Коментар голови ФПУ Григорія ОСОВОГО щодо основних положень коаліційної угоди
19 листопада на
засіданні Уряду Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк закликав основні політичні
сили до прискорення роботи над Коаліційною угодою, щоб якомога швидше її укласти
й розпочати вирішення нагальних соціально-економічних питань, повідомляє
Інформаційно-аналітичний центр ФПУ.
«Таке прагнення Глави
Уряду є цілком зрозумілим і підтримується громадянським суспільством, – наголосив
Голова ФПУ Григорій Осовий, який брав участь у засіданні. – Наразі Україна
перебуває в дуже скрутному становищі як щодо політичної, так і економічної
ситуації. Тож чим швидше вдасться сформувати законодавчий орган влади й Уряд,
тим швидше народні депутати і виконавчі структури розпочнуть вирішувати наболілі
для всіх нас проблеми. Водночас мушу зазначити, що урядова програма дій, що,
відповідно до Конституції, має спиратися на базові положення Коаліційної
угоди, вже сьогодні, на етапі її формування, викликає певні застереження у
профспілок.
Зокрема, серед п’яти пріоритетних завдань, які за
пропозицією Прем’єра мають лягти в основу програми Уряду, не названо таких, на
наше переконання, найважливіших, як подолання безробіття і забезпечення повної
продуктивної зайнятості населення, підвищення конкурентоспроможності
національної робочої сили, боротьба з бідністю і підвищення рівня та якості
життя громадян. Саме ці пріоритети є стандартом діяльності для урядів усіх без
винятку сучасних цивілізованих країн. Держава існує насамперед заради людини.
Влада повинна піклуватися про своїх громадян: гарантувати та забезпечувати їх
права і свободи, створювати умови для гідної праці людей, підвищувати їх
соціальний захист. Тож нас дивує, що такі загальновизнані речі не ввійшли до
пріоритетних пунктів програми діяльності майбутнього Уряду. Можливо, вважається,
що невирішеність соціально-економічних питань не тягне за собою таких великих
загроз, як існуючий на сьогодні рівень корупції, недосконалість податкової
системи, продажність суддів і державних управлінців, військові дії на сході
тощо. Однак, на глибоке переконання профспілок, для поступового розвитку
країни потрібно закладати ґрунтовні підвалини саме в сфері соціального і економічного
розвитку.
А що на сьогодні представляє собою Україна як держава?
Наведу кілька цифр: наразі в нашій країні на легальних умовах працюють близько
10 млн громадян. Саме вони повинні забезпечувати добробут інших 35 мільйонів.
За таким співвідношенням рівень охоплення трудоактивної частини населення у
нас є найнижчим серед європейських країн. Таке колосальне демоекономічне навантаження
практично не дає нам шансів на подальший розвиток. Потрібно збільшити рівень
зайнятості в Україні хоча б до 25 млн населення. Однак, за офіційними даними,
рівень безробіття в нашій країні має тенденцію до прискореного зростання. На
це додатково впливає фактор збільшення кількості осіб, які вимушені
переселятися з Луганської та Донецької областей до інших регіонів. Вони насамперед
потребують працевлаштування. Чи реально це сьогодні? Ні, адже за статистикою,
на кожне вакантне робоче місце наразі претендують 8–10 незайнятих осіб. Тому
ця проблема потребує термінового вирішення шляхом створення нових робочих
місць, і відповідно мають бути ухвалені урядові програми.
Ще один кричущий факт: за даними ООН, отриманими в
результаті проведення соціологічних опитувань, навіть до 2014 року 70%
населення України відносили себе до категорії бідних. А за таким показником,
як індекс людського розвитку порівняно з іншими державами Україна з року в рік
сповзає все нижче і нижче. На сьогодні ми вже входимо до восьмого десятку і
належимо до так званих «країн третього світу», за нами йдуть лише держави
Африканського континенту. Тож у нинішніх умовах заморожування зарплат,
галопуючої інфляції, різкої девальвації гривні цілком зрозуміло, що якість
життя в Україні значно погіршується, що не може залишитись поза увагою
діяльності майбутнього Уряду і парламентської коаліції.
