Державна фіскальна служба України може отримати право відстежувати
не тільки доходи, а й витрати українців вже з 1 січня 2017 року. Законопроект уже
узгоджено з Мінфіном, а в парламенті його зареєструють найближчим часом. Депутати
мають намір ухвалити його до настання парламентських канікул.
Законопроект пропонує громадянам добровільно задекларувати
свої доходи, в тому числі й ті, з яких не було утримано податків. Співавторка законопроекту,
глава парламентського Комітету з питань податкової і митної політики Ніна Южаніна
зауважила: «Якщо хтось не захоче декларувати свої активи, за замовчуванням буде
визнано, що у нього грошових коштів не більше 1 млн грн, а все решта – активи
в межах, зареєстрованих у державних реєстрах України».
Цього року громадянам України пропонують добровільно задекларувати
свої доходи. А вже з наступного Державна фіскальна служба отримає законне право
контролювати витрати українців та співвідносити їх з доходами.
Учасники депутатської групи з розробки законопроекту наголошують,
що громадянам з офіційними доходами він нічим не загрожує. Платник може декларувати
більше 1 млн грн і не платити жодних податків. Але за умови, якщо він точно знає,
що з цих доходів уже все сплачено.
А от з громадянами, які приховуватимуть неофіційно отримані кошти,
виникнуть проблеми. Щоб отримати амністію за тіньовими доходами, українцям можуть
запропонувати сплатити одноразовий податок відповідно до визначеної ставки. Після
цього ці кошти вважатимуть «чистими». Відповідно, амністію можна буде купити, заплативши
частину прихованих грошей до державного бюджету.
Одноразове декларування дозволить у майбутньому ідентифікувати
об’єкти рухомого і нерухомого майна, запровадити автоматизовану систему моніторингу
зміни фінансового і майнового стану громадян, а також стане підтвердженням доходів,
спрямованих на купівлю майна та інших видатків. Про таке раніше заявляли у ДФС.
Автори законопроекту не виключають, що дискусія стосовно «революційного»
законопроекту і кроків реалізації закладених у ньому норм буде дуже непростою.
Однак ініціатори переконані, що рано чи пізно це доведеться робити. Введення
непрямих методів назріло вже давно. Розмов довкола одноразового декларування більше,
ніж достатньо, спроб його запровадження було кілька. Так само, як і щодо ліберальних
норм для виведення зарплат із тіні. Самі по собі вони так і не спрацювали.
КОЛИ ЧЕКАТИ БЕЗВІЗОВОГО РЕЖИМУ?
Оптимістичні сподівання українців не справджуються – країна
може отримати безвізовий режим з ЄС не раніше осені 2016-го або навіть наступного
року. Попри оптимізм Глави держави, що Україна отримає безвізовий режим у поточному
році, експерти налаштовані песимістично.
Наразі ЄС не сказав нам категоричного «ні». Тож політичне рішення
ніхто не ставить під сумнів. Такий варіант навіть не обговорюється. Чи означає
це, що ми можемо довіряти політикам, які практично впродовж двох років запевняли,
що ось-ось – і українці поїдуть до країн Європейського Союзу без віз? Нам увесь
час здавалося, що ми на фінішній прямій, тож улітку подорожуватимемо країнами Європи
без додаткових витрат. Сценарій не склався. Хоча більшість аналітиків стверджують,
що Брюссель і Київ «скоординували дії щодо безвізового режиму».
Варіант того, що безвізовий режим дійсно буде діяти вже цього
року, все ще залишається, але якщо раніше це могло статися влітку, то зараз суто
технічно неможливо до осені. Втім, найбільш оптимістичний варіант – це грудень
2016 року. За цей час Україна може заладнати спірні моменти, приміром доопрацювати
антикорупційне законодавство і вирішити питання з трудовою дискримінацією секс-меншин.
Київ виконав практично всі вимоги, які стояли на заваді безвізового
режиму. А що ж Євросоюз? У ньому є країни, які не хочуть приймати рішення щодо
безвізового режиму для України, Грузії та Косова до того, поки не буде розглянуто
запровадження відповідного режиму для Туреччини.
Олії у вогонь додав і британський Brexit. Хоча керівництво
ЄС запевнило, що затримки у скасуванні віз для українців через нього не буде, аналітики
припускають, що часові рамки для ухвалення позитивного рішення будуть зсунуті –
відтермінування не на дні чи тижні, а на місяці, стверджують вони. В усякому разі,
Комітет постійних представників країн ЄС на своєму засіданні в червні не зміг дійти
одностайної згоди щодо цього питання.
«Результати референдуму, на якому громадяни Великобританії
проголосували за вихід країни з Європейського Союзу, не вплинуть серйозно на надання
Україні безвізового режиму. Я вважаю, що ми повинні чекати рішення восени, й не
бачу причин, щоб це рішення було не нашу користь».
«Всі питання євроінтеграції, безвізового режиму – найбільша
афера в українській політиці ХХІ століття, по-іншому це назвати не можна. Весь
наш шлях до безвізового режиму нагадує нескінченне ходіння віслюка за морквиною,
і за час цього ходіння віслюк вже здох та обліз».
«На жаль, ми опинилися в тій ситуації, коли одразу декілька
країн долають шлях до безвізового режиму. Наразі це Україна, Грузія, Косово і Туреччина.
І на жаль, ті негативні фактори, які зараз стосуються, наприклад, таких країн,
як Туреччина та Грузія, впливають і на нас».