Латаємо бюджет худими гаманцями легально працюючих та службовців
Федерація профспілок
України, розуміючи необхідність проведення подальшого реформування податкової
системи України, висловлює своє розчарування розробленим Державною
фіскальною службою України проектом Концепції реформування податкової системи,
а також відсутністю відкритого і відвертого соціального діалогу з обговорення
даного проекту.
Як повідомляє
Департамент бюджетної політики та соціального захисту,
незважаючи на окремі позитивні моменти даного проекту
(зокрема щодо скорочення кількості податків і зборів, зближення бухгалтерського
та податкового обліку, збільшення втричі ставки податку на доходи фізичних
осіб на дивіденди), його мета та цілі все ж мають доволі асоціальну
спрямованість. Приміром, у частині реформування зарплатних податків в
Україні. Переважна більшість запропонованих проектом Концепції моделей введення
прогресивної шкали оподаткування мають вкрай фіскальний характер і значно
збільшують податковий тиск на найманих працівників. А якщо до цього ще додати
введення військового збору, зростання цін, реальне зменшення заробітної плати
для переважної більшості працівників, зупинення роботи десятків підприємств в
Україні, зростання масового безробіття, продовження невиплати зарплат, то все
це, врешті-решт, призведе до соціального колапсу.
Таким чином, метою реформування податку на доходи фізичних
осіб є збільшення доходів бюджету за рахунок збільшення дірки і в без того
худому гаманці легально працюючих українських громадян. Водночас досвід
країн, що стикалися з фінансовими потрясіннями, свідчить, що в складних
економічних і політичних умовах фіскальний тягар, навпаки, має бути зміщений у
бік найбільш заможних верств населення. Альтернативними варіантами подолання
дефіциту держбюджету, на думку Федерації профспілок України, може стати:
– розширення переліку корисних копалин, за видобуток та
реалізацію яких стягується рента;
– введення податку на розкіш шляхом запровадження диференційованої
шкали оподаткування ПДВ: на коштовні товари – найбільші ставки, а на товари
першої необхідності – найменші, або звільнення їх від оподаткування, як це
практикується в країнах ЄС, а також введення податку з власників транспортних
засобів на легкові автомобілі з великим об’ємом двигуна;
– суттєве підвищення акцизного податку на алкогольні та
слабоалкогольні напої, тютюнові вироби.
До того ж, ФПУ продовжує наполягати на тому, що фундаментом
забезпечення принципу соціальної справедливості в оподаткуванні має бути
усунення нерівності та забезпечення уніфікації в підходах до оподаткування
заробітної плати порівняно з іншими доходами (бізнес сплачує податок лише з
частини доходів – прибутку, зменшеного на собівартість продукції, яка, по
суті, виконує функцію неоподатковуваного мінімуму), а відтак впровадження до
трудових доходів єдиного принципу – оподаткування прибутку (за мінусом
величини прожиткового мінімуму, що є еквівалентом собівартості праці).
Щодо питання реформування єдиного соціального внеску разом
з податком на доходи фізичних осіб, то ФПУ вкотре наголошує, що за природою
походження внески на соціальне страхування не є податками і не входять до
складу державного бюджету, вони мають цільове страхове призначення – на
відшкодування втраченого заробітку внаслідок хвороби, нещасного випадку на
виробництві та в інших випадках непрацездатності.
Має дотримуватись основний принцип системи соціального страхування,
коли розміри єдиного соціального внеску покриватимуть видатки на матеріальне
забезпечення та надання соціальних послуг застрахованим особам, а також на
функціонування самої системи соціального страхування.
Наголошуємо, що за чинним законодавством, для того, щоб за
повний страховий стаж заробити мінімальну пенсію, працівник має отримувати
мінімальну заробітну плату в розмірі 3093 грн. А при зниженні розміру єдиного
соціального внеску мінімальна заробітна плата відповідно має бути ще більшою.
Запропонований проект Концепції реформування податкової системи України не
тільки не розв’язує цю проблему, а ще більше її поглиблює.
24.08.2014
|