НАСКІЛЬКИ ДЕФІЦИТНИМ Є ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ
У минулому номері «ПВ» йшла мова про катастрофічний дефіцит
Пенсійного фонду України та критичну ситуацію з виплатами пенсій. Про реальні причини
дефіциту коштів у Пенсійному фонді та про те, що дійсно відбувається в пенсійному
забезпеченні, розповідає керівник управління соціального страхування і пенсійного
забезпечення апарату ФПУ Володимир МАКСИМЧУК.
Останнім часом у засобах масової інформації збільшилась кількість
публікацій і заяв політиків щодо критичної фінансової ситуації в пенсійному забезпеченні,
неефективності існуючої пенсійної системи, необхідності прискорення проведення
пенсійної реформи, зокрема запровадження накопичувальної пенсійної системи тощо.
На жаль, у цих публікаціях не відображаються реальні причини дефіциту коштів у
Пенсійному фонді (ПФ) і що насправді відбувається в пенсійному забезпеченні.
Щодо фінансового стану Пенсійного фонду України
Насамперед потрібно зазначити, що ПФ є органом, який здійснює
керівництво й управління солідарною пенсійною системою. Принцип роботи солідарної
системи полягає в тому, що роботодавці (працівники) сплачують внески до ПФ, і отримані
кошти, не затримуючись, спрямовуються на виплату пенсій. Крім того, ПФ виплачує
пенсії та здійснює виплати до пенсій з коштів, які надходять від державного бюджету,
підприємств і організацій.
Пенсійний фонд уже багато років є дефіцитним, і основною причиною
дефіциту пенсійних коштів є катастрофічне зменшення чисельності легально зайнятого
населення. Якщо на початку 90-х років минулого століття легально працюючих в Україні
було 26–27 млн осіб, то у 2016 році – 10,2 млн. Водночас кількість пенсіонерів
відповідно становить 14 і 12,3 млн осіб. Тобто, якщо раніше на одного пенсіонера
припадало майже два працівники, то нині пенсіонерів більше, ніж легально працюючих
осіб.
Багато хто з роботодавців, політиків, високопосадовців державних
органів наполягали на тому, що основною причиною «тінізації» нашої економіки є
високі страхові внески до Пенсійного фонду і фондів соціального страхування, які
потрібно зменшувати. Федерація профспілок України аргументовано спростовувала
ці твердження.
У багатьох країнах розміри страхових внесків високі. В Україні
середній розмір страхових внесків був на рівні 38–40%. В інших країнах – 33–38
і навіть 42–45%. І ці країни працюють, економіка розвивається, і питання про зменшення
розмірів страхових внесків не порушується.
МВФ не закликав Україну вдвічі знижувати розмір єдиного соціального
внеску (ЄСВ). Але, як відомо, із січня 2016 року для всіх роботодавців-платників
внесків встановлено розмір ЄСВ 22% і скасовано його утримання із зарплати працівника.
Який насправді дефіцит Пенсійного фонду України?
Нині наголошують на тому, що дефіцит ПФ складає 145 млрд грн.
І ця сума озвучується міністром соцполітики. Але це неправильна інформація.
Бюджет ПФ на 2016 рік становить 257 млрд грн, з них 144,9 млрд
грн – надходження з держбюджету України. З цих 144,9 млрд грн на покриття дефіциту
спрямовується лише 87,7 млрд грн, а решта 57,2 млрд грн – це фінансове забезпечення
виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами,
які і так повинні фінансуватися за рахунок коштів держбюджету. Тобто дефіцит ПФ
складає близько 87,7 млрд грн.
При цьому слід зазначити, що сьогодні ПФ здійснює на 42 млрд
грн виплат, які мають забезпечуватися з держбюджету або інших фінансових джерел,
але аж ніяк не з ПФ. Це доплати до прожиткового мінімуму, виплата пенсій за вислугу
років та ін.
Але це ще не все. Якщо раніше працівники сплачували 15% податку
з доходів фізичних осіб і 3,6% ЄСВ, то з 1 січня 2016 року зазначені утримання
були об’єднані в податок і сплачуються вже до бюджетів держави. Таким чином, припинивши
сплату ЄСВ працівниками з 1 січня 2016 року, держава забрала з ПФ до бюджету ще
близько 20 млрд грн.
Ще потрібно нагадати, що роботодавці заборгували ПФ близько
17 млрд грн зі сплати страхових внесків і відшкодування витрат на виплату пенсій
на пільгових умовах, наукових пенсій тощо.
Якби не було зменшено вдвічі розмір ЄСВ, у ПФ були б кошти для
того, щоб поступово розпочати проведення осучаснення розмірів пенсій з урахуванням
інфляції та зростання середньої зарплати в країні.
Які реальні результати зменшення єдиного внеску до 22%?