Усвідомлюючи таке становище, ФПУ звернулася до лідерів
політичних партій, що формують коаліцію, і запропонувала конкретні пропозиції
до тексту Коаліційної угоди, сподіваючись, що політики розуміють необхідність
дослухатися до думок і прагнень громадянського суспільства.
Серед пропозицій профспілок – реформа трудових відносин як
один з надважливих аспектів діяльності влади. На часі прийняття нового
Трудового кодексу на основі спільного, консенсусного бачення норм регулювання
трудових відносин профспілками і роботодавцями. Це створить передумови для
швидкого прийняття ТК парламентом.
Також профспілки вважають за необхідне зміцнити статусну
позицію працівників на самих підприємствах в умовах майже тотальної
приватизації і приватної власності. За прикладом європейських країн, слід
законодавчо визначити представництво працівників у наглядових радах приватних
акціонерних товариств, їх спроможність впливати на розподіл прибутку через
систему колективних договорів і угод, що мають бути на кожному підприємстві, в
установі чи організації, оскільки саме колективно-договірна система підтверджує
спільність інтересів власника та найманого працівника і фактично є гарантією
соціальної стабільності.
Ще одна пропозиція профспілок стосується створення трудових
судів при реформуванні судової системи, оскільки кількість порушень трудових
прав сьогодні значно зросла. За результатами перевірок, що здійснюються
профспілковими активістами й органами Держнаглядпраці, практично на кожному
підприємстві фіксуються порушення, а на окремих вони набули значних
масштабів. Для ефективного захисту прав працівників потрібно створювати таку
спеціалізовану судову гілку, як трудовий суд, де, як у європейських країнах,
справу розглядає колегія в складі професійного судді, судді – представника
найманих працівників і судді від організацій роботодавців. Такий тріумвірат
може неупереджено розглянути суть трудового спору або конфлікту і забезпечити
ухвалення найбільш об’єктивного рішення.
Крім того, хотілося б наголосити, що профспілки, як дієвий
інститут громадянського суспільства, переконані в тому, що Коаліційна угода і
програма діяльності майбутнього Уряду мають народитись не лише в результаті
політичних перемовин – ці важливі для всього суспільства документи мають бути
представлені на розгляд громадськості та публічне обговорення. В підсумку ж
усі раціональні думки і пропозиції, що сприятимуть подоланню кризи в країні,
забезпеченню її сталого розвитку і прогресу, мають бути враховані. Лише за
таких умов при проведенні реформ нова влада може розраховувати на підтримку
суспільства, що дозволить уникнути будь-якої конфронтації».
Варто зазначити, що Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк
дав доручення невідкладно представити на розгляд громадськості програму дій
Уряду, яка міститиме п’ять базових пунктів, що відповідають базовим положенням
Коаліційної угоди (докладніше про це читайте на сайті ФПУ:
http://www.fpsu.org.ua). На жаль, при плануванні дій Уряду вже вкотре питання
праці та соціальної політики, підвищення рівня життя громадян не входять до
числа пріоритетних. Тож виникає запитання: для кого держава, і чи не для
людини праці, чиїми зусиллями створюється економічний потенціал країни,
формується її імідж у світі, насамперед має працювати Уряд?
Вочевидь, малоймовірно, що така програма дій Уряду здатна
задовольнити очікування громадянського суспільства та простих трудівників. На
переконання профспілок, реформаторські зусилля нової влади мають спрямовуватись
насамперед на задоволення потреб людей і забезпечення в процесі реформування
їхніх громадянських прав і свобод, як це відбувається в усіх цивілізованих
державах світу.
