20-РІЧНИЙ ЮВІЛЕЙ ОСНОВНОГО ЗАКОНУ УКРАЇНИ
Синя книжечка з Державним гербом – це Конституція України, яку
народ отримав 28 червня 1996 року. За 20 років вона пережила кілька редакцій чи
інтерпретацій. От і нині потребує змін. Потрібно змінити розділ про права і свободи
людини. Там мають бути не декларативні положення, а цілком реальні, які держава
повинна забезпечувати. Аналітики вважають, що після Революції гідності потрібно
чітко врегулювати взаємовідносини між гілками влади, по- іншому зафіксувати функції
місцевого самоврядування, аби поставити його в основу всієї моделі державної влади
в Україні.
Редакція «ПВ» просить вибачення у своїх постійних читачів, якщо
нотатки про 20-річчя Конституції держави будуть не зовсім святковими.
НАРОДЖЕНА ВНОЧІ
Ухвалена 28 червня 1996 року Конституція була важким компромісом
парламенту та президента. Тривали дебати і суперечки, якою має бути модель України
– парламентсько-президентською чи президентсько-парламентською. Все це на межі
політичної кризи. Тодішній президент Леонід Кучма пропонував країні свій варіант
устрою з надзвичайною концентрацією повноважень у глави держави. Парламент на такий
варіант не погоджувався категорично. Леонід Кучма вирішив заручитись підтримкою
народу, оголосив про референдум, який мав відбутися 25 серпня 1996 року.
Тодішній склад Верховної Ради такий сценарій не влаштовував,
ба навіть лякав. Аби його уникнути, абсолютно різношерста Рада спромоглася за одну
добу практично безперервного засідання ухвалити Конституцію, яка запровадила компромісну
президентсько-парламентську модель. Більшість політологів схилялися до думки,
що у Конституції було найважливіше: зафіксовані національні інтереси і принципи,
на яких базується розвиток України як національної держави.
Після бурхливої ночі у Верховній Раді на ранок 28 червня народ
України отримав власну Конституцію. У календарі з’явилося нове державне свято. Відтоді
з нагоди кожної річниці було сказано багато гучних слів про чинну Конституцію: у
перші 5-6 років домінували хвалебні відгуки на її адресу, проте останнім часом
переважає критичний тон висловлювань, а так звана конституційна ніч стала синонімом
недоречності в конституційному процесі.
І от чому. 20 років тому проект Конституції розробляла Конституційна
комісія під невсипущим контролем Адміністрації президента Леоніда Кучми. Яким чином
52 млн українців могли бути причетні до розробки і прийняття Конституції? Жодним.
Пересічні громадяни не брали участі в розробці тексту, внесенні поправок. І нарешті,
звичайні українці жодним чином не брали участі у затвердженні тексту Основного
Закону.
ТАНЦІ НА КОНСТИТУЦІЇ
За 20 років існування Конституції України кожен президент намагався
правити її під себе в протистоянні з парламентом. Менш ніж за десятиліття після
конституційної ночі до Основного Закону почали вносити зміни. Закон чомусь завжди
був недостатньо зручним для керівників держави, відтак вони усіляко намагалися
переписати його, аби змінити баланс влади в країні.
10 років Україна прожила в президентсько-парламентській республіці,
потім, з 2006-го до 2010-го, – у парламентсько-президентській, а далі знову відбулося
повернення до президентської моделі.
Перші зміни до Конституції ініційовані 2003 року й були тісно
пов’язаними з подіями виборів президента наприкінці 2004-го та Помаранчевою революцією.
Вони послабили владу президента, давши старт переходу до парламентсько-президентської
форми правління.
Обраний у 2004 році президентом Віктор Ющенко намагався ініціювати
зміни до Конституції, але так і не зміг реалізувати свої плани. Його наступник
на посаді президента Віктор Янукович пішов шляхом внесення змін до Конституції
не через конституційний процес, а через рішення Конституційного Суду, який 1 жовтня
2010 року визнав неконституційними зміни, ухвалені в грудні 2004 року, під час Помаранчевої
революції.
