Захист прав та інтересів людини праці – пріоритет для профспілок
У сучасних складних соціально-економічних умовах профспілки мають
використовувати всі можливі шляхи та засоби для забезпечення надійного та ефективного
захисту законних прав працюючої людини. Про це говорили учасники засідання Спільного
представницького органу всеукраїнських репрезентативних об’єднань профспілок, що
відбулось 25 травня. Вів засідання Голова СПО
об’єднань профспілок Григорій Осовий.
Як повідомляє Інформаційно-аналітичний центр ФПУ, одним з головних
питань, яке обговорили учасники наради, було «Про позицію СПО обєднань профспілок
щодо укладення Генеральної угоди на новий строк». З інформацією щодо цього виступив
перший заступник Голови СПО об’єднань профспілок Сергій Кондрюк. У його доповіді
та виступах членів СПО зазначалось, що 12 травня відбулося чергове засідання спільної
робочої комісії для ведення колективних переговорів і підготовки проекту Генеральної
угоди на новий строк, де було прийнято рішення щодо формування проекту угоди з узгоджених
положень розділів та таблиці розбіжностей до неї для подальшого направлення сторонам
соціального діалогу. За результатами засідання сформовано текст проекту нової
Генеральної угоди, що містить 232 узгоджені позиції, а також таблицю розбіжностей
з 32 неузгоджених позицій сторін.
15 травня членам СПО об’єднань профспілок було направлено звернення
щодо можливості висловлення своєї позиції стосовно укладення Генеральної угоди.
Свою позицію висловили Профспілка працівників автомобільного та сільськогосподарського
машинобудування, Профспілка працівників суднобудування, Профспілка працівників
соціальної сфери. Окрему думку було висловлено Профспілкою працівників вугільної
промисловості щодо необхідності продовження роботи над обов’язковим включенням до
Генеральної угоди на новий строк пропозицій профспілкової сторони, які наразі не
узгоджені сторонами угоди, включені до таблиці розбіжностей та досі не знайшли
компромісного рішення.
Зважаючи на те, що основні позиції розбіжностей належать до
соціально-трудових (оплата, умови, охорона праці та соціальний захист працюючих)
та є одночасно вимогами колективного трудового спору між Спільним представницьким
органом репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні,
Кабінетом Міністрів і об’єднань роботодавців, доцільно продовжити узгодження тексту
проекту Генеральної угоди та розбіжностей до неї після закінчення примирних процедур
з Урядом та об’єднаннями роботодавців. Саме такий формат вирішення наявних розбіжностей
і вимог колективного трудового спору може стати запорукою чіткості й ефективної
дії положень майбутньої Генеральної угоди. Водночас принциповими для профспілкової
сторони є питання оплати праці працівників бюджетної сфери, вирішення яких сторона
органів виконавчої влади вперто ігнорує в проекті Генеральної угоди на новий строк.
Середньомісячна заробітна плата працівників бюджетної сфери є найнижчою по економіці,
адже базовий тарифний розряд ЄТС на 30% менший за мінімальну заробітну плату, а
посадові оклади державних службовців нижчої, середньої ланок та працівників закладів
соціального захисту перебувають на рівні мінімальної заробітної плати, як за просту,
некваліфіковану працю. Така політика влади призвела до значного зростання рівня
бідності серед працюючих, адже левову частку цього показника складають «бюджетники»
(за даними експертів Інституту демографії та соціальних досліджень, рівень бідності
становить 30%).
Зважаючи на це, СПО об’єднань профспілок вирішив взяти до відома
інформацію про результати засідання Спільної робочої комісії для ведення колективних
переговорів і підготовки проекту Генеральної угоди на новий строк, схвалити даний
проект, при цьому визнати позиції, що були віднесені до таблиці розбіжностей, принциповими
для профспілкової сторони і такими, що не дозволяють укласти нову Генеральну угоду
без їх врегулювання; доручити Голові СПО об’єднань профспілок поінформувати інші
сторони соціального діалогу про неможливість укладення проекту Генеральної угоди
на новий строк без врегулювання принципових положень, а також в умовах трудового
спору з Кабінетом Міністрів.
Під час засідання було також розглянуто питання «Про солідарну
участь у пікетуванні Кабінету Міністрів України». Заслухавши та обговоривши інформацію
першого заступника Голови СПО об’єднань профспілок Сергія Кондрюка та враховуючи
результати робочої наради керівників профоб’єднань – суб’єктів СПО від 21 травня
2015 року, Спільний представницький орган об’єднань профспілок вирішив підтримати
рішення ФПУ щодо проведення консолідованої галузево-територіальної акції протесту
всеукраїнських профспілок шляхом пікетування будинку Кабінету Міністрів активістами
профспілкових об’єднань України.
Учасники засідання обговорили питання «Про хід примирних процедур
по колективних трудових спорах СПО об’єднань профспілок з Кабінетом Міністрів України
та СПО сторони роботодавців на національному рівні», «Про законодавчі пропозиції
щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного
страхування та єдиних принципів нарахування пенсій» та ін.
ПРАВО НА ПІЛЬГОВИЙ ПРОЇЗД ДЛЯ ПЕНСІОНЕРІВ, ЧОРНОБИЛЬЦІВ ТА ІНВАЛІДІВ
ЗБЕРІГАЄТЬСЯ
За повідомленням міністра соціальної політики України Павла
Розенка, ветерани праці, діти війни, учасники війни, жертви нацистських переслідувань,
члени сімей загиблих чи померлих ветеранів війни, інваліди І–ІІІ груп, особи, постраждалі
внаслідок Чорнобильської катастрофи І та ІІ категорій зможуть і надалі користуватися
правом на безкоштовний проїзд.
Як зазначив міністр, Кабінет Міністрів України не буде скасовувати
постанови № 354 від 17.05.1993 та № 555 від 16.08.1994 щодо пільгового проїзду в
громадському транспорті пенсіонерів за віком та інвалідів. Особи, які належать
до категорій учасників війни, жертв нацистських переслідувань, дітей війни, ветеранів
праці, інвалідів, чорнобильців І та ІІ категорій, з 1 червня цього року зможуть
і надалі реалізувати своє право на безоплатний проїзд у міському і приміському
транспорті відповідно до зазначених урядових рішень. Павло Розенко також зауважив,
що рішення про пільговий проїзд зазначених категорій у метрополітені будуть ухвалюватись
органами місцевого самоврядування мм. Києва, Харкова і Дніпропетровська. «Рішення
щодо реалізації права на пільговий проїзд окремих категорій громадян, зокрема в
метрополітені, а також встановлення додаткових соціальних гарантій належить до
компетенції місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування. При цьому
Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» передбачено кошти на
компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян у вигляді субвенції
з державного бюджету місцевим бюджетам на рівні минулого року в сумі 1,9 млрд
грн, з яких на компенсаційні виплати за пільговий проїзд – 1,6 млрд грн, – зазначив
очільник Мінсоцполітики. – Обсяг бюджетних видатків на компенсацію пільгового проїзду
не зменшився».
Задля недопущення суспільної напруги довкола важливого для
багатьох українців питання, міністр закликав органи місцевого самоврядування якнайшвидше
забезпечити реалізацію права на пільговий проїзд зазначених категорій громадян
та ухвалити відповідні рішення.
28.05.2015
|