ТРУДОВИЙ КОДЕКС МАЄ
ПОСИЛИТИ ЗАХИСТ ПРАВ ЛЮДИНИ ПРАЦІ
Відповідальні
завдання соціально-економічного захисту працівників, що постають нині перед
профспілками, обговорили учасники наради керівників репрезентативних
профоб’єднань України, що відбулася 24 листопада під очільництвом Голови ФПУ
та СПО об’єднань профспілок Григорія Осового.
Як
повідомляє Інформаційно-аналітичний центр
ФПУ, на нараді було розглянуто питання
«Про визначення спільної позиції профспілок щодо подальшої роботи над проектом
Трудового кодексу України». Як зазначив Григорій Осовий, тут можливі три
варіанти: або законопроект буде взято за основу й профспілки погодяться на
його доопрацювання, або вони розглядатимуть інші варіанти, або новий проект
розроблятимуть на тристоронній основі в рамках НТСЕР.
З інформацією щодо цього питання виступив голова робочої
групи з опрацювання проекту, заступник Голови ФПУ Сергій Українець,
проаналізувавши конкретні його статті й визначивши ті, що вочевидь суперечать
позиції профспілок, правам та інтересам людини праці. Також він поінформував
про позитивні та негативні сторони трудових кодексів інших країн, провівши їх
порівняний аналіз. «При опрацюванні проекту Трудового кодексу нашої країни ми
маємо взяти все найкраще з інших джерел, відкидаючи все погане, що там є», – наголосив
Сергій Українець. Однією з негативних сторін проекту він назвав спробу
применшити роль та захисні функції профспілок, невизначеність таких понять,
як праця, трудовий колектив.
Після обговорення цього питання було вирішено, що зазначений
проект Трудового кодексу в сучасних складних політичних та
соціально-економічних умовах приймати не можна. Незважаючи на деякі позитивні
моменти, що містяться в ньому, є надто багато загроз для прав та інтересів
працівників. Водночас існує загроза й того, що з початком роботи нового складу
Верховної Ради хтось із народних депутатів внесе на розгляд парламенту свій
проект Трудового кодексу, що може виявитись набагато гіршим за існуючий.
У своєму виступі Григорій Осовий зробив акцент на
необхідності публічного обговорення цього питання, інформування громадськості
про позицію профспілок щодо проекту Трудового кодексу. Для цього необхідно
провести спільний брифінг керівників репрезентативних профоб’єднань, де вони
висловлять свою думку з цього приводу.
Також було вирішено створити робочу групу в складі
представників профоб’єднань, членів СПО, експертів для визначення стратегії і
тактики опрацювання профспілкових пропозицій і відстоювання їх на всіх етапах
роботи над Трудовим кодексом України. Учасники засідання погодились на
пропозицію внести питання про проект Трудового кодексу на порядок денний
наступного засідання НТСЕР. Крім того, прийнято відповідну заяву керівників репрезентативних
профоб’єднань щодо проекту Трудового кодексу, розробленого в Мінсоцполітики.
Учасники наради розглянули й інші питання: «Про позицію
профспілкових об’єднань щодо представництва сторони профспілок у Національній
платформі громадянського суспільства», «Про реагування органів влади на
вимоги профспілок від 7 жовтня 2014 року та подальші дії», «Про визначення дати
чергового засідання СПО об’єднань профспілок».
Під час наради наголошувалося на небезпечній для суспільства
тенденції – намаганні витіснити профспілки, як представників та захисників
людини праці, із соціального діалогу. У зв’язку з цим Голова ФПУ закликав
керівників репрезентативних профоб’єднань України спільними зусиллями протистояти
цим намірам, активізувати свій вплив на вирішення питань
соціально-економічного захисту, розвитку соціального діалогу.
За результатами роботи наради вирішено підготувати спільну
заяву репрезентативних профоб’єднань України щодо місця та ролі профспілок у
суспільному житті України, зокрема їх участі в Національній платформі
громадянського суспільства. Наступне засідання СПО об’єднання профспілок
вирішено провести 8 грудня в м. Києві.
28.11.2014
|