Результат активного соціального діалогу: Україна рухається на зустріч міжнародним європейським нормам і стандартам
28 липня у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону
«Про ратифікацію Конвенції Міжнародної організації праці про основні цілі та норми
соціальної політики № 117» (реєстр. № 0055), повідомляє Департамент захисту
соціально-економічних прав.
Суб’єктом права законодавчої ініціативи є Президент України
Петро Порошенко.
Відповідно до інформації, розміщеної на сайті Верховної Ради
України, 31.07.2015 законопроект передано на опрацювання до відповідних Комітетів
Верховної Ради України. Слід наголосити, що зазначене є результатом активного
соціального діалогу профспілок з Урядом та відповідними центральними органами виконавчої
влади (тривалий час профспілки домагаються від Уряду ратифікації Конвенції МОП
№ 117 про основні цілі та норми соціальної політики та забезпечення врахування
її норм при підготовці узгодженого із сторонами соціального діалогу законопроекту
щодо запровадження нового механізму формування прожиткового мінімуму і внесення
його на розгляд Кабінету Міністрів України). Законопроект розроблено на виконання
чинної Генеральної угоди, зокрема пунктів 4.21 розділу IV та 6.1 розділу VI, розпорядження
Кабінету Міністрів України від 30 березня 2011 року № 261-р «Про затвердження плану
заходів щодо реалізації положень Генеральної угоди про регулювання основних принципів
і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин в Україні на
2010–2012 роки», а також з метою реалізації Угоди про асоціацію між Україною та
Європейським Союзом.
Головним суб’єктом виконання в Україні Конвенції МОП № 117 про
основні цілі та норми соціальної політики є Міністерство соціальної політики. Відповідно
до статей 1, 2 розділу I зазначеної Конвенції, вся політика має спрямовуватися,
передусім, на досягнення добробуту й розвитку населення, а також заохочення його
прагнення до соціального прогресу; вся політика більш загального застосування
визначається з належним урахуванням її впливу на добробут населення.
Статтею 2 розділу II Конвенції визначено, що підвищення рівня
життя розглядається як основна мета при плануванні економічного розвитку (повний
текст Конвенції МОП № 117 читайте на сайті ФПУ www.fpsu.org.ua).
Реалізація законопроекту передбачає набрання чинності для України
Конвенції Міжнародної організації праці № 117 про основні цілі та норми соціальної
політики, що сприятиме прогресу в таких сферах, як охорона здоров’я, житлове будівництво,
забезпечення продовольством, освіта, піклування про добробут дітей, становище жінок,
умови праці, винагорода найманих робітників і незалежних виробників, захист трудових
мігрантів, соціальне забезпечення, стандарти громадських служб і виробництво взагалі.
Відповідно до довідки про погодження проекту Закону України
«Про ратифікацію Конвенції Міжнародної організації праці про основні цілі та норми
соціальної політики № 117», розміщеної на сайті Верховної Ради, а також пояснювальної
записки, законопроект погоджено без зауважень з Мінагропромом, МВС, Мінекономрозвитку,
МЗС, Міносвіти, МОЗ, Мінрегіонбудом, Мінсоцполітики, Мінфіном, Мін’юстом, ДМС,
Держпраці, Держземагентством, Пенсійним фондом України, СПО об’єднань профспілок,
СПО об’єднань роботодавців.
Принагідно слід зазначити, що на сьогодні Міжнародною організацією
праці розпочато роботу з підтримки Уряду та соціальних партнерів щодо ратифікації
Конвенції МОП № 102 та Європейського кодексу соціального забезпечення.
30 червня – 1 липня МОП спільно з Мінсоцполітики України проведено
тристоронній семінар щодо ратифікації Конвенції МОП № 102 та Європейського кодексу
соціального забезпечення, в якому взяли участь представники профспілок. Крім того,
21–22 липня представники ФПУ взяли участь у тристоронньому семінарі, організованому
МОП спільно з Мінсоцполітики, для обговорення питання про затвердження результатів
правового аналізу відповідності соціального забезпечення України Конвенції МОП
№ 102 про мінімальні норми соціального забезпечення (повний текст Конвенції МОП
№ 102 читайте на сайті ФПУ www.fpsu.org.ua).
ПРОФСПІЛКИ НАПОЛЯГАЮТЬ НА ПІДВИЩЕННІ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ
СПЕЦІАЛІСТІВ
ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ
Стратегією сталого розвитку «Україна–2020» визначено основні
напрямки соціально-економічного реформування держави, а реформування державного
управління визнано однією з першочергових реформ. Не є перебільшенням, що саме
від успішності впровадження цієї реформи залежить якість та ефективність втілення
решти перетворень, повідомляє Департамент захисту соціально-економічних прав.
У нинішніх умовах соціально-економічний захист державних службовців
набуває все більшої гостроти, зокрема в частині оплати праці цієї категорії працівників.
З2008 року посадові оклади держслужбовців не переглядалися, а видатків на оплату
їх праці було достатньо лише на обов’язкові виплати (оклад, ранг та вислуга років).
Сьогодні посадовий оклад спеціаліста районної держадміністрації складає 677 грн,
провідного спеціаліста – 825 грн, начальника відділу – 1062 грн, аналогічна ситуація
і в обласних державних адміністраціях.
За ці роки рівень інфляції в державі склав 229%, при цьому середня
заробітна плата спеціалістів органів виконавчої влади, які складають 74% загальної
чисельності державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування,
за вказаний період збільшилася з 1750 до 1850 грн (тобто на 5,7%). І це в той час
як заробітна плата для більшості з них є єдиним джерелом існування.
На жаль, питання оплати праці державних службовців та посадових
осіб місцевого самоврядування не стало пріоритетним для Уряду задля вирішення
його в перспективі. Уряд розробив, а Верховна Рада прийняла в першому читанні проекти
законів України «Про державну службу» і «Про службу в органах місцевого самоврядування»,
з яких були вилучені норми, запропоновані профспілками, щодо забезпечення на
законодавчому рівні певних стандартів і гарантій для державних службовців та службовців
органів місцевого самоврядування, особливо в питаннях оплати праці. Натомість
у зазначених проектах Кабінетом Міністрів запропонована застаріла, неефективна
і в більшості своїй дискримінаційна система ручного управління щодо цих питань.
Голова ФПУ Григорій Осовий спільно з головою Профспілки працівників
державних установ України Тетяною Нікітіною звернулися до Президента України Петра
Порошенка з проханням взяти на особистий контроль питання проведення комплексної
реформи у галузі державного управління, в тому числі забезпечення на законодавчому
рівні відповідних стандартів і гарантій оплати праці для державних службовців та
службовців органів місцевого самоврядування.
Профспілки переконані, що позитивні зрушення у вирішенні проблеми
підвищення матеріального забезпечення держслужбовців та посадових осіб органів
місцевого самоврядування низької та середньої ланки можливі лише у випадку підвищення
їх посадових окладів до рівня двох мінімальних заробітних плат для найнижчих посад
державної служби. Означена позиція викладена в спільному зверненні Голови ФПУ Григорія
Осового та голови Профспілки працівників державних установ України Тетяни Нікітіної
до Прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка. Звернення також містить наполягання
вжити відповідних заходів для підвищення рівня соціально-економічного захисту
державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування і врахувати
позицію профспілок із цього питання при проведенні Урядом комплексної реформи
оплати праці в галузі державного управління.
15.08.2015
|