Парламентський комітет схвалив проект Трудового кодексу України
4 червня члени парламентського Комітету з питань соціальної
політики та праці підтримали проект Трудового кодексу і рекомендували
Верховній Раді прийняти його за основу.
Як повідомляє Інформаційно-аналітичний центр ФПУ, Трудовий
кодекс України має забезпечити правове регулювання трудових і пов’язаних з
ними правовідносин, дотримання державних гарантій трудових прав, створення належних
умов захисту інтересів працівників та роботодавців у сфері організації
виробничих відносин, а також можливостей для подальшого розвитку соціального
партнерства.
Під час обговорення в Комітеті наголошувалося на тому, що
необхідність прийняття нового трудового законодавства викликана докорінними
змінами всієї системи суспільних відносин, що відбуваються в Україні у
зв’язку з формуванням ринкових відносин та соціально- економічними перетвореннями,
що тією чи іншою мірою пов’язані з працею.
Окремі норми кодексу спрямовані на адаптацію трудового
законодавства України до Європейської соціальної хартії (переглянутої) та
інших міжнародно-правових актів – Загальної декларації прав людини,
Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, конвенцій і
рекомендацій Міжнародної організації праці.
Виступаючи на засіданні, заступник Голови ФПУ Сергій
Українець зазначив, що, на його думку, не можна назвати іншого
законопроекту, який за роки незалежності України мав би таке масштабне, тривале
і всебічне обговорення в суспільстві, як Трудовий кодекс.
«Фактично ми працювали над ним 12 років, – сказав
представник профспілок, – за цей час проект пройшов дві експертизи Міжнародної
організації праці, в ході доопрацювання змінювались його автори, але зміст
документа тільки покращувався».
Трудовий кодекс неодноразово обговорювався і в
профспілковому середовищі: розглядався Спільним представницьким органом
профспілок, Президією ФПУ, досконало опрацьовувався робочою групою, в
результаті чого профспілки внесли до нього суттєві пропозиції, низку з яких
було враховано в нинішній редакції.
Дуже кваліфіковану оцінку законопроекту надало Головне
науково-експертне управління ВР, яке також підтримало більшість профспілкових
зауважень. Зокрема, була підтримана позиція профспілок стосовно оцінки
ненормованого робочого дня як одного з різновидів примусової праці. Профспілки
наполягли на тому, щоб таке визначення, як «ненормований робочий день» було
вилучене з проекту Трудового кодексу, натомість на законодавчому рівні
потребує закріплення таке поняття, як «понаднормовий робочий час», який має
оплачуватись у подвійному, а в окремих випадках навіть у потрійному розмірі.
Ще одна пропозиція, яку висловили профспілки та підтримали
фахівці Науково-експертного управління ВР, стосувалася необхідності
детального опрацювання питання аутсорсингу, тобто найму працівників однієї
компанії для виконання ними робіт в іншого роботодавця. Останнім часом це явище
поширилося, особливо на підприємствах галузей промисловості, тому нині саме
профспілки намагаються привернути увагу до необхідності врегулювання цієї
проблеми в законодавчій площині. І в новому Трудовому кодексі вона має знайти
своє вирішення.
Також профспілки категорично виступили за вилучення із
законопроекту всього, що так чи інакше пов’язане з поняттям «локаут», коли
роботодавець у випадку загрози проведення страйку на його підприємстві може
зупинити виробництво з одночасною невиплатою зарплати працівникам. Автори
виправили текст законопроекту і включили до нього пряму норму, яка забороняє
роботодавцю оголошувати локаут. Також було внесено деякі інші запропоновані
профспілками законодавчі новації. Тож профспілки позитивно оцінюють рішення
Комітету, що виявилося фактично одноголосним, про внесення проекту Трудового
кодексу на розгляд Верховної Ради в першому читанні і взяття його за основу.
ДЕРЖАВНІ ФІНАНСИ – МАЙБУТНЄ УКРАЇНИ
5 червня представник ФПУ взяв участь у семінарі на тему
«Державні фінанси – майбутнє України», організованому Німецьким товариством
міжнародного співробітництва Deutsche Gesellschaft für Internationale
Zusammenarbeit (GIZ) GmbH і Асоціацією випускників Програми стажування молоді
у Верховній Раді України та центральних органах виконавчої влади у рамках
проекту «Підтримка реформи управління державними фінансами».
Як повідомляє Департамент бюджетної політики та соціального
захисту апарату ФПУ, основним доповідачем на семінарі був екс- держсекретар
федерального міністерства фінансів Німеччини Герд Елерс.
Під час заходу обговорювалися наступні питання:
– аналіз основних стратегічних документів у сфері
управління державними фінансами, зокрема Програми допомоги МВФ Україні, Бюджетна
підтримка ЄС, Меморандум про взаєморозуміння та Кредитна угода між Україною
та ЄС, Матриця DPL проект Світового банку, Програма діяльності Уряду тощо;
– порівняння вищезазначених стратегічних документів та
зобов’язань;
– визначення 10 основних цілей з метою впровадження реформ
Програми діяльності Кабміну;
– інформування громадськості щодо впровадження реформ
фінансової політики.
Крім того, обговорювались можливість використання в Україні
досвіду роботи прес- служби та зв’язків з громадськістю, управління державним
боргом та системи оптимізації діяльності державних органів влади тощо. Активна
дискусія тривала під час обговорення механізмів скорочення дефіциту державного
бюджету, розміру державного боргу й оптимізації роботи державних органів в
Україні.
ПОДАТКОВА РЕФОРМА
Наразі триває активна підготовка комплексних змін до
Податкового кодексу України.
Як повідомляє Департамент бюджетної політики та соціального
захисту, 4 червня на засіданні Комісії з питань податкової політики
Громадської ради при Міністерстві доходів і зборів України, участь у якому
взяли представники ФПУ, на обговорення було винесено цілу низку питань:
– проект Закону України «Про внесення змін до Податкового
кодексу України щодо особливостей уточнення податкових зобов’язань з податку на
прибуток підприємств та податку на додану вартість у разі застосування
податкового компромісу» (законопроект внесений до Верховної Ради за реєстр. №
4930);
– проект Концепції реформування податкової системи України;
– ключові зміни у сфері трансфертного ціноутворення;
– реформування податку на додану вартість (для обговорення
даного питання Міндоходів найближчим часом планує провести круглий стіл);
– створення служби фінансових розслідувань.
Особливу зацікавленість присутніх викликав так званий проект
закону про застосування податкового компромісу, до якого було багато
зауважень, зокрема щодо несистемного підходу та відсутності стратегічного бачення
вирішення проблеми «податкових ям». Нагадаємо, що основні положення
законопроекту передбачають можливість звільнення від відповідальності платників
податків за заниження податку на додану вартість та податку на прибуток за
періоди до 2014 року за умови сплати 15% податкових зобов’язань (інші 85%
податкових зобов’язань вважатимуться погашеними). Така акція буде тривати 60
днів з дня набрання чинності законом.
Також було розглянуто проект Концепції реформування
податкової системи України, розроблений Мінекономрозвитку, ключовими
завданнями якого є побудова партнерських взаємовідносин між податковими органами
і платниками, гармонізація бухгалтерського та податкового обліку, спрощення
податкової системи, стимулювання зацікавленості органів місцевого самоврядування
в економічному розвитку регіонів через спрямування частини загальнодержавних
податків і зборів до місцевих бюджетів.
Наприкінці заходу присутнім повідомили про засідання
Громадської ради при Міндоходів 11 червня, а також про можливість направлення
зауважень і пропозицій до проектів щодо застосування податкового компромісу та
Концепції реформування податкової системи.
ФПУ ЗА ЕФЕКТИВНІ МЕХАНІЗМИ СТВОРЕННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ ДЛЯ
МОЛОДІ
Щодо пропозицій і зауважень до проекту постанови Кабінету
Міністрів України «Про внесення змін до Порядку використання коштів,
передбачених у Державному бюджеті для забезпечення молоді першим робочим
місцем».
Як повідомляє Департамент розвитку профспілкового руху, в
проекті постанови, запропонованому Мінсоцполітики, передбачається внесення
змін, що фактично обмежують механізми стимулювання роботодавців за створення
перших робочих місць для молоді. Зокрема, зміна назви Програми «Надання
роботодавцям дотацій та компенсації для забезпечення молоді першим робочим
місцем» на назву «Надання роботодавцям компенсації для забезпечення молоді
першим робочим місцем», що відбулася після прийняття Закону України «Про
державний бюджет України на 2014 рік», тягне за собою необхідність внесення
зміни до Порядку використання зазначених коштів.
На думку профспілок, для забезпечення ефективних механізмів
стимулювання роботодавців, а отже, реалізації права молоді на перше робоче
місце необхідно внести зміни не до Порядку використання коштів, а в Закон
України «Про державний бюджет України на 2014 рік» під час його коригування за
перше півріччя, змінивши назву Програми «Надання роботодавцям компенсації для
забезпечення молоді першим робочим місцем» на назву «Надання роботодавцям
дотацій та компенсації для забезпечення молоді першим робочим місцем». Це
дозволить усунути юридичну колізію, що виникла в законодавстві.
15.06.2014
|