Профспілки мають стати локомотивом соціальних реформ
В українській
Платформі громадянського суспільства, створеній згідно з Угодою про асоціацію
між Україною та Євросоюзом, повинні бути потужно представлені організації
профспілок і роботодавців. Про це говорили учасники круглого столу, що відбувся
21 листопада в редакції газети «Профспілкові вісті». У заході взяли участь
Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий, заступник Голови ФПУ
Сергій Кондрюк, керівники структурних підрозділів апарату ФПУ, експерти –
секретар Координаційно-експертної ради з питань соціальної політики Центру
перспективних соціальних досліджень Міністерства соціальної політики та НАН
України, виконавчий директор Бюро соціальних і політичних розробок Ігор
Камінник, директор Центру громадської експертизи Любомир Чорній, журналісти.
Григорій ОСОВИЙ,
Голова Федерації профспілок України:
«Для створення в Україні соціально справедливої,
демократичної, правової держави, безумовно, необхідно підвищувати ефективність
соціального діалогу. Профспілки у визначенні соціального діалогу дотримуються
формули, виробленої Міжнародною організацією праці. За цією формулою, є три
учасники соціального діалогу: профспілки, роботодавці й Уряд. Всі решта, хто
бере участь у процесі, за цією класифікацією, є учасниками громадського
діалогу. Ми вважаємо, що вони або включаються в соціальний діалог за формулою
«три плюс», або це громадський діалог, коли будь-які громадські організації
створюють пул якихось неформальних структур чи рухів і які вже ведуть діалог з
будь-якої конкретної теми. Профспілки, безумовно, можуть бути учасниками
такого громадського діалогу, тому що вони діють у сфері праці, тобто, образно
кажучи, починаючи від навчання та професійної підготовки працівників до пенсійного
забезпечення – це все сфера інтересів профспілок. Так виписані всі національні
законодавства, так МОП побудувала свою роботу. Тому коли ми говоримо про
реформування соціального діалогу, ми маємо пояснити, чого цим намагаємося
досягти: розширити сферу його учасників чи «докапіталізувати» учасників
інструментами роботи, щоб вони були дієвими, щоб був не тільки механізм, а й
результат.
Наразі учасники соціального діалогу мають вже класичний
майданчик для вирішення спільних питань – Національну тристоронню
соціально-економічну раду. У сфері зайнятості маємо Український координаційний
комітет сприяння зайнятості населення, що також працює на тристоронній основі.
На такій же основі працюють фонди соцстрахування (також тристороннє
управління), які забезпечують соціальний захист. Це все приклади соціального
діалогу за участю трьох його сторін. Де в сучасних умовах може бути громадський
діалог? Попередній Уряд створював таку програму, як «Партнерство: відкритий
Уряд». Там теж створювався пул громадських організацій, що комунікують з
Урядом. Зараз з’являється ще один інститут – Платформа громадянського
суспільства (ПГС) Україна – ЄС з цільовим призначенням – патронат з боку
громадськості реалізації цієї Угоди. Ми знаємо, що на 85% це Угода про зону
вільної торгівлі. На жаль, соціальні питання та соціальний діалог висвітлені
там дуже мало. Якщо ж подивитись на Коаліційну угоду, то там людини праці
взагалі не видно. Зокрема, коаліціантів зовсім не цікавить така сфера, як
зайнятість населення. І це при тому, що у нас 11,6 млн працівників сплачують
внесок на соціальне страхування за наявності 13,5 млн пенсіонерів. Це свідчить
про те, що політики вирішують зовсім не ті проблеми, які турбують суспільство.
А громадянське суспільство не впливає на їх діяльність і рішення.
У профспілок є вироблена технологія роботи, механізми її
реалізації. Ми ефективно використовуємо такий інструмент, як переговорний
процес. Укладаються Генеральна, галузеві і регіональні угоди, в яких влада і
роботодавці беруть на себе відповідні забов’язання. Якщо поставлена мета і
сторони домовилися, вони використають механізм реалізації своїх домовленостей.
Це прописано в національному законодавстві, в тому числі Законі про соціальний
діалог. Профспілки також є членами колегій міністерств та відомств,
регіональних органів влади. Повноважний представник профспілок регулярно бере
участь у засіданнях вищого органу виконавчої влади – Кабінету Міністрів. Усі
проекти законів, а також рішень та розпоряджень Уряду обов’язково
надсилаються сторонам роботодавців та профспілок на узгодження – відпрацьована
ціла система такої роботи. Є ще один дієвий механізм впливу профспілок щодо
питання соціально-економічного захисту прав працівників – страйки. Але це
крайній захід впливу. Ми – прибічники вирішення всіх спірних питань шляхом
діалогу, переговорів».