Зменшенням ЄСВ до 22% держава передала у розпорядження роботодавців
у 2016 році 87 млрд грн під зобов’язання легалізувати «тіньову», нелегальну зарплату,
обсяги якої перевищують 200 млрд грн, та від яких не надходило 70 млрд грн пенсійних
внесків. Таке зниження навантаження на фонд оплати праці давало можливість вивести
з «тіні» щонайменше 100 млрд грн і внести 22 млрд грн до Пенсійного та інших страхових
фондів, або підвищити зарплату для працівників у середньому на 14%. Проте, як
свідчить статистика, роботодавці не поспішають ні підвищувати зарплату, ні виводити
з «тіні» заробітки своїх найманих працівників.
Так, середньооблікова чисельність працівників на кінець
2015 року становила 10 598 939, а на кінець І кварталу 2 0 1 6 р о к у – 10
153 316. Тобто кількість легально зайнятих працівників не збільшилась, а зменшилась
на 445 тис. осіб. Якщо середня зарплата в Україні за ІV квартал 2015 року склала
4753 грн, то за січень – квітень 2016 року – 4686 грн, тобто зменшилась.
Водночас лунають твердження, що не можна підвищувати соцстандарти,
розміри пенсій, поки не буде ліквідовано дефіцит ПФ. Це при тому, що зменшенням
розміру ЄСВ, бездіяльністю держави і роботодавців щодо легалізації зарплат створено
штучний дефіцит коштів Пенсійного фонду.
Фінансовий стан ПФ свідомо доведено до критичного стану, перекладаючи
вину на сам фонд і пенсійну систему, готуючи виправдання для чергових обмежень прав
пенсіонерів. І це в умовах, коли мінімальний розмір пенсії (1130 грн) вдвічі менше
від фактичного прожиткового мінімуму (2100 грн), а середній розмір пенсії –
1700 грн. Але навіть при такому рівні пенсій зупинено їх індексацію, не проводиться
щорічне підвищення у зв’язку із зростанням середньої зарплати в країні та високим
рівнем інфляції, введено податок і військовий збір на пенсії, запроваджено обмеження
пенсій працюючим пенсіонерам.
Неефективність існуючої солідарної пенсійної системи та запровадження
накопичувальної системи
Багато відомих учених інших країн уже давно констатували, що
нічого кращого за солідарну систему в світі не створено. Накопичувальна пенсійна
система не вирішує проблеми в сфері пенсійного забезпечення, оскільки крім наявних
ризиків (про які можна говорити окремо), вона насамперед покращує рівень пенсійного
забезпечення лише високооплачуваних працівників.
Світові фінансові кризи 1998, 2009 років, високі темпи інфляції,
миттєва девальвація гривні показали, що у разі запровадження накопичувальної системи
в Україні основну частину пенсійних накопичень українців могло бути втрачено двічі.
Ще гіршими могли стати для такої системи 2014–2015 роки. Тому і запроваджуються
багаторівневі системи пенсійного забезпечення. В Україні визначено, що солідарна
система має залишатися основною, а накопичувальна (обов’язкова чи добровільна)
повинна бути лише додатковою до солідарної системи.
Щодо того, які наслідки матиме запровадження накопичувальної
системи в Україні в найближчій перспективі, то за існуючого рівня зарплати, зайнятості
населення, безробіття, відсутності гарантій збереження накопичених коштів тощо,
відповідь для більшості громадян є очевидною. Проте це не означає, що профспілки
категорично проти накопичувальних систем. Запроваджувати потрібно, але для цього
мають бути відповідні умови. Сьогодні ж фактично проводиться політика на знищення
солідарної системи.
Про окремі параметричні зміни в солідарній системі
Для ліквідації дефіциту коштів у ПФ пропонуються такі можливі
заходи, як підвищення пенсійного віку, збільшення вдвічі мінімального страхового
внеску, зростання чисельності осіб, які повинні сплачувати ЄСВ, та ін.
Щодо пенсійного віку, то слід нагадати, що від жовтня 2011 року
в Україні поступово підвищується пенсійний вік для жінок до 60 років. Через низький
рівень середньої тривалості життя чоловіків, для них пенсійний вік не підвищувався.
В Україні середня тривалість життя пенсіонерів становить 25 років у жінок і
14,5 року в чоловіків.
Тому пропозиції щодо підвищення пенсійного віку для чоловіків
можна розглядати при збільшенні середньої тривалості життя у пенсійному віці хоча
б до 20–25 років. Слід зазначити також, що безпосередньо підвищення пенсійного
віку не принесе відчутного ефекту – економія становитиме всього кілька сотень
мільйонів гривень, що для ПФ із 257-мільярдним бюджетом є дуже незначною сумою,
а шкоди для людей таке рішення завдасть багато.
Встановлення сплати ЄСВ у розмірі не менше подвійного на сьогодні
мінімального страхового внеску (640 грн замість нинішніх 320 грн) потребує обговорення.
Що ж до збільшення чисельності осіб, які повинні сплачувати єдиний
внесок, то, безперечно, це можна підтримати. І навіть більше. Профспілкова сторона
вимагає від Уряду вжити реальних кроків для виведення з «тіні» зарплати та зростання
чисельності легально працюючих громадян, збільшення кількості робочих місць, підвищення
рівня оплати праці.
17.06.2016
|