У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про інформацію
для споживачів щодо харчової продукції». На переконання авторів документа, реалізація
його положень не тільки зобов’яже розміщувати повнішу інформацію про продукти,
а й гармонізує національну нормативну базу з європейською. Оскільки Україна освоює
зону вільної торгівлі з ЄС, закон є конче необхідним.
Хто взагалі слідкує за якістю продукції, яку продають у великих
супермаркетах та невеличких крамничках? Можна сказати, що практично ніхто. Раніше
контроль за якістю харчових товарів здійснювали служби Держспоживстандарту, потім
Держспоживінспекції, яка впродовж 2 останніх років перебуває в стані ліквідації.
Тепер на зміну згаданим службам має прийти новостворена Державна служба України
з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів (Держпродспоживслужба).
Це своєрідний гібрид існуючих раніше відомств. Чиї інтереси він захищатиме: споживачів
чи виробників, поки що достеменно не відомо. Усе з’ясується після детального розгляду
проекту закону депутатами Верховної Ради.
Деякі народні обранці заявляють, що закон про «чесні етикетки»
навряд чи спрацює. Виробники навчилися обходити і закони, і технічні регламенти,
не завжди зазначаючи реальний склад продукції. При цьому ціна не завжди є запорукою
якості. Сподіватись, що придбавши дорожчий продукт, споживач убезпечить себе від
неякісного чи сфальсифікованого товару, не варто.
Чи буде новий закон сприяти підвищенню відповідальності за якість
і безпечність продукції? Думки експертів і пересічних споживачів різняться. Але
всі зацікавлені у тому, аби нова служба захист прав споживачів ставила на чільне
місце. Адже, за статистикою, минулого року до Держспоживінспекції надійшло близько
30 тис. скарг від невдоволених покупців. Та це лише невелика частка людей, котрі
наважилися шукати правди і захисту у відповідній інстанції. Бо в більшості випадків
інформація із цифр і літер, яка стоїть за технічними умовами, споживачу нічого
не дає. Не всі знають, що насправді стандарти нині є добровільними. З моменту
вступу України до СОТ законодавство змінено, й обов’язковими є лише ті стандарти,
які зазначаються в законах і технічних регламентах України. Тобто, якщо їх там
немає, то вони носять добровільний характер. Останнім часом довіра до державних
стандартів і технічних умов значно знизилася.
Чи змінить ситуацію закон про чесну інформацію, залежить не
тільки від депутатів. Вони наприкінці березня візьмуть документ до розгляду в
першому читанні. Сподіватися, що просуванню розгляду не чинитимуть спротив гравці
продовольчого ринку, марно.
ЧИ ТО ШКОЛИ, ЧИ ТО «ХАБИ»
Ідею впровадження системи School HAB урядовці озвучили ще минулого
року, коли заговорили про реформування національної освіти. І освітяни, і учні,
і батьки зацікавились новацією.
А нещодавно Прем’єр Арсеній Яценюк, нарешті, пояснив, у чому
полягатиме суть реформи. Працюватимуть так звані опорні школи, оснащені лабораторіями
та всім необхідним для практичних занять обладнанням. Крім центральних навчальних
закладів будуть працювати й невеликі дочірні школи. Учні, які будуть їх відвідувати,
матимуть змогу закріпити отримані знання в центральних школах.
Зміни торкнуться й акцентів в освіті. Домінуючим буде спілкування
з учителем та між собою, уроки – спрямованими на розвиток мислення, а не на вкладення
в уста завчених текстів з книг та конспектів, продиктованих вчителями.
На переконання Глави Уряду, це «проект нової школи: з Інтернетом,
нормальними класами, доброю зарплатою для вчителів, директором, обраним на конкурсній
основі. У кожній області має бути по одній такій школі».
В Україні налічується 613 шкіл І–ІІ ступеня, де навчаються менше
25 учнів з 1-го по 9-й класи. Вартість навчання одного учня в таких школах коштує
державі понад 50 тис. грн на рік при середній розрахунковій вартості навчання
одного учня по країні в 9 тис. 100 грн. Тож єдиний вихід, як наголошують у Міністерстві
освіти, – створення опорних шкіл, що нараховуватимуть 360 учнів, щонайменше по два
класи в кожній паралелі.
За задумом, такі навчальні заклади будуть обладнані за всіма
сучасними стандартами, а школи, які розташовані в територіальній громаді, виконуватимуть
функції їх філій і навчатимуть базових речей.
Уже зроблено перші кроки в напрямі реалізації ідеї. Кабмін виділив
на проект 170 млн грн. Західні колеги заявили про готовність поділитися своїм досвідом
і літературою. Єдине побоювання батьків, щоб «хаби» не стали доступними виключно
для мажорів.
«Школи, де діти зможуть отримати доступ до справді якісної освіти,
мають стати моделлю для інших шкіл. Учнів у такі школи мають доставляти автобусами,
зокрема з тих населених пунктів, де місцеві заклади були закриті в рамках оптимізації
їх мережі».
«Я досліджувала міжнародний досвід таких кущових шкіл. Зараз
таких закладів немає, ця ідея, як я розумію, відпала. У нас хочуть зробити «мажорні»
школи, де за державний кошт створять умови для обраних дітей. Треба шукати дешевші
способи покращення системи освіти».
«Так, проблема сільської малокомплектної школи існує. Діти
страждають від відсутності педагогів- фахівців, низького рівня навчального процесу.
До того ж, непристосованість багатьох шкільних приміщень, відсутність нормальних
умов для харчування, жахливі туалети…»