На початку березня до порядку денного Верховної Ради України
включили законопроект, що має попередню назву «Про нульову декларацію». Його автори
Юрій Луценко та Олександр Кірш пропонують зобов’язати всіх повнолітніх громадян
звітувати перед Державною фіскальною службою не тільки про свої доходи, а й про
витрати. Якщо ж з’ясується, що громадяни витрачають більше, ніж заробляють, доведеться
аргументувати «прозорість чесно заробленого». Не зможуть довести – будуть сплачувати
податки.
На практиці, за задумом авторів законопроекту, це буде виглядати
так: кожен українець має особисто заповнити, принести або надіслати поштою до ДФС
так звану нульову декларацію, де вказати, чим володіє: бізнес, нерухомість, земля,
транспорт, коштовності і навіть вміст гаманця. Ці дані будуть прийняті як певна
«точка відліку». А вже з наступного звітного року треба буде показати податківцям
усі доходи, навіть подарунки, а заразом підтвердити сплачені з них податки. Та
головне – фіскальну службу цікавитиме, як людина розпорядилась нажитим статком.
Якщо раптом витрати перевищать доходи, байдуже на яку величину, доведеться сплатити
21% від суми перевищення плюс 22% – єдиний соціальний внесок. Відтепер, стверджує
Юрій Луценко, ніхто не зможе посилатись, що позичив гроші у тещі або знайшов гаманця
з американською валютою просто на вулиці.
Реалізація закону поверне тіньові гроші в економіку, наповнить
додаткові доходи до держбюджету і навіть поліпшить інвестиційний клімат, переконують
автори «нульової декларації». Звісно, за умови, що законопроект вчасно розглянуть
народні депутати.
Однак самі парламентарі сумніваються, що закон ухвалять без
поправок. На переконання глави профільного Комітету ВР Ніни Южаніної, документ надміру
декларативний. Він не передбачає чітких термінів його виконання, а також жорсткої
відповідальності за неналежну інформацію до органів ДФС. Комітет готує свій варіант
законопроекту. Обидва варіанти розглядатимуть у другій половині поточного року,
після обговорення з громадськістю. А впроваджуватись закон буде у кілька етапів.
Автори планують «випробувати» його на державних службовцях, потім – на представниках
бізнесу, і в останню чергу – на пересічних громадянах. При цьому з переліку вилучать
непрацюючих пенсіонерів.
Експерти мають великий сумнів, що бізнес почне дотримуватись
закону та прозоро сплачувати податки. Відтак фіскали, стверджує економіст Віктор
Лисицький, «реально зможуть трясти лише дрібних «крамарів» і простих громадян,
аби з’ясувати, звідки у них «зайві» гроші».
БРЮССЕЛЬСЬКІ КАНІКУЛИ
Україна не наблизилася до безвізового режиму, на відміну від
Грузії. Брюссель нагадав Києву про антикорупційні зобов’язання і запуск системи
електронного декларування. Експерти вбачають у відтермінуванні рішення по Україні
тим, що ЄС не впевнений, що Київ достатньо протидіє корупції.
Народний депутат України Сергій Лещенко після спілкування з
групою європейських дипломатів у Брюсселі повідомив, що Україна не виконала всіх
рекомендацій ЄС для того, аби безвізовий режим почав діяти найближчим часом. Перші
особи Української держави неодноразово заявляли про виконання Україною всіх «безвізових»
рекомендацій ЄС, проте європейські партнери не тільки закликають Київ посилити
боротьбу із системною корупцією, а й вказують на недоліки нових антикорупційних
законів. Приміром, закон про електронне декларування не відповідає вимогам Європейського
Союзу.
Вітчизняні аналітики кажуть, що «стоп-кран» у потязі до ЄС натиснули
українські політики: не можна домовлятись про стратегію з країною, де Уряд втратив
підтримку парламентської більшості і довіру народу. І хоча ЄС не сказав категоричного
«ні» безвізовому режиму з Україною, дзвінок пролунав надто тривожний. Київ має
впродовж двох-трьох тижнів сформувати нову коаліцію, новий Уряд технократів, а
пізніше продемонструвати реальні кроки боротьби з корупцією.
До слова, в Грузії пакет ухвалених законів і виконаних рекомендацій
був набагато ширший від того, чого вимагали від України. Однак Грузія відрапортувала:
вимоги виконані, а Київ своєю нерішучою поведінкою повернув розгляд питання «на
круги своя». Тож і не встигли на один потяг з грузинами. Виходить, що відмахнулись
від безвізового режиму, а жест доброї волі до українського суспільства відхилили.
Після Майдану в Європейському Союзі вважали, що Україна заслужила на такий вияв
поваги. Але нині очікування безвізового режиму подібні до гонитви за небокраєм,
який щоразу віддаляється.
«Грузія отримала аналогічний з Україною план дій щодо запровадження
безвізового режиму на 2,5 року пізніше. Грузини все виконали. До них зауважень
немає. Грузії можуть дати безвізовий режим раніше, ніж Україні. Якщо ми відстанемо,
це буде відчутний ляпас».
«Ми завжди йшли в пакеті з Грузією у питанні безвізового режиму,
а наразі нас від’єднали. Тепер кожен прямує своєю дорогою. В ідеальному сценарії
можемо отримати лібералізацію в кінці липня, на початку серпня. За негативного
сценарію це може статися в 2017–2018 роках».
«Після Майдану існував консенсус, що Україна героїзмом громадян
на Майдані заслужила безвізовий режим. І той факт, що за 2 роки парламент, Уряд,
Президент не можуть закінчити доволі нескладні технічні вимоги щодо безвізового
режиму, є дуже негативною оцінкою».