« на головну 23.12.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1263)
21
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Актуально

Коментар голови ФПУ Григорія ОСОВОГО щодо основних положень коаліційної угоди

Коментар голови ФПУ Григорія ОСОВОГО  щодо основних положень коаліційної угоди

 19 листопада на засіданні Уряду Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк закликав основні по­літичні сили до прискорення роботи над Коалі­ційною угодою, щоб якомога швидше її укласти й розпочати вирішення нагальних соціально-економічних питань, повідомляє Інформаційно-аналітичний центр ФПУ.

 «Таке прагнення Глави Уря­ду є цілком зрозумілим і підтримується громадян­ським суспільством, – на­голосив Голова ФПУ Гри­горій Осовий, який брав участь у засі­данні. – Наразі Україна перебуває в дуже скрутному становищі як щодо по­літичної, так і економічної ситуації. Тож чим швидше вдасться сформувати законодавчий орган влади й Уряд, тим швидше народні депутати і виконавчі структури розпочнуть вирішувати на­болілі для всіх нас проблеми. Водночас мушу зазначити, що урядова програма дій, що, відповідно до Конституції, має спиратися на базові положення Коалі­ційної угоди, вже сьогодні, на етапі її формування, викликає певні застере­ження у профспілок.

Зокрема, серед п’яти пріоритетних за­вдань, які за пропозицією Прем’єра ма­ють лягти в основу програми Уряду, не названо таких, на наше переконання, най­важливіших, як подолання безробіття і забезпечення повної продуктивної зайня­тості населення, підвищення конкуренто­спроможності національної робочої сили, боротьба з бідністю і підвищення рівня та якості життя громадян. Саме ці пріорите­ти є стандартом діяльності для урядів усіх без винятку сучасних цивілізованих країн. Держава існує насамперед заради людини. Влада повинна піклуватися про своїх громадян: гарантувати та забезпе­чувати їх права і свободи, створювати умови для гідної праці людей, підвищу­вати їх соціальний захист. Тож нас дивує, що такі загальновизнані речі не ввійшли до пріоритетних пунктів програми діяль­ності майбутнього Уряду. Можливо, вва­жається, що невирішеність соціально-економічних питань не тягне за собою таких великих загроз, як існуючий на сьо­годні рівень корупції, недосконалість по­даткової системи, продажність суддів і державних управлінців, військові дії на сході тощо. Однак, на глибоке переконан­ня профспілок, для поступового розвитку країни потрібно закладати ґрунтовні під­валини саме в сфері соціального і еконо­мічного розвитку.

А що на сьогодні представляє собою Україна як держава? Наведу кілька цифр: наразі в нашій країні на легальних умовах працюють близько 10 млн грома­дян. Саме вони повинні забезпечувати добробут інших 35 мільйонів. За таким співвідношенням рівень охоплення тру­доактивної частини населення у нас є найнижчим серед європейських країн. Таке колосальне демоекономічне наван­таження практично не дає нам шансів на подальший розвиток. Потрібно збільши­ти рівень зайнятості в Україні хоча б до 25 млн населення. Однак, за офіційними даними, рівень безробіття в нашій країні має тенденцію до прискореного зростан­ня. На це додатково впливає фактор збільшення кількості осіб, які вимушені переселятися з Луганської та Донецької областей до інших регіонів. Вони насам­перед потребують працевлаштування. Чи реально це сьогодні? Ні, адже за ста­тистикою, на кожне вакантне робоче міс­це наразі претендують 8–10 незайнятих осіб. Тому ця проблема потребує термі­нового вирішення шляхом створення но­вих робочих місць, і відповідно мають бути ухвалені урядові програми.

Ще один кричущий факт: за даними ООН, отриманими в результаті прове­дення соціологічних опитувань, навіть до 2014 року 70% населення України від­носили себе до категорії бідних. А за та­ким показником, як індекс людського розвитку порівняно з іншими держава­ми Україна з року в рік сповзає все ниж­че і нижче. На сьогодні ми вже входимо до восьмого десятку і належимо до так званих «країн третього світу», за нами йдуть лише держави Африканського континенту. Тож у нинішніх умовах за­морожування зарплат, галопуючої ін­фляції, різкої девальвації гривні цілком зрозуміло, що якість життя в Україні значно погіршується, що не може зали­шитись поза увагою діяльності майбут­нього Уряду і парламентської коаліції.

