ПІДРАХУВАЛИ – ПРОСЛЬОЗИЛИСЬ
Сума субсидій, яку виділила влада, і сума, сплачена населенням
впродовж минулого року, практично однакові. А це означає, що держава сплачує майже
половину житлово-комунальних послуг населення.
Кабмін змушений визнати, що система субсидій є неефективною.
Уряд вирішив різко зменшити кількість осіб, котрі мають право на субсидію. Адже
через анонсоване підвищення тарифів змушений буде шукати кошти на компенсацію
з державного бюджету.
Про підвищення тарифів постійно нагадують експерти енергетичного
ринку. Вони прогнозують подорожчання не лише газу в квітні нинішнього року, а
й електроенергії на 50%. Найістотнішим буде подорожчання теплової енергії, оскільки
на нього вплине різке зростання вартості саме природного газу, що відпускається
для цих потреб.
Сподіватися, що населення знайде резерви для покриття тарифів,
не варто. Відтак кількість претендентів на державну допомогу зросте в кілька разів.
Якщо за підсумками минулого року близько 16 млн українців отримували субсидію від
держави, то нині практично половина населення країни матиме повне право вимагати
дотацій. Зважаючи на фінансовий стан родин, субсидіантів може бути й більше.
Такі перспективи відверто лякають чиновників. Тож в Уряді терміново
провели ревізію і вирішили, що аж занадто переплатили своїм громадянам. Міністерству
фінансів доручено перевірити доходи тих, хто отримує субсидії на оплату житлово-комунальних
послуг та пільги. Нещодавно в Закон «Про банки та банківську діяльність» внесено
зміни. Вони надають право отримувати інформацію про вкладників банків – раптом
на рахунках «стражденних» не враховані мільйони? Про банківську таємницю наразі
взагалі не йдеться. Перевірять – і годі. Минулого року органи соціального захисту
звіряли, чи відповідають подані громадянами відомості реальним доходам. Вірили,
як кажуть, на слово. Потім від такої моделі довелося відмовитись, бо вона могла
завершитись народним збуренням. До якого порядку вдадуться нині, експерти поки
не прогнозують.
На субсидії нинішнього року закладено 24 млрд бюджетних гривень.
Це наші з вами гроші. Чи поліпшить подачка ситуацію загалом для людей? Навряд чи.
Щедрий субсидіарний потік може зміліти. То чи не краще було б ці кошти спрямувати
на термомодернізацію, на ремонти й утеплення будинків? Хай на умовах спільного
фінансування з мешканцями, але за реальної підтримки держави.
АНДРІЙ ВІГІРИНСЬКИЙ,
ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА ГО «ПУБЛІЧНИЙ АУДИТ»:
«Підвищуючи тарифи, влада змушена буде збільшити й розмір компенсацій
з державного бюджету. А оскільки цей процес не може тривати вічно, бо поглиблює
бюджетний дисбаланс, кількість осіб – отримувачів субсидії доведеться різко скорочувати.
За яким алгоритмом це відбуватиметься, побачимо досить скоро».
НАЗАД У 90-ті?
Верховна Рада прийняла за основу проект Закону «Про житлово-комунальні
послуги». За його прийняття проголосували 242 народних депутати. З-поміж іншого,
в проекті документа йдеться про те, що віднині за несвоєчасну оплату наданих комунальних
послуг населення каратимуть штрафами. Себто нараховуватимуть пеню. Її скасували
20 років тому, коли в країні були затримки з виплатою зарплат, пенсій і стипендій.
Потім ввели 2011-го, але механізму стягнення штрафу не прописали. І ось тепер депутати
вирішили відновити «справедливість».
Громадська організація «Публічний аудит» проаналізувала законопроект
і зробила висновок, що документ вкрай погіршить умови, в яких перебувають споживачі.
Борги за комуналку зростають не тому, що населення не хоче платити, а тому, що не
може. Відтак борги і тарифи в Україні стали нерозлучними супутниками.
Влада заганяє людей у глухий кут. Вона поставила їх в умови,
коли ті не мають змоги оплатити вчасно і повною мірою комунальні послуги. Не через
жадібність чи незнання законів, а через те, що видатки переважної більшості українців
значно випереджають їхні доходи. А 60% цих доходів забирають саме комунальні платежі.
Тож коли постає вибір – придбати їжу, ліки для хворої дитини чи сплатити комунальні
тарифи, громадяни обирають перше. Але парламентарі такі меркантильні розрахунки
до уваги не беруть. Вони вирішили загнати своїх співвітчизників у ще скрутніше
становище.
Та якщо народні обранці так ревно дбають про справедливість,
чому в законопроекті немає жодного слова про виконавців комунальних послуг? Виконавці
мали б сплачувати споживачу бодай символічну пеню за послуги, які надані не в повному
обсязі або неналежної якості. Та ж ні! Проект документа спрямований пробудити свідомість
боржників. Відтак передбачає, що в разі несвоєчасної плати за житлово-комунальні
послуги споживачеві буде нараховуватись пеня в розмірі, встановленому в договорі,
але не вище 0,1% за кожен день прострочення від суми боргу. При цьому весь розмір
сплаченої пені не може бути вище 100% загальної суми боргу.
Олексій РОМАНЮК, голова профспілки працівників ЖКГ:
«Я вболіваю за свої профспілки, щоб люди на підприємствах вчасно
отримували зарплату. А будь-яка несплата за комунальні послуги б’є по наших працівниках.
Звичайно, хочеться, щоб платники були дисципліновані, а недисциплінованих штрафували.
З іншого боку, сьогодні люди опинилися в складних умовах, дехто з них просто не
може сплачувати. Тож спочатку потрібно було підвищувати зарплату, а тоді вже говорити
про підвищення тарифів, введення пені.
Невчасно все це зроблено. З іншого боку, потрібна диференціація.
Відповідні служби мають з’ясувати, хто не може, а хто не хоче платити. Тож якщо
в споживача немає серйозної причини не платити за квартиру, тоді – пеня. Як перевірити:
доречна пеня чи ні? Напевне, за наявності роботи, за доходами. Людина, з якої стягують
пеню, повинна мати можливість «виправдатися» – принести документи, які підтверджують,
що вона не може сплачувати».
13.02.2016
|