Сергій КОНДРЮК,
заступник Голови Федерації професійних спілок України:
«Ми дійшли спільного рішення, що сьогодні потрібно
об’єднатися і провести максимально чесну і консолідовану діагностику стану
справ у всіх сферах соціальної політики та реальності впливу соціального
діалогу. Дуже важливим тут є усвідомлення того, для чого ми це робимо. Можливо,
нам потрібно активно формувати амбітні патріотичні соціальні цілі та
стратегії? Метою має бути скорочення розриву із соціальними практиками
Європейського Союзу, стандартами, визначення інших глобальних цілей. Ми маємо
продемонструвати суспільству, що ми бачимо ці соціальні маяки, соціальні орієнтири.
Нам треба інформувати не просто одне одного, нам треба інформувати
суспільство. Можливо, слід започаткувати групу спільних брифінгів з тієї чи
іншої тематики, щоб донести до суспільства, що це не окрема сегментарна думка
певної особи чи навіть інституції, а консолідована позиція?
Щодо впливу профспілок на сучасні процеси, то всі ми маємо
дуже активно розвінчувати міфи, що нав’язуються суспільству. Зокрема, міф, що
реформи – це обов’язково додаткові обмеження прав людей і погіршення життя. Настав
час досить жорстко і рішуче заявити, що реформи – це не руйнація, а
розбудова. І тут ми маємо визначити, якою ціною, ким, а головне – заради чого.
Позиція профспілок полягає в тому, що в епіцентрі всіх реформ має бути людина.
Якщо ми подивимось на наміри реформ Президента, то серед десятків
індикаторів, запропонованих ним як результат своїх реформ до 2020 року, немає
праці і людини, натомість є єдиний показник. Там усе – бізнес, бізнес і
бізнес. Єдина цифра – підвищення тривалості життя людини. Решта людини не
стосується абсолютно або стосується лише вузької частини.
На мою думку, профспілки мають здійснити чотири конкретні
кроки. По-перше, ми маємо достатньо честно і при цьому максимально жорстко
публічно показати суспільству сьогоднішні його хвороби, і пояснити, чого це
буде коштувати йому в найближчій перспективі, якщо ці хвороби не лікувати або
лікувати в антисоціальний спосіб. По-друге, маємо максимально широко
інформувати суспільство про наші альтернативи. Для цього потрібно проводити
регулярні й ефективні презентації наших доробків, насамперед нашим партнерам і
союзникам, а також широкому колу представників суспільства. Треба вбивати в голови
політиків думку, що існує альтернатива їх реформам. Ми маємо проводити
брифінги, презентації цих альтернатив, доносити до суспільства і політиків,
що є альтернатива, бо останнім часом нав’язується думка, що у нас просто немає
іншого виходу. Третя позиція – це, безперечно, консолідація. Ми багато говорили,
і це ключовий момент сьогоднішньої зустрічі, що профспілки мають певні
механізми й інструменти, але механізм корисної дії від них нині такий, що не
задовольняє ні безпосередньо профспілки, ні суспільство, і не має належного
впливу на владу. Тому ми маємо розширювати коло союзників. Ми вдячні за готовність
іти на солідаризацію. Тобто консолідація та солідаризація максимальної
кількості суспільних інституцій для профспілок сьогодні є одією з ключових.
Також, напевно, ми маємо відновити конституційне право звертатися до суду при
вирішенні соціальних, правових і трудових спорів, де відстоюємо права й
інтереси людини праці. А коли й це не спрацьовуватиме, механізм колективних
трудових спорів і страйків має стати звичайним арсеналом профспілкової
діяльності».
Ігор КАМІННИК,
секретар Координаційно-експертної ради з питань соціальної
політики Центру перспективних соціальних досліджень Мінсоцполітики та НАН
України, виконавчий директор Бюро соціальних і політичних розробок:
«Сьогодні перед профспілками і громадськими організаціями
постає проблема, коли всі стратегічні державні документи не передбачають
профспілкової участі в реформуванні соціальної політики. Також не
враховуються інтереси соціальних груп.
Наше завдання – спільно розробити конкретні стратегічні
пропозиції, яких у держави немає. На мою думку, нам залишається трохи більше
тижня, щоб виробити загальне бачення проекту Коаліційної угоди та внести
пропозиції для міжнародних донорів, які фінансуватимуть соціальні програми,
передбачені Угодою про асоціацію Україна – ЄС. А також врахувати при цьому
соціальний діалог та необхідність його реформування.