Усвідомлюючи таке становище, ФПУ звернулася до лідерів політичних пар­тій, що формують коаліцію, і запропо­нувала конкретні пропозиції до тексту Коаліційної угоди, сподіваючись, що політики розуміють необхідність дослу­хатися до думок і прагнень громадян­ського суспільства.

Серед пропозицій профспілок – ре­форма трудових відносин як один з над­важливих аспектів діяльності влади. На часі прийняття нового Трудового кодек­су на основі спільного, консенсусного бачення норм регулювання трудових відносин профспілками і роботодавця­ми. Це створить передумови для швид­кого прийняття ТК парламентом.

Також профспілки вважають за необ­хідне зміцнити статусну позицію пра­цівників на самих підприємствах в умо­вах майже тотальної приватизації і при­ватної власності. За прикладом європей­ських країн, слід законодавчо визначи­ти представництво працівників у нагля­дових радах приватних акціонерних то­вариств, їх спроможність впливати на розподіл прибутку через систему колек­тивних договорів і угод, що мають бути на кожному підприємстві, в установі чи організації, оскільки саме колективно-договірна система підтверджує спіль­ність інтересів власника та найманого працівника і фактично є гарантією со­ціальної стабільності.

Ще одна пропозиція профспілок сто­сується створення трудових судів при реформуванні судової системи, оскільки кількість порушень трудових прав сьо­годні значно зросла. За результатами пе­ревірок, що здійснюються профспілкови­ми активістами й органами Держнагляд­праці, практично на кожному підприєм­стві фіксуються порушення, а на окре­мих вони набули значних масштабів. Для ефективного захисту прав працівни­ків потрібно створювати таку спеціалі­зовану судову гілку, як трудовий суд, де, як у європейських країнах, справу роз­глядає колегія в складі професійного судді, судді – представника найманих працівників і судді від організацій робо­тодавців. Такий тріумвірат може неупе­реджено розглянути суть трудового спо­ру або конфлікту і забезпечити ухвален­ня найбільш об’єктивного рішення.

Крім того, хотілося б наголосити, що профспілки, як дієвий інститут громадян­ського суспільства, переконані в тому, що Коаліційна угода і програма діяльності майбутнього Уряду мають народитись не лише в результаті політичних перемовин – ці важливі для всього суспільства доку­менти мають бути представлені на роз­гляд громадськості та публічне обгово­рення. В підсумку ж усі раціональні дум­ки і пропозиції, що сприятимуть подолан­ню кризи в країні, забезпеченню її стало­го розвитку і прогресу, мають бути врахо­вані. Лише за таких умов при проведенні реформ нова влада може розраховувати на підтримку суспільства, що дозволить уникнути будь-якої конфронтації».

Варто зазначити, що Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк дав доручення невідкладно представити на розгляд гро­мадськості програму дій Уряду, яка міс­титиме п’ять базових пунктів, що відпо­відають базовим положенням Коаліцій­ної угоди (докладніше про це читайте на сайті ФПУ: http://www.fpsu.org.ua). На жаль, при плануванні дій Уряду вже вко­тре питання праці та соціальної політи­ки, підвищення рівня життя громадян не входять до числа пріоритетних. Тож ви­никає запитання: для кого держава, і чи не для людини праці, чиїми зусиллями створюється економічний потенціал кра­їни, формується її імідж у світі, насампе­ред має працювати Уряд?

Вочевидь, малоймовірно, що така програма дій Уряду здатна задовольни­ти очікування громадянського суспіль­ства та простих трудівників. На переко­нання профспілок, реформаторські зу­силля нової влади мають спрямовува­тись насамперед на задоволення потреб людей і забезпечення в процесі рефор­мування їхніх громадянських прав і сво­бод, як це відбувається в усіх цивілізо­ваних державах світу.

