ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІСТЬ ЧИ СУБСИДІЮВАННЯ СПОЖИВАЧІВ НА БЕЗДУМНЕ СПАЛЮВАННЯ ГАЗУ ТА ГРОШЕЙ?
Для України вкрай актуальним на сьогодні є питання енергоефективності.
Висока ціна на енергоносії, постійно зростаючий попит при зменшенні традиційних
видів палива мають спонукати державу та населення до пошуку шляхів раціонального
та економного використання енергетичних ресурсів.
ГАЗОВИЙ АПЕТИТ УКРАЇНЦІВ
Україна – один із найбільших імпортерів газу, нафти та ядерного
палива у світі. Якщо поглянути на складові енергоносіїв, то перше місце посідає
газ. Власний видобуток газу в 2015 році становив 19,9 млрд куб. метрів, було імпортовано
16,4 млрд куб. метрів. Серед промислово розвинених країн світу Україна має одні
з найвищих показників споживання енергоресурсів та забруднення довкілля. Промисловість
спалює 11,5 млрд кубів газу, населення – 12,1 млрд куб. метрів блакитного палива.
Зауважимо, що споживання газу зменшилося порівняно з минулими роками, що пов’язано
зі зниженням виробництва та анексією територій. Експерти вважають, що держава споживає
вдвічі більше газу на виробництво одиниці ВВП порівняно з Німеччиною.
Зменшити залежність від імпортованих енергоносіїв можна кількома
шляхами: видобувати вдосталь власного газу, запровадити енергозберігаючі технології
або ж замінити використання газу вітчизняними енергоресурсами, у тому числі альтернативними.
У розвинених країнах, у тому числі в Німеччині, споживання більшої
кількості енергоресурсів припадає на будинки – приблизно 40%. За цим сектором йде
промисловість і транспорт. Майже 30% усієї отриманої енергії у Німеччині використовують
домовласники, при цьому понад 80% енергії, що витрачається, спрямовується на опалення
приміщень.
ПРОБЛЕМИ РАДЯНСЬКОЇ НІМЕЧЧИНИ
Після падіння Берлінської стіни Німеччина стикнулася з проблемою,
пов’язаною з тим, що на територіях колишньої Німецької Демократичної Республіки
житлові масиви складали модульні панельні будинки радянського типу. Вони були зведені
за таким самим типом, як і в радянській Україні, тож проблеми були схожі: не здійснювалося
технічне обслуговування, протікав дах, будинки мали погану ізоляцію, відтак руйнувалися
під впливом кліматичних факторів. Технічно тепло-, енерго- та водопостачання були
застарілими, їх неможливо було регулювати, через що вважалися неефективними.
ЕНЕРГОЗБЕРІГАЮЧИЙ ЕФЕКТ
Досвід Німеччини засвідчує, що найбільший енергозберігаючий ефект
досягається при комплексній санації житлового будинку, що має передбачати заходи
з урахуванням технічних, фінансових та соціальних факторів багатоповерхового будинку.
Виконання цих заходів має на меті покращення стану будинку, умов проживання його
мешканців, забезпечення постійної економії енергії, зменшення тепловитрат.
Майже в усіх будинках Східної Німеччини проведено санацію. Загальні
витрати на весь комплекс робіт становили близько 6,2 млрд євро. Витрати на повну
модернізацією однієї квартири – 23 тис. євро, 50% суми спрямовувалися на забезпечення
енергоефективності будинку в цілому та квартири зокрема.
Фінансування забезпечувалося за рахунок власників житла. Для
цього їм було надано кредити на 25 років під 3% річних.
У результаті комплексного підходу тепловтрати будинку знизилися
до рівня сучасних будинків, тобто тих, що будуються. Енергоефективність було забезпечено
на рівні не більш як 100 кВт•год/м2/рік, а фактично до 60 кВт•год/м2/рік. Натомість
в Україні цей показник становить 300 кВт•год/м2/рік.
Відтак досвід Східної Німеччини для України є надзвичайно цінним,
адже її підхід до вирішення проблеми надмірного споживання енергії дав позитивні
результати. Німеччина між енергоефективністю і субсидіюванням споживачів на бездумне
спалювання газу і грошей обрала перше.
Дар’я ЛАЗАРЄВА,
спеціально для «ПВ»
ПІДВИЩЕННЯ ЦІН НА ГАЗ ОБ’ЄКТИВНО СТАВИТЬ ВИМОГУ ПРО ЗАПРОВАДЖЕННЯ
ДОДАТКОВИХ, ОКРІМ СУБСИДІЙ, ЗАХОДІВ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ
«План дій Уряду може стати основою консолідації суспільства
за умови, якщо відповідатиме запитам і потребам людей», – про це заявив Голова
СПО об’єднань профспілок, Голова ФПУ Григорій Осовий, виступаючи 27 травня на позачерговому
засіданні Уряду.
«Від мільйонів найманих працівників, які представляють профспілки,
до Кабінету Міністрів України і профільних міністерств було подано пропозиції до
проекту Плану пріоритетних дій Уряду. Консультацій із профспілками як соціальними
партнерами на етапі обговорення цього важливого документа не відбулося, що не тільки
несправедливо, а й не відповідає вимогам законодавства про соціальний діалог.
У підсумку із 76 наших пропозицій лише 15 найшли певне відображення, тобто більшість
пропозицій не враховано», – зазначив Григорій Осовий.
Він наголосив, що сьогодні органи державної влади не приділяють
належної уваги проблемам стабілізації та розвитку ринку праці. Відтак профспілки,
по-перше, наполягають, щоб окремим розділом в урядовому Плані дій було відображено
розвиток ринку праці, зокрема його моніторинг та прогнозування, а також баланс
трудових ресурсів, державне замовлення на підготовку кадрів, заходи зі створення
нових робочих місць, у т.ч. для переміщених осіб та учасників АТО. Крім того, слід
визначити орган виконавчої влади, який буде провідним у реалізації цього суспільно
важливого завдання.
Другий аспект – реформа оплати праці, яка має стати однією з
пріоритетних в Україні. «Ставка на «дешеву робочу силу» як основну компоненту
інвестиційної привабливості за попередні десятиріччя себе дискредитувала, призвела
до демотивації праці та масового зубожіння людей. Це, у свою чергу, стало гальмом
для розвитку економіки через вкрай низький платоспроможний попит населення», –
вважає очільник ФПУ.
«Ми виступаємо за прозорі, чесні та справедливі підходи у політиці
доходів, – наголосив Григорій Осовий. – Несправедливо, коли населення перебуває
на межі виживання, а керівники державних компаній отримують заробітну плату, яка
сягає мільйона гривень». Він повідомив, що профспілки розробили законопроект, який
містить комплексний підхід до проведення реформи оплати праці і може стати основою
для внесення змін до законодавства.
Профспілки вважають, що підвищення цін на газ із прив’язкою до
європейського рівня об’єктивно ставить вимогу про запровадження додаткових, окрім
субсидій, заходів соціального захисту. Тотальне субсидування більшості сімей
(зростання до 75%) фактично повертає країну до радянської системи «соцзабезу».
Прем’єр-міністр Володимир Гройсман погодився з аргументацією,
наведеною у виступі Голови СПО, і підтвердив, що головним завданням Уряду в процесі
реалізації Плану пріоритетних кроків є забезпечення зростання національної економіки
та рівня і якості життя людей.
04.06.2016
|