ПЕНСІЙНІ НОВАЦІЇ 2016 РОКУ
Серед нововведень, які очікують на українських пенсіонерів,
– обмеження максимального розміру пенсій і зростання розміру пенсії, що підлягає
оподаткуванню. Таку інформацію оприлюднило Міністерство соціальної політики.
Спершу про фіксований розмір максимальної пенсії. Він становить
10 740 грн. Вище цієї позначки, заявляють у профільному міністерстві, пенсія підвищуватись
не буде попри заплановані «пенсійні» індексації. Чиновники переконані, що максимальний
розмір пенсії повинен мати обмежувальні рамки.
Нинішнього року зберігається норма щодо оподаткування у розмірі
15% пенсій, що перевищують три розміри мінімальної заробітної плати. Норма, що
вводилась як тимчасовий захід, отримала своє продовження. Оскільки підвищились мінімальні
стандарти, то й розміри пенсій, котрі підпадають під оподаткування, дещо зросли
– з 3654 до 4134 грн. Пенсії меншого розміру оподаткуванню не підлягають. Про
те, що переважна більшість населення отримують нижче 4 тис. грн, у Мінсоцполітики
воліють не згадувати.
Цьогоріч продовжать обмеження для працюючих пенсіонерів. Тож
їм доведеться обирати: пенсія чи зарплата? Перед нелегким вибором опиняться третина
українських пенсіонерів. Запитання, чому пенсіонерам доводиться працювати, з розряду
риторичних. Вони працюють не тому, що хочуть, а тому, що змушені, аби не померти
з голоду.
З 1 січня 2016 року розмір пенсії будуть обраховувати тільки
виходячи із суми заробітку, нарахованого після 1 січня 2004 року. Тоді почав діяти
реєстр обліку страхових внесків до Пенсійного фонду. Їх розмір разом із стажем впливає
на розмір майбутньої пенсії. Наразі майбутній пенсіонер має вибір: подавати до
ПФ дані про свій заробіток за будь-які 5 років поспіль до 2004-го або після. Як
пояснили в Пенсійному фонді, таке подання є вигідним, якщо заробіток істотно
(вдвічі і більше) перевищував середню зарплату по країні в той період, і тоді пенсія
виявиться більшою. Експерти ж уже попереджують про існування тут «підводних каменів»,
бо замість використання при обрахунку пенсій показника середньої зарплати за останні
3 роки, який становить 3,4 тис. грн, Уряд пропонує зафіксувати для цього середню
зарплату за 2012–2014 роки, тобто 2,9 тис. грн. Це означає, що в розрахунковій
моделі суми пенсійної виплати буде використовуватись зарплата на 17,2% нижче, ніж
за чинним законодавством.
ГАЛИНА ТРЕТЬЯКОВА,
ЕКСПЕРТ З ПИТАНЬ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ ІНІЦІАТИВИ «РЕАНІМАЦІЙНИЙ
ПАКЕТ РЕФОРМ»:
«Українцю, щоб обрахувати пенсію, потрібно буде використовувати
формулу, де розмір пенсії безпосередньо залежить від його заробітної плати. Я думаю,
що 2016-й буде роком, коли влада має розібратися з тим, яким же чином забезпечуватимуться
пенсіонери. Без стратегічного планування в пенсійній системі точно не обійтися».
ЩО ПОКАЖЕ «СТРУКТУРНИЙ МАЯК»?
Українські ЗМІ поширили інформацію щодо кардинальної зміни тексту
Угоди між Урядом та МВФ у частині пенсійної реформи й так званого «структурного
маяка» на два нових, які суперечать раніше підписаним домовленостям. Зміни дискредитують
державу перед міжнародними партнерами, а підписантів меморандуму – Президента і
Главу Уряду – перед власним суспільством. Через непрозорість прийняття рішень у
процесі підготовки меморандуму про співпрацю з МВФ пенсійна реформа може опинитись
під загрозою зриву.
Проект нової редакції змінювали вже двічі. У вересні була одна
версія, в жовтні – інша. За результатами бюджетного процесу з’явився ще один варіант.
У першому варіанті меморандуму «структурним маяком» називалося «прийняття парламентом
пакета пенсійної реформи, в якому будуть переглянуті параметри солідарної системи
з метою забезпечення її додаткової стабілізації, скасовані соціальні пенсії і
створені умови для прийняття накопичувальної системи, що доповнюватиме солідарну».
Однак до зазначеного терміну – грудня 2015 року – пакет не ухвалили. Наразі Уряд
пропонує старі методи «реформування» – знову хоче підвищити пенсійний вік, цього
разу до 62 років. Хоча Президент Петро Порошенко днями заявив, що зміг переконати
західних партнерів такий пенсійний поріг не ухвалювати.
Про обов’язкову накопичувальну систему Уряд і не згадує. «Доки
вищезгадані заходи не будуть запроваджені, і пенсійна реформа не буде встановлена
на міцну опору, ми утримаємось від запровадження другого рівня пенсійної системи».
Напевне, фахівцям із МВФ буде складно знайти перекладача, який би чітко розтлумачив
поняття «міцна опора».
Аналітики вважають, що влада зумисне гальмує зміни до пенсійної
системи.
Виконувати «структурний маяк» МВФ щодо запровадження накопичувального
рівня пенсійної системи не хочуть ні в Уряді, ні в профільному Комітеті Верховної
Ради. Збереження існуючої популістської та утриманської системи залишається зручним
механізмом мізерного підвищення пенсій перед черговими виборами. За накопичувальної
системи такі маніпуляції навряд чи спрацюють.
Маріанна ОНУФРИК, експерт з питань соціальної політики:
«В абсолютних показниках (80,8 млрд грн у 2015 р.) видаткові
статті на пенсійне забезпечення сьогодні перевищують розмір дефіциту державного
бюджету (76 млрд грн). Проте, об’єктивно, видатки з держбюджету на ці статті повинні
бути більше принаймні ще на 22 млрд грн, оскільки на солідарну систему України покладено
не властиві для неї виплати – доплати до мінімального розміру пенсій, фінансування
пенсій за вислугу років тощо.
Готуючи Коаліційну угоду, депутати поставили собі мету встановити
єдині принципи нарахування пенсій в Україні, поетапне запровадження накопичувального
рівня пенсійної системи, розвивати недержавне пенсійне страхування тощо.
Уряд навесні 2015 року вніс на розгляд парламенту відповідний
законопроект, але досі його не ухвалили навіть у першому читанні. Через це реформу
системи пенсійного забезпечення фактично відкладено на невизначений термін».
29.01.2016
|