімей, у аналітиків
впевненості немає. Політолог Кость Бондаренко зауважив, що в УРСР існувала практика
експрес-шлюбів. Та її довелося скасувати в 30-х роках минулого століття, бо вслід
за екстреним укладанням шлюбу виникла величезна хвиля експрес-розлучень.
На переконання аналітика, слід спершу на законодавчому рівні
передбачити можливість лише в певних випадках реєструвати шлюб за прискореною процедурою,
і лише після цього вводити експрес-шлюби повсюдно.
«У законі має бути чітко прописано, хто і за яких обставин має
право на екстрене одруження. Якщо парі потрібно, наприклад, швидко вирішити якісь
майнові питання – це одне. А якщо, наприклад, 17-річні «Ромео і Джульєтта» потай
від батьків захотіли одружитися, а потім це призводить до серйозних катаклізмів
усередині їх сімей – це вже зовсім інше. Поспіх у справі одруження не завжди корисний»,
– наголошує політолог.
Водночас сімейні психологи вважають, що деяким людям процедура
реєстрації шлюбу за одну добу може, врешті-решт, допомогти зважитись на одруження.
На їхню думку, саме через небажання вплутуватися в паперову тяганину і так довго
чекати реєстрації шлюбу багато людей взагалі не прагнуть одружуватись. При цьому
експерти вважають, що потрібно заснувати і експрес-розлучення, тому що іноді бюрократія
необґрунтовано затягує цей процес.
Ігор АЛЕКСЄЄВ, радник міністра юстиції, народний депутат України:
«Законодавство має відображати ті суспільні відносини, які виникли
в державі. Ми хочемо просто це закріпити на законодавчому рівні.
Це ще одна ініціатива, яка усуває бюрократію та черги, створює
сприятливі можливості для громадян в отриманні послуг. Місцеві громади зацікавлені
у цій ініціативі. Ми сподіваємося, що вона буде успішною, а пілотний проект буде
поширений і на інші міста. Ми бачимо успішне голосування з реєстраційних законів,
реформи виконавчої служби, комплексного закону про судоустрій і статус суддів
– це ті реформи, де є плідна співпраця і нормальний фаховий діалог між виконавчою
та законодавчою гілками влади. А анонсований законопроект про реєстрацію актів
цивільного стану – це та реформа, яка дуже необхідна країні, адже дозволяє змінити
архаїчну систему реєстрації актів цивільного стану».
30.07.2016
|