За наявності таких стандартів була б зрозумілою роль профспілок
і роботодавців у визначенні поняття мінімальної заробітної плати в галузевих
та інших показниках, тому що зараз їхня роль у цьому процесі взагалі є
нульовою. А враховуючи, що держбюджет не надають на узгодження сторонам
соціального діалогу, стає зрозуміло, що ситуація є досить критичною. І це викликано
недосконалістю нормативних документів. Приміром, у конкретній пропозиції
вказаний закон про соціальні послуги, підготовлений Мінсоцполітики, та внесені
до нього зміни. Проте жодні наші пропозиції до нормативних документів, що мали
б забезпечити поліпшення соціальної сфери, не були враховані в проекті
Коаліційної угоди.
Координаційно-експертною радою з питань соціальної політики
Центру перспективних соціальних досліджень Мінсоцполітики та НАН України
вносилися пропозиції щодо Конституції і соціальних стандартів, а також щодо
створення рамкового закону про основи соціального захисту, скасування низки
законів, що нині діють і забезпечують ті пільги, яких ніхто не надає.
Позитивним наразі є те, що спільно з профспілками та роботодавцями
ми дійшли висновку, що всі перебуваємо в одному човні, аби консолідувати свої
сили для впливу на владу. Механізми цього впливу можуть бути різними – це
можуть бути легітимні механізми внесення пропозицій від усіх робочих груп.
Ми розуміємо, що соціальний діалог потребує такого ж
реформування в контексті європейських стандартів, як і соціальна сфера. Також
маємо вирішити, яким ми бачимо майбутній соціальний діалог. І питання
формування Зеленої книги – це перший крок, який ми можемо зробити.
Сьогодні не можна відокремлювати соціальний діалог від соціальної
сфери. Адже поєднання цих понять дозволяє сильніше тиснути на владу, впливати
на людей, які приймають рішення, виробляти в них політичну волю, якої зараз, на
жаль, немає. І тут виникає запитання: яким чином ми це будемо робити?
У мене практично немає сумнівів у тому, що коли ми правильно
організуємо політично-громадську підтримку цієї стратегії і правильно її випишемо,
то віднайдемо ресурс під її реалізацію і громадську підтримку. Мало того, ми
знайдемо соціальну базу для її проведення. Водночас дуже не хотілося б, щоб
виникали конфлікти між профспілковими організаціями та роботодавцями.
Профспілки та роботодавці мають консолідуватися і заявити про необхідність
реформування соціального діалогу».
Любомир ЧОРНІЙ,
директор Центру громадської експертизи:
«Сьогодні варто говорити про те, що формуванням соціальної
політики в державі ніхто не займається. Абсолютно не розглядається питання
соціальних стандартів. Так, у нас є Закон про державні стандарти, який свого
часу був цікавим, але на сьогодні повністю уніфікований. Давно настав час,
коли цей закон треба було переробити, створити нову редакцію й більше того,
взагалі продумати, який набір соціальних стандартів та нормативів має існувати
і в який спосіб їх застосовувати. Свого часу, в межах різних робочих груп, ми
зверталися до Адміністрації Президента з тим, щоб при внесенні змін до
Конституції України передбачити зміну соціальних стандартів у бік їхнього
збільшення, як основу для формування Державного бюджету. І якщо би було таке
чітке й пряме регулювання державних соціальних стандартів, то бюджетна система
працювала дещо по-іншому, і макроекономічні показники в країні теж
формувалися б дещо на іншій основі.
Нинішня ситуація в соціальній сфері схожа на кризу системи,
а де-факто система соціального захисту в Україні сьогодні не працює. Тому що
все те, що прописано в законодавстві та Конституції чітко говорить, що права й
обов’язки громадян встановлюються законами України. Тобто, якщо певний закон
передбачає певну соціальну гарантію, пільгу, виплату, це є нормою прямої дії,
коли інший закон не може обмежувати її застосування ні в розмірі, ні в часі,
ні в будь-яких інших параметрах. Але на практиці відбувається все навпаки,
коли тим же законом про державний бюджет на відповідний рік призупиняється дія
певних соціальних гарантій, або розмір певних соціальних виплат, порядок
розрахунку яких встановлений відповідними законами, також регулюється законом
про держбюджет. Більше того, в нас були прецеденти, коли документами
підзаконного рівня встановлювалися обмеження документів, які є законами та
мають вищу юридичну силу. Це одна ситуація.
Інша ситуація – процеси, що відбувалися протягом 2008–2012
років. Величезна кількість судів, що стосувалися соціальних прав та гарантій,
починаючи з різноманітних виплат по догляду за дитиною і виплат пенсій таким
категоріям населення, як діти війни. А це десятки тисяч справ по всій Україні.
В тому числі й такі рішення Конституційного Суду України, що за логікою
суперечать одне одному. В одному рішенні КС говориться про те, що соціальні
права та гарантії не можуть бути урізані чи скасовані, тому що це не відповідає
Конституції. А в іншому рішенні, прийнятому два-три роки потому, говориться,
що соціальні права та гарантії є так званими прогресивними правами та
виконуються в міру можливостей Уряду.
Знову ж таки, це регулювання має відбуватися через закон,
якщо Конституція дає право його здійснювати. По факту на сьогодні ми маємо
кризу соціальної системи. Ця криза ускладнюється ще й тим, що, з одного боку,
діють змішані механізми пострадянського соцзахисту, а з іншого – впроваджені
зразки європейських моделей із надання соціальних послуг. І в результаті вся
ця система періодично вступає між собою у конфлікти.
Більше того, ми не можемо розібратися в єдності учасників
процесу соціального захисту: державних установ, комунальних закладів і
волонтерських організацій, які останнім часом виконують роботу перших двох
учасників. Тобто ми маємо такого собі монстра з одного боку – це державний
сектор, що з’їдає величезну частину коштів, а з другого – недержавний сектор,
який хоч якусь ефективність цій системі забезпечує.
Необхідно провести аудит у системі пільг, прийняти рішення
за окремими напрямами, визначивши, де пільги слід трансформувати в соціальні
послуги та виплати, а де взагалі підвищити заробітну плату та забути про
існування пільг. Ці позиції були відсунуті, та й узагалі соціально-гуманітарний
блок проекту Коаліційної угоди, що був оприлюднений, один з найслабших
документів. І це є величезною проблемою, адже значна частина держбюджету
сформується з огляду на систему соціального захисту. Центр громадської
експертизи провів розрахунки за методикою Міжнародної організації розвитку та
співробітництва рівня соціальних видатків України. Так, показник відношення
соціальних податків до національного ВВП становить, в середньому, 28–20% на
рік.
Треба розуміти, що можуть профспілки в цій новій системі,
яку позицію вони можуть зайняти. І в цьому сенсі є кілька стратегічних питань.
Федерації профспілок, як і всьому профспілковому руху, слід визначитися, яку
б модель держави вони хотіли бачити, яку державу вони розбудовуватимуть, що
ефективно працюватиме у майбутньому.
Як це може відбуватися? По-перше, зважаючи на те, що інструментарна
частина – це соціальний діалог, у його межах може додатися
розробницько-аналітична частина, ті ж самі соціальні стандарти. Їх можна
розробляти, озвучувати, обґрунтовувати, можна критикувати ті стандарти, які
пропонує Уряд чи Міністерство фінансів. І виходити до суспільства, засобів
масової інформації і пояснювати те, чому профспілковий рух погоджується або,
навпаки, не погоджується з певними пропозиціями, певними ідеями.
Крім того, можна спробувати формувати власну стратегію реформ,
принаймні окремих сегментів системи соціального захисту, проблематики
зайнятості. І власне кажучи, можна було б у межах цього інструментарію
визначити періодичність виходів, контактів і виробити певний набір
інформаційних продуктів. Усе це зводиться до того, що потрібно визначитися із
стратегією трансформації профспілкового руху, баченням ідеології моделі
держави, яку профспілки хотіли б бачити».
Григорій ОСОВИЙ,
Голова Федерації профспілок України:
«Підписання Угоди про асоціацію Україна – ЄС дає імпульс
для того, щоб у вирішенні актуальних проблем сучасного українського
суспільства поєднати зусилля профспілок та інших громадських організацій, враховуючи
при цьому, що профспілки представляють більше третини населення країни і
мають перевірені часом та діями механізми впливу для вирішення соціально
значимих питань. Тому ми не можемо погодитися на те, щоб нас, як і інші
громадські організації, представляли не наші представники, а експертні групи.
Вони, безумовно, дуже важливі, але не можуть замінити нас. Треба розуміти, що
люди вимагають відповідальності та підзвітності тих, кого вони делегували.
Головне – ми всі разом маємо запевнити політиків, владу, що
без громадянського суспільства вони не мають права проводити реформи. У
зв’язку з цим ми вважаємо: профспілки мають стати локомотивом соціальних
реформ».
Олена ОВЕРЧУК, Тетяна РУБАН
«ПВ»
28.11.2014
|