Про роль Конституційного Суду сказано й написано чимало. Свого
часу він усупереч букві і духу Основного Закону визнав другий президентський термін
Кучми першим, але Майдан–2004 тоді зірвав ретельно виписаний сценарій «Кучма –
рятівник України», який би дав змогу Леоніду Даниловичу після дискредитації Ющенка
і Януковича ще раз стати «законно обраним» главою держави. Пізніше КС «уславився»
легітимацією здійсненого режимом Януковича державного перевороту, фінальною точкою
якого стало рішення від 1 жовтня 2010 року, за яким була скасована конституційна
реформа 2004 року, а чинний глава держави отримав права імені Кучми.
Проте у лютому 2014 року під час подій Євромайдану, під тиском
українських та закордонних політиків президент Янукович погодився на відновлення
редакції Конституції 2004 року, і 21 лютого 2014 року Верховна Рада проголосувала
за відповідне рішення. Але одразу ж після цього Янукович утік з країни, і його
було усунуто від влади.
Із січня 2015 року почався новий етап внесення змін до Конституції.
Президент створив Конституційну комісію для опрацювання пропозиції з трьох ключових
напрямів змін: децентралізація, реформування системи правосуддя та забезпечення
прав людини.
Чинний Глава держави Петро Порошенко заявив, що «головна ідея
наступних конституційних змін – побудова сильної держави через добробут і сталий
розвиток громад».
КОМУ ПОТРІБНІ ЗМІНИ?
Експерти переконані, що діючу Конституцію насправді потрібно
переписати. Але не так, щоб це було вигідно нинішній владі, а потім прийшла інша
й знову почала все міняти «під себе». Конституція – це Основний Закон України,
тому писати її потрібно не для чиновників, а для народу. У ній все має бути викладено
дуже чітко і зрозуміло, без спеціальної термінології, аби кожен громадянин міг
знайти відповіді на найважливіші питання. Ідеальний приклад – 10 Божих заповідей,
в яких дуже лаконічно втілено закони етики і моралі, спираючись на які, людині
дуже просто зорієнтуватися в житті. У нас же мало хто з простих громадян без юридичної
підготовки може подужати всі статті Конституції.
Досить вийти на вулицю і поцікавитись у перехожих, які статті
Конституції вони знають. Парадокс, але переважна більшість взагалі нічого не знають.
Не тому, що громадськість ледача чи аполітична. Люди бачать, що вона однаково не
працює, тож і не захаращують свої мізки «зайвою» інформацією.
Провідні експерти вважають, що у Конституції мають бути виписані
основні норми і положення про державу і права громадян цієї держави. Усе інше
повинно регулюватися окремими нормативними актами й законами, що потрапляють під
ту чи іншу царину права. Та найважливіше, щоб перед Конституцією, як Основним
Законом країни, всі були рівними. Не на папері, а в реальному житті. Кожен зобов’язаний
дотримуватися Основного Закону.
Бо нині ситуація вкрай незрозуміла: закон є, але переважна більшість
громадян його не знають і не дотримуються. Багато людей взагалі не вважають за
потрібне бодай побіжно ознайомитися із змістом Конституції. Причини різні. Від
відвертої байдужості до недовіри щодо того, що знання Основного Закону може хоч
чимось зарадити.
З одного боку, звичайний громадянин вважає, що політики і чиновники
цинічно порушують Основний Закон. Але якщо запитати, як саме представники влади
порушують Конституцію, у відповідь почуємо загальні фрази. Виходить замкнене коло.
Політики без докорів сумління порушують Конституцію, користуючись тим, що народ
не стане її захищати. Та й як захищати, якщо громадяни її навіть не читали. Експерти
вважають, що жоден варіант Конституції України не спирається на народну згоду,
тому будь-яка українська влада сильно кульгає з точки зору легітимності. А кожна
наступна намагатиметься переглянути «правила гри», підганяючи під себе.
Наразі в Україні пішли шляхом створення Конституційної комісії
«в ручному режимі». Президент просто призначив склад комісії замість того, щоб
сформувати його з ініціативи регіональних еліт, представників громадськості,
політичних партій. Відтак досить сумнівними виглядають запевнення, що нова Конституція
базуватиметься на принципі народної згоди.
01.07.2016
|