ПРОДАМ ВІТЧИЗНЯНЕ. ДОРОГО
ЕКСПЕРТИ НЕ МОЖУТЬ ЗНАЙТИ ОБ’ЄКТИВНИХ ПРИЧИН СТРІМКОМУ
ЗДОРОЖЧЕННЮ ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ
Експерти аграрного ринку не встигають відстежувати, як дорожчають
продукти не те що кожного тижня, а щодня. Єдине, на чому вони акцентують увагу,
що об’єктивних причин для стрімкого підвищення цін немає. Але ж ціни зростають
як на дріжджах. Постачальники разом із виробниками намагаються переконати
громадськість у тому, що цьогоріч продукти дорожчають через погодні умови та
зменшення врожаю. Справді, через посушливе літо врожайність, приміром
картоплі, подекуди скоротилася на 50%. Одначе наразі картопля подорожчала
найменше. Разом із тим на врожайності цибулі чи моркви засуха не надто
позначилася, а от на цінниках… Невдовзі вітчизняна морква чи буряк коштуватимуть,
як кілограм заморських бананів.
Переважна більшість аналітиків переконана, що підвищення цін
на «борщовий набір» спричинене штучно створеним дефіцитом. Супермаркети взяли
собі за моду необґрунтовано підвищувати ціни. Якщо спершу вони робили це обережно,
бо боялися втратити постійних покупців, то нині, в умовах нестабільності
гривні, у гонитві за надприбутками господарі супермаркетів додають до вартості
продуктів хто скільки може. Вони розуміють, що покупцям уже важко розібратися,
чому насправді вітчизняні овочі та фрукти, не кажучи вже про яйця, цукор та
м’ясо, додають у ціні. Власники крамниць швидко «зорієнтувалися»: через
дорожнечу на м’ясо, молочні продукти люди переходитимуть на «підніжний корм»
– овочі. Здебільшого вітчизняні. То чого б не скористатися ситуацією?
Контролювати таку «довільну» цінову політику мали б
державні органи, однак жодних рухів із чиновницьких кабінетів не
спостерігається. Дійшло до того, що в супермаркетах почали продавати дорожче і
так звані соціальні товари. Це є грубим порушенням українського законодавства.
Однак і тут державні інспекції демонструють повну бездіяльність.
Настільки різке зростання цін на плодоовочеву продукцію
восени є абсолютно унікальним явищем, оскільки, як правило, в цей період ціни
на овочі та фрукти знижуються, за винятком тепличних овочів, які часто
зростають у ціні, кажуть експерти. Однак саме тепличні трохи дешевшають, бо
виробники бояться втратити вирощене. Як раніше зазначали експерти, до кінця
року вітчизняні продукти подорожчають іще на 20%. А доступність імпортних
продуктів залежатиме від курсу долара. Тож наскільки доступним буде нам
новорічний стіл, дізнаємося незабаром
ПРОФСПІЛКИ – ПРОТИ ПСЕВДОРЕФОРМИ ДСЗ
Профспілки продовжують боротьбу із так званими реформами у Державній
службі зайнятості. Як відомо, нинішня ДСЗ діє на підставі нормативної бази від
2000 року, коли було створено систему загальнообов’язкового державного соціального
страхування. Управління Фондом страхування на випадок безробіття здійснюється на
тристоронній основі – профспілками, роботодавцями та урядом.
За останні роки назва Державної служби зайнятості змінювалася
тричі. Але міністр соціальної політики Павло Розенко вважає, що цього замало. Тож
вирішив знову змінити вивіску на відомстві і через новий закон перейменувати його
на Національне агентство зайнятості. Тим часом фахівці, у тому числі профспілкові,
порахували, що на це треба буде витратити близько 10–15 млн гривень. Та й реальних
нововведень у запропонованому міністерством законопроекті зовсім мало. Їх легко
можна було додати до повноважень уже діючої служби.
Проаналізувавши запропонований проект закону, аналітики швидко
з’ясували, навіщо Мінсоцполітики та керівництво ДСЗ узагалі взялося за це «реформування».
Річ у тім, що через новий закон вони спробували узаконити монополізацію управління
страховим фондом. Тобто перетворити тристороннє управління фондом на бутафорію.
Адже у разі ухвалення закону вертикальне призначення всіх керівників служби зайнятості
проводитиметься одноосібно міністром соцполітики. Він же й керуватиме страховими
коштами й контролюватиме їх використання.
Проте профспілки вчасно забили на сполох і за допомогою преси,
парламентського комітету із соціальних питань та міжнародних структур перешкодили
ухваленню цього законопроекту.
Міністр у відповідь ухвалив положення про службу зайнятості,
де продублював спірні норми закону. Спираючись на документ, Павло Розенко проводить
масові перевірки у центрах зайнятості (їх уже відбулося понад 3 тисячі), ухвалює
рішення про звільнення всіх керівників районних і міських центрів зайнятості та
скорочення 12% апарату державної служби зайнятості. Профспілки докладають усіх
зусиль, аби зупинити ці незаконні рішення, і продовжують надалі захищати права
працівників ДСЗ на всіх рівнях.
Сергій КОНДРЮК, заступник Голови Федерації профспілок України:
«Скорочувати апарат ДСЗ зараз – це все одно, що під час військової
агресії скорочувати армію. У нас колосально зростає напруга на ринку праці, і
скорочення працівників ДСЗ призведе до соціальних протестів. Усе це робиться під
надуманим приводом: Державна служба зайнятості фінансується з Фонду страхування
на випадок безробіття, а не з державного бюджету. Та й економія від цього була б
близько 1%. Але головне, що міністр соціальної політики та керівництво служби зайнятості
повністю ігнорують соціальних партнерів в усіх питаннях. Ідеї про злиття фондів,
зменшення навантаження на фонд оплати праці призведуть до того, що фонди у
2016 році матимуть дефіцит від 50 до 70 млрд гривень. Один лише Фонд страхування
на випадок безробіття матиме 5 млрд дефіциту. Нинішній варіант соціального страхування
створювався на європейських аналогах. Можливо, ця система потребує вдосконалення.
Але не докорінного реформування.
19.12.2015
|