 

 

 ТРУДОВИЙ КОДЕКС МАЄ ПОСИЛИТИ ЗАХИСТ ПРАВ ЛЮДИНИ ПРАЦІ

 Відповідальні завдання соціально-економічного захисту працівників, що постають нині перед профспілками, об­говорили учасники наради керівників ре­презентативних профоб’єднань України, що відбулася 24 листопада під очільни­цтвом Голови ФПУ та СПО об’єднань проф­спілок Григорія Осового.

 Як повідомляє Інформаційно-аналітичний центр ФПУ, на на­раді було розглянуто питан­ня «Про визначення спіль­ної позиції профспілок щодо подальшої роботи над проектом Трудового ко­дексу України». Як зазначив Григорій Осовий, тут мож­ливі три варіанти: або зако­нопроект буде взято за основу й профспілки пого­дяться на його доопрацю­вання, або вони розглядати­муть інші варіанти, або но­вий проект розроблятимуть на тристоронній основі в рамках НТСЕР.

З інформацією щодо цього питання виступив голова робочої групи з опрацюван­ня проекту, заступник Голо­ви ФПУ Сергій Українець, проаналізувавши конкретні його статті й визначивши ті, що вочевидь суперечать по­зиції профспілок, правам та інтересам людини праці. Та­кож він поінформував про позитивні та негативні сто­рони трудових кодексів ін­ших країн, провівши їх по­рівняний аналіз. «При опра­цюванні проекту Трудового кодексу нашої країни ми маємо взяти все найкраще з інших джерел, відкидаючи все погане, що там є», – на­голосив Сергій Українець. Однією з негативних сторін проекту він назвав спробу применшити роль та захис­ні функції профспілок, неви­значеність таких понять, як праця, трудовий колектив.

Після обговорення цього питання було вирішено, що зазначений проект Трудово­го кодексу в сучасних склад­них політичних та соціально-економічних умовах приймати не можна. Незва­жаючи на деякі позитивні моменти, що містяться в ньому, є надто багато за­гроз для прав та інтересів працівників. Водночас існує загроза й того, що з почат­ком роботи нового складу Верховної Ради хтось із на­родних депутатів внесе на розгляд парламенту свій проект Трудового кодексу, що може виявитись набага­то гіршим за існуючий.

У своєму виступі Григорій Осовий зробив акцент на необхідності публічного об­говорення цього питання, інформування громадськос­ті про позицію профспілок щодо проекту Трудового ко­дексу. Для цього необхідно провести спільний брифінг керівників репрезентатив­них профоб’єднань, де вони висловлять свою думку з цього приводу.

Також було вирішено ство­рити робочу групу в складі представників профоб’єднань, членів СПО, експертів для визначення стратегії і тактики опрацювання проф­спілкових пропозицій і від­стоювання їх на всіх етапах роботи над Трудовим ко­дексом України. Учасники засідання погодились на пропозицію внести питання про проект Трудового ко­дексу на порядок денний наступного засідання НТСЕР. Крім того, прийнято відпо­відну заяву керівників ре­презентативних профоб’єднань щодо проекту Трудо­вого кодексу, розробленого в Мінсоцполітики.

Учасники наради розгляну­ли й інші питання: «Про по­зицію профспілкових об’єднань щодо представ­ництва сторони профспілок у Національній платформі громадянського суспіль­ства», «Про реагування ор­ганів влади на вимоги профспілок від 7 жовтня 2014 року та подальші дії», «Про визначення дати чер­гового засідання СПО об’єднань профспілок».

Під час наради наголошува­лося на небезпечній для сус­пільства тенденції – нама­ганні витіснити профспілки, як представників та захисни­ків людини праці, із соціаль­ного діалогу. У зв’язку з цим Голова ФПУ закликав керів­ників репрезентативних профоб’єднань України спільними зусиллями проти­стояти цим намірам, активі­зувати свій вплив на вирі­шення питань соціально-економічного захисту, роз­витку соціального діалогу.

За результатами роботи на­ради вирішено підготувати спільну заяву репрезента­тивних профоб’єднань України щодо місця та ролі профспілок у суспільному житті України, зокрема їх участі в Національній плат­формі громадянського сус­пільства. Наступне засідан­ня СПО об’єднання профспі­лок вирішено провести 8 грудня в м. Києві.

28.11.2014



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання