Тарифи залізниці – під прицілом профспілок
16 липня на виконання
положення Генеральної угоди щодо проведення обговорення проектів соціально
важливих рішень органів виконавчої влади з профспілковою стороною в приміщенні
Укрзалізниці відбулась нарада з питань мотивації підвищення тарифів на
пасажирські перевезення залізничним транспортом.
Як інформує Департамент з питань бюджетної політики та соціального
захисту, в засіданні взяли участь представники СПО об’єднань профспілок,
галузевих профспілкових організацій, фахівці апарату ФПУ, керівники та фахівці
Укрзалізниці. Учасники заходу отримали інформаційно-довідкові матеріали про
економічно-фінансовий стан пасажирських перевезень та шляхи покращення ситуації.
Провів засідання заступник Голови ФПУ Сергій Українець.
Про причини необхідності підвищення тарифів на пасажирські
перевезення та роз’яснення щодо їх формування доповіли перший заступник
начальника Головного пасажирського управління Укрзалізниці Микола Козак,
заступник начальника Головного пасажирського управління Укрзалізниці Іван
Карпяк, фахівці управління економічного прогнозування Головного
фінансово-економічного управління Укрзалізниці.
На розгляд профспілок надано проект наказу Мінінфраструктури
України «Про затвердження тарифів на перевезення пасажирів, багажу і
вантажобагажу залізничним транспортом у внутрішньому сполученні», в якому
запропоновано поетапне підвищення рівня тарифів на перевезення пасажирів з 1
липня та 1 жовтня 2014 року на 10% у всіх категоріях вагонів, окрім СВ та
поїздів Інтерсіті+ (ІС+). Підвищення тарифів у грудні 2014 року відносно
грудня попереднього року складе 21%.
Представники Укрзалізниці наголошували на наступних
основних причинах прийняття рішення про підвищення тарифів:
– доходи від перевезення пасажирів за чинними тарифами не
покривають реальних фактичних витрат на здійснення основних видів діяльності
залізниць;
– низький рівень рентабельності не забезпечує технічного
розвитку залізничної галузі в умовах значного зносу основних засобів, особливо
пасажирського рухомого складу. На сьогодні фізичний знос пасажирського рухомого
складу становить: тепловози – 95,1%, електровози – 91,6%, вагони – 86%;
– залізничний транспорт несе значне соціальне навантаження,
здійснюючи перевезення пасажирів у внутрішньому сполученні за тарифами,
нижчими від економічно обґрунтованого рівня, та пільгових категорій пасажирів;
– відсутність державної підтримки, передбаченої статтями 9
та 10 Закону України «Про залізничний транспорт» у питаннях виділення бюджетних
коштів як на компенсацію збитків від перевезень пільгових категорій пасажирів
(25 категорій), так і на оновлення рухомого складу для перевезень пасажирів;
– рівень компенсації з бюджетів усіх рівнів за надані
послуги з перевезень пільгових категорій пасажирів є недостатнім і в 2012
році становив 37,4%, 2013-му – 33%, за 3 місяці 2014-го – лише 12%;
– перехресне субсидування пасажирських перевезень за
рахунок вантажних за 2013 рік становило 6,8 млрд грн, у 2014 році прогнозується
на рівні 7,4 млрд грн;
– рентабельність залізниць у 2013 році становить 0,99%,
проектом плану на 2014 рік передбачений її рівень 1,2%;
– зберігається тенденція щодо відставання темпів росту
тарифів від темпів зростання цін на продукцію для потреб галузі. Так, у 2014
році порівняно з 1991-м тарифи на пасажирські перевезення збільшилися в 16,3
раза, при цьому відбулося збільшення цін: на дизельне паливо – у 83,6 раза,
рейки – у 59,8 раза, електроенергію – у 34,9 раза тощо;
– індексація тарифів на перевезення пасажирів у 2014 році
дозволить лише частково зменшити перехресне субсидування пасажирських
перевезень за рахунок вантажних та компенсувати витрати на ремонт пасажирських
вагонів;
– зниження запланованих обсягів перевезень та недоотримання
доходних надходжень у 2013 році в сумі 3,2 млрд грн не дало змоги виконати
зобов’язання з підвищення заробітної плати.
Водночас простроченої заборгованості з виплати заробітної
плати протягом минулого року не було. Відповідно до Галузевої угоди, якою
передбачено зобов’язання Укрзалізниці щодо забезпечення мінімальної заробітної
плати, з 01.01.2014 посадові оклади та тарифні ставки працівників залізничного
транспорту було підвищено на 5%.
Поетапне (по 10%) підвищення тарифів на 21% запропоновано з
метою наближення рівня пасажирських тарифів до їх собівартості, підвищення
доходних надходжень залізниць України та поступового зменшення перехресного
субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних.
Фахівці Укрзалізниці відповіли на численні запитання учасників
наради, доводячи, що сьогодні підвищення тарифів є необхідним не тільки для
стабільної роботи галузі, а й для забезпечення безпеки пасажирських
перевезень.
Заступник Голови ФПУ Сергій Українець у своєму виступі
узагальнив отриману інформацію, підсумувавши всі плюси і мінуси від підвищення
тарифів як для споживачів послуг Укрзалізниці, так і працівників галузі, а
також відзначив позитивний вплив соціального діалогу для прийняття прозорих
рішень та пошуку можливої консолідованої позиції.
27.07.2014
|