Помилкова політика МВФ б’є по Україні
Відкритий лист Каролін Воллманн із Міжнародної Конфедерації профспілок
(31 серпня 2015 року)
Економіка України за два квартали п. р. скоротилася приблизно
на 15% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Промислове виробництво та
експорт падають. Відновлення програми МВФ майже нічого не дасть для економіки.
Вона не тільки не принесе користі, а й ризикує призвести до економічної катастрофи,
схожої на ту, яка нещодавно вдарила по Греції. Політика, що ігнорує негативні
наслідки заходів жорсткої економії для внутрішнього попиту, нестійкість заборгованості
й політично хитку ситуацію, спричинить подальший економічний спад і сприятиме
зростанню політичної нестабільності й соціальної несправедливості.
Незважаючи на неспроможність політики жорсткої економії протягом
останніх семи років сприяти відновленню в країнах Європи, загальна стратегія економічного
відновлення та зростання МВФ залишається незмінною – фіскальна політика та зміни
економічного регулювання, які відбирають доходи робітників та їхніх сімей на користь
кредиторів, банків і бізнесу в надії, що «посилення конкурентоспроможності й покращення
умов ведення бізнесу» створить довіру та сприятиме припливу інвестицій і зростанню.
Однак міф про довіру є породженням уяви штаб-квартири МВФ у Вашингтоні, а не фактом
реальної економіки. Він далекий від українських реалій. Бізнес не інвестуватиме
в умовах падіння попиту та скорочення доходів споживачів. Натомість, як і у Греції,
економіка скорочуватиметься доти, доки навіть МВФ не буде змушений визнати факти
та провести чергову внутрішню оцінку того, «що пішло не так».
Програма МВФ для України передбачає скорочення державних витрат
для створення «меншого та більш ефективного управління» та «дружньої зростанню»
податкової системи. Вона має на меті скорочення зарплат і зайнятості в державному
секторі, зменшення порогу оподаткування для того, щоб малозабезпечені пенсіонери
платили більші податки, підвищення віку виходу на пенсію для жінок та обмеження
раннього виходу на пенсію, незважаючи на те, що середня тривалість життя за останні
25 років майже не підвищилася. Очікується подальша приватизація у сфері охорони
здоров’я та закриття 5% шкіл.
Стикнувшись із фактами, економісти й дослідники МВФ визнають
потенційно негативний вплив жорсткої економії на зростання. Також стурбований місцевий
бізнес. За даними нещодавнього національного опитування, проведеного Інститутом
економічних досліджень та політичних консультацій, 62,5% підприємств зазначили,
що низький попит є однією з основних проблем. Серед невеликих фірм ця цифра ще
вища.
Водночас гарантуються державні ресурси для «підтримки відновлення
банківської системи», які, за прогнозами МВФ, становитимуть 9,25% у 2014–2015 рр.
Витрати ляжуть на плечі суспільства та пересічних громадян. Очікується, що банки,
маючи більше коштів, надаватимуть більше кредитів бізнесу, який буде інвестувати,
незважаючи на колапс внутрішнього попиту. Реалії знову абсолютно інші. Ставки
на кредити сягають 27%, оскільки Національний банк України бореться з відтоком
капіталу, інфляцією та падінням обмінного курсу. Міф про довіру? Однозначно це не
є розумною економічною політикою.
У січні 2014 року директор-розпорядник МВФ Крістін Лагард наголосила
на позитивній ролі державного сектору у скороченні нерівності: «Подумайте про
те, щоб зробити оподаткування більш прогресивним, покращити доступ до охорони здоров’я
та освіти, впровадити ефективні адресні соціальні програми». Політичні заяви та
реалії політики МВФ в Україні не можуть і далі настільки розходитися.
Ще одним ударом політики МВФ по кишенях простих громадян є грубе
обмеження енергетичних субсидій, які передбачив МВФ при підвищенні цін на газ,
що добувається в Україні, на 355%. Справді, витрати на комунальні послуги значно
зросли у першому півріччі, інфляція, за даними НБУ, сягнула до майже 60% наприкінці
другого кварталу, тоді як середня заробітна плата розміром 3480 гривень (156 доларів
США) скоротилася на 6,5% в 2013 році. МВФ любить наголошувати на захисті «найбільш
уразливих». Однак передбачене збільшення комунальних субсидій на 0,3% ВВП не забезпечить
необхідних ресурсів для компенсації наслідків для тих, хто виживає, і є набагато
нижчим за зменшення субсидій на 1,1% ВВП.
Найбільш вражаючою подібністю до Греції є нестійкий борговий
тягар. Через падіння національної валюти зовнішня заборгованість, за даними МВФ,
досягне пікового значення у 2015 році на рівні 158,4% ВВП порівняно зі 102,4% ВВП
в 2014 році. Позитивним сигналом стало нещодавнє досягнення домовленості щодо послаблення
боргів між урядом та приватними інвесторами. Угода передбачає списання приблизно
4 мільярдів доларів США боргу, продовження виплат на чотири роки залежно від темпів
зростання вище 3%. Чи достатньо цього для стабілізації заборгованості України
– відкрите питання, враховуючи оцінку МВФ стабільності боргу, яка виходить із припущення
про створення за чотири роки фінансового простору в розмірі 15 мільярдів доларів
США. Крім того, один із найбільших кредиторів – Росія – не погоджується на будь-які
поступки щодо виплати 3 мільярдів, які належить повернути до кінця року. Дехто
вважає, що списання 20% є надто низьким показником порівняно з початковою метою
Міністерства фінансів України в 40%.
Одними з найбільших перешкод на шляху розвитку України є політична
нестабільність та корупція. Частка компаній, які заявляють про це, наприкінці
2014 року зросла до 58,3%. У рейтингу Transparency International за масштабами корупції
Україна посідає 142-ге місце зі 175 країн і перебуває на рівні Уганди та позаду
Нігерії та Лівану. Ходять чутки, що навіть кошти МВФ переправлено в тіньові канали
приватних банкірів, що має підвищити зацікавленість МВФ у посиленні підзвітності
та демократичних процесів. Замість цього програма МВФ вирішує проблеми корупції
та «бізнес-клімату» шляхом упровадження законодавства на захист інвесторів, зменшення
кількості інспектуючих установ, «посилення» судової системи завдяки підвищенню
судових зборів у цивільних процесах, що трансформує економічну нерівність у правову
несправедливість, закриваючи доступ до судів для тих, хто не може дозволити собі
платити високі збори. У підсумку складається враження, що антикорупційна програма
МВФ більше спрямована на обмеження прав пересічних громадян, а не на переслідування
чиновників, які заробляють свої статки внаслідок вчинення корупційних дій.
ДЕПАРТАМЕНТ МІЖНАРОДНОЇ РОБОТИ
13.09.2015
|