Довгоочікуваного звіту Уряду в залі Верховної Ради практично
не відбулося. Тільки-но Арсеній Яценюк бадьорим голосом сповістив про невеличке
зростання економіки та почав звинувачувати «чужих» міністрів у бойкоті, як депутат-мажоритарник
Олег Барна підскочив до трибуни. Чи то хотів винести вперед ногами Прем’єра, чи
намацати слабке місце, але спричинив справжню бійку. Сам Арсеній Петрович не збентежився,
навіть тішився, як прихильники лупцюють нападників. Аналітики вже заговорили про
те, що Олег Барна врятував Арсенія Яценюка, хоча й не зовсім етичним прийомом.
Бійка в стінах ВР була вигідна самому Арсенію Петровичу: після інциденту він не
став продовжувати свою промову і зберіг за собою головне крісло в українському Уряді.
Логічним продовженням звіту могло би бути голосування за його
відставку. Економічні, соціальні, тарифні «успіхи» Арсенія Яценюка вкрай негативно
оцінюють не тільки пересічні українці, а й чимало політиків. Не виключено, що
необхідну кількість голосів за відставку вдалось би назбирати. Якби не колишній
шкільний учитель Олег Барна, Прем’єр хоча б спітнів від неприємних запитань народних
обранців. Йому закидали бездіяльність, корупцію, антидержавні дії та повну відсутність
проведення реформ. Бо сказати, що зроблено за рік, практично нічого. Тільки реструктуризація
боргів, за яку українці, напевне, мають йому аплодувати. І звісно, Прем’єр сипав
новими обіцянками на наступний рік. Назвав аж сім пріоритетів Уряду. На чільному
місці – освітня реформа. «Це реформа передусім середньої освіти як базової», –
пояснив він.
На другому місці глава Уряду бачить медичну реформу. Хто тільки
не брався реформувати цю корумповану галузь, однак нікому не вдалося досягти позитивних
зрушень. Відтепер завдання Уряду, заявив Арсеній Яценюк, перейти від «фінансування
ліжка до фінансування сервісу». Що це означатиме на практиці, в подробиці не вдавався.
Не забув згадати приватизацію, продовження децентралізації,
виконання правил ЗВТ та впровадження безвізового режиму, завершення реформи судової
системи. І про нові податкові правила, які «допоможуть малому й середньому бізнесу».
На більше Арсенія Петровича не вистачило через відомі події.
Відтак він змушений був відкланятися, бо, за його ж словами, депутати не бажають
говорити про єдність країни, єдність парламенту. Та й взагалі, займаються невідомо
чим. Представник «Народного фронту» заявив, що «Арсеній Яценюк, спілкуючись з депутатами,
поводився по-європейськи, нікого не принижував, відтак заяви окремих політиків,
що конфлікт спровокував Прем’єр, вигадка чистої води».
ДЕРЖСЛУЖБОВЦІ В ЗАКОНІ
Верховна Рада ухвалила Закон «Про державну службу». Ним передбачається
створення правових передумов для підвищення престижності державної служби. Автори
законопроекту стверджують, що документ прописаний подібно до європейських норм
державної служби: є деполітизація, чітке розмежування політичних і адміністративних
посад, запровадження інституту державних секретарів, конкурсний відбір на держслужбу.
Реформа передбачає нову класифікацію посад. Однак це не буде
табель про ранги в «радянському» розумінні цього поняття. Законопроектом введено
три категорії посад: А, Б і В. Перша категорія – керівники державних органів та
їх заступники. Друга – керівники структурних підрозділів. І третя – власне спеціалісти.
Згідно Закону впроваджуються посади керівників апаратів у міністерствах
– державні секретарі. Документ розмежовує повноваження між міністром і державним
секретарем. Цей пункт законопроекту викликав неоднозначну реакцію депутатів та
урядовців. Міністр Кабінету Міністрів Ганна Онищенко наполягала на тому, аби повернути
повноваження міністрам призначати та звільняти керівників структурних підрозділів
міністерств. Депутати відстояли свою позицію: міністр має керувати міністерством
виключно через державного секретаря.
Громадськість позитивно сприйняла деполітизацію державної служби.
Державним чиновникам категорії А взагалі забороняється членство в партії. Категоріям
Б і В членство у партіях дозволяється, але при цьому їм не можна входити в керівні
органи політичних партій. Ще один позитивний момент – зменшення суб’єктивного впливу
керівника на розмір зарплати підлеглого.
Закон «Про державну службу» загалом не можна вважати революційним,
стверджують експерти. Однак він має чимало позитивних моментів. Щоправда, він
набуде чинності не з 1 січня, а з 1 травня наступного року. Депутати попросили
трохи часу на те, аби встигнути внести зміни до інших правових актів.
«Ухвалений закон не змінює системно законодавство про держслужбу,
але там є багато позитивних нововведень. Він дає змогу уникнути ситуації, коли
державного службовця примушують виконувати дії, що не належать до його функціональних
обов’язків».
«Поки державні службовці будуть отримувати низьку зарплату, нічого
не зміниться. Треба зменшувати кількість держслужбовців і підвищувати зарплату.
Державна служба має бути професійною і, насамперед, надавати людям послуги. Потрібні
професіонали».