НА МЕЖІ СОЦІАЛЬНОГО ВИБУХУ: ТРУДОВІ КОЛЕКТИВИ АВТОТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВ ТА ДОРОЖНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ ПІД СТІНАМИ КАБМІНУ ВИМАГАЛИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВЛАСНИХ КОНСТИТУЦІЙНИХ ПРАВ
31 березня під стінами Кабінету Міністрів відбулася Всеукраїнська
акція протесту щодо виплати заробітної плати працівникам дорожньої галузі.
У мітингу взяли участь близько тисячі працівників шляхового
господарства майже з усіх регіонів України. Організатором акції виступила Профспілка
працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України.
Протягом останніх років дорожня галузь фактично доведена до
банкрутства. Працівники дорожньої галузі стверджують, що порушуються їхні конституційні
права: заробляти на життя працею та своєчасно одержувати винагороду за неї (стаття
43), а також на достатній рівень життя для себе та сім’ї (стаття 48).
Дорожні підприємства в областях, що входять до складу ПАТ «ДАК
«Автомобільні дороги України», працюють у режимі неповного робочого тижня
(2–3 дні на тиждень). Середньомісячна зарплата одного працюючого по Укравтодору
за 2015 рік становила 3022 гривні, що на 30% нижче, ніж у цілому по Україні.
Станом на 28 березня 2016 року заборгованість із виплати зарплати
лише в облавтодорах сягала майже 215,9 млн грн. Не виконуються зобов’язання, передбачені
Галузевою угодою та колективними договорами дорожніх підприємств. Соціальна напруга
у трудових колективах зростає, адже йдеться про 120 тисяч робітників дорожніх підприємств
та членів їхніх родин.
Аналогічна ситуація спостерігається і на приватних підприємствах,
які у минулі роки за рахунок коштів, залучених Укравтодором під державні гарантії,
виконали робіт на суму 1,6 млрд грн.
На сьогодні у дорожній галузі досі не вирішено питання фінансування
та реформування системи управління автомобільними дорогами загального користування.
Всеукраїнську акцію протесту працівників шляхового господарства
підтримали народні депутати Ігор Шкіря та Сергій Каплін, Федерація профспілок України,
Федерація профспілок транспорту України, Всеукраїнська громадська організація «Всеукраїнська
асоціація автомобільних перевізників», Асоціація міжнародних автомобільних перевізників
України, Всеукраїнська незалежна профспілка працівників транспорту та багато інших.
Голова Профспілки працівників автомобільного транспорту та
шляхового господарства України Володимир Вакуленко зазначив: «На сьогодні галузь
дорожнього господарства перебуває у критичному стані й фактично доведена до банкрутства.
Через колосальне недофінансування за останні 10 років відбувається знищення галузі
і, як наслідок, працівників вітчизняних підприємств. Затягування із розрахунками
за виконані роботи призводить не тільки до невиплати зарплати та зростання соціального
напруження у трудових колективах, а й практично робить їх банкрутами. Трудові
колективи автотранспортних підприємств та дорожніх організацій перебувають на межі
соціального вибуху».
Володимир Вакуленко також зауважив, що на сьогодні територією
України проходять сім міжнародних і національних транспортних коридорів, проте,
маючи найбільший в Європі індекс транзитності, через незадовільний стан доріг Україна
не використовує й половини власного транспортного потенціалу.
Водночас Міністерство інфраструктури і Кабінет Міністрів практично
усунулися від виконання своїх обов’язків щодо галузі дорожнього господарства. Кошти
практично не виділяються, ремонтні роботи належним чином не проводяться, а рахунки
облавтодорів заблоковані.
Народний депутат України Сергій Каплін у своїй промові на мітингу
зазначив: «Ми прийняли рішення: у разі невиконання вимог армія автодорожників по
цілій країні, а це надзвичайна армія людей праці, перекриває всі центральні дороги
по всій країні. При цьому ми не будемо це робити, як окремі громадські організації,
на 15–20 хвилин, ми зробимо так, що паралізуємо всю країну».
Під час мітингу члени Організаційного комітету всеукраїнської
акції протесту вручили відповідальним працівникам Кабміну свої вимоги. Серед них,
зокрема, такі:
– до 8 квітня ц. р. погасити заборгованість із зарплати працівникам
дорожніх підприємств, яка станом на 28.03.2016 р. становить 215, 9 млн грн, і спрямувати
кошти, залучені Укравтодором у минулі роки, на оплату виконаних впродовж
2012–2013 років робіт у сумі 1,3 млрд грн;
– внести зміни до законодавства України щодо реформування системи
управління автомобільними дорогами загального користування шляхом прийняття законопроекту
№ 0954 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування
системи управління автомобільними дорогами загального користування»; законопроекту
№ 2724 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення
Державного дорожнього фонду України»; законопроекту № 2725 «Про внесення змін до
Бюджетного кодексу України щодо створення Державного дорожнього фонду України»;
– забезпечити колективи дорожніх підприємств обсягами робіт
та їх фінансуванням у 2016 році; дієвий державний контроль за дотриманням законодавства
у сфері трудових відносин; законодавче відновлення у 2016 році санаторно-курортного
лікування працівників, оздоровлення дітей, внесення відповідних змін до бюджету
Фонду соціального страхування (відновлення соціальних прав та гарантій працівників,
пенсіонерів, чорнобильців, дію яких призупинено та скасовано у 2015 році); ефективний
соціальний діалог, спрямований на виконання Генеральної угоди.
За інформацією Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового
господарства України
ГРИНЕВИЧ НАЛАШТОВАНА ДОЛАТИ ВЕТО
На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань науки і
освіти, що відбулося 29 березня, розглядалися виключно питання профтехосвіти.
Нагадаємо, що нагальні питання, пов’язані з катастрофічною ситуацією,
у якій перебуває професійно-технічна освіта України, були порушені на Всеукраїнських
зборах працівників профтехосвіти 18 березня ц. р. Присутні зазначали, що заробітна
плата викладачів, стипендії учнів, майно та майбутнє профтехосвітян зависли в повітрі.
Голова Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Лілія Гриневич під
час свого виступу запевнила, що сприятиме вирішенню цього питання на державному
рівні.
Чекати довго не довелося: на засіданні Комітету ВРУ з питань
науки і освіти 29 березня розглядалися виключно питання профтехосвіти. Серед присутніх
були народні депутати – члени Комітету з питань науки і освіти, його співробітники,
заступники міністрів освіти і науки та фінансів, представники міністерств, органів
виконавчої влади, самоврядування та роботодавців, керівники професійно-технічних
навчальних закладів та громадськість. Від профспілок на засіданні були присутні
заступник голови Всеукраїнської профспілки виробничників і підприємців України Дар’я
Лазарєва і голова Профспілки працівників будівництва і промисловості будівельних
матеріалів України Василь Андреєв.
Складність ситуації у ПТО пов’язана із ветуванням Президентом
двох законів – «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України
на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної освіти» та «Про внесення змін
до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно- технічної освіти». Винним
у ситуації, що склалася у ПТО, Лілія Гриневич назвала Міністерство фінансів, яке
надало Президентові неправильне роз’яснення. За її словами, запропоновані зміни
вимагають 1,8 млрд грн державного фінансування замість 5,8 млрд. Компенсувати різницю
мали з обласних бюджетів та міст обласного значення. Голова Комітету рекомендувала
Міністерству фінансів перейти від пустих відмовок до конкретних дій і запропонувати
альтернативне вирішення проблеми.
У підсумку Комітет прийняв рішення:
– Рекомендувати Верховній Раді України за результатами повторного
розгляду ЗУ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування
професійно-технічної освіти» від 04.02.2016 № 982-VIII та «Про внесення змін до
Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної
освіти» від 04.02.2016 № 983-VIII, відхилених Президентом України, прийняти їх в
цілому.
– Направити закони на повторний підпис Президентові України.
– Призупинити передачу майна державних закладів профтехосвіти
у комунальну власність.
Дар’я ЛАЗАРЄВА,
спеціально для «ПВ»
08.04.2016
|