На захист освітніх витрат
Інтернаціонал Освіти
підтримує Європейську громадянську ініціативу, яка закликає уряди не вважати
витрати на освіту частиною дефіциту бюджету, повідомляє Міжнародний відділ ЦК
Профспілки працівників освіти і науки України.
Ініціатива пропонує «виключити з розрахунку дефіциту
державних витрат кожної країни ту частину державних витрат на освіту, яка є
нижчою за середній показник у єврозоні за останні
5 років».
Якщо під цією ініціативою поставлять свій підпис 1 млн
громадян ЄС, вони зможуть взяти безпосередню участь у розробці політики ЄС,
закликавши Єврокомісію внести законодавчу пропозицію на відповідну тему, яка,
на думку мільйона підписантів, є важливою для поліпшення життя європейських
громадян та забезпечення кращого майбутнього для молодого покоління.
ОСВІТА
Є БЕЗЦІННОЮ
Метою ініціативи є:
– подолання нерівності шляхом забезпечення рівних
можливостей отримання освіти і професійної підготовки для всіх молодих людей в
Європі;
– забезпечення ефективних і необхідних засобів та
інструментів для якісної освіти в Європі в період кризи, розширення та захисту,
зростання, розвитку демократичних інституцій;
– забезпечення можливості працевлаштування молодих поколінь
шляхом здійснення інвестицій в освіту;
– підтримка Рамкової програми наукових досліджень та
інновацій ЄС «Горизонт–2020».
Починаючи з 2009 року в усій Європі реалізовувалися програми жорсткої економії з метою
консолідації державних витрат. Проте міжнародні експерти й організації
починають піддавати сумніву економічну ефективність заходів жорсткої економії і
глибинні причини кризи. Довгострокові негативні наслідки заходів жорсткої
економії для демократичних процесів і соціальних прав також стали об’єктом
критики.
У 2011–2012 роках скорочення фінансування освіти відбулося в
20 країнах, що підтверджують дані. Більш ніж на 5% скоротилося фінансування в
Греції, Італії, на Кіпрі, в Латвії, Литві, Угорщині, Португалії, Румунії,
Великобританії (Уельс) і Хорватії. Скорочення 1–5% мало місце у французькій
громаді Бельгії, Болгарії, Чехії, Естонії, Ірландії, Іспанії, Франції, Польщі,
Словенії, Словаччині та Шотландії.
Молоді нелегко пережити кризу, набагато важче менш освіченим
молодим людям, аніж тим, хто має добру освіту. Міжнародні дані свідчать, що
різниця в рівні освіти призводить до значної нерівності на ринку, як в межах
одного покоління молоді, так і між різними поколіннями: молоді люди набагато
більше страждають від кризи, і її наслідки найглибше зачіпають осіб з низькою
кваліфікацією. Це підтверджує важливість освіти як довгостро-кової особистої і
соціальної інвестиції.
ВИТРАТИ НА ОСВІТУ МАЮТЬ БУТИ ЗАХИЩЕНИМИ
У Європейській громадянській ініціативі наголошується, що
первинна роль освіти полягає в її внеску в довгострокове економічне зростання.
Щоб убезпечити освіту від негативного впливу рецесії, мінімальні витрати на цю
сферу мають бути винесені за межі фіскальних балансів (наприклад, гарантуватися
через спеціальні позики/гранти ЄС). Доцільно, щоб їх розмір становив до 5% ВВП
останнього докризового року або дорівнював фактичним витратам на освіту в тому
ж році, якщо вони вищі. Це допоможе підтримати стандарти в розвинених країнах і
стимулюватиме зростання в тих, де показники є нижчими за середні. Збільшення
бюджету має бути спрямоване на структурні реформи, інвестиції в наукові
дослідження.
Кожна країна встановила якісні та кількісні цілі в рамках
політики ЄС–2020, необхідні для того, щоб Європа стала більш
конкурентоспроможною.
Із соціальної точки зору найкращим часом для збільшення
освітніх досягнень є рецесія. Освіта – це інвестиції, основна соціальна ціна
цих інвестицій – підготовка студентів. Віддачею є підвищення продуктивності та
зменшення безробіття.
ПОЛІТИКА ЗРОСТАННЯ З АКЦЕНТОМ НА ОСВІТУ
Як зазначено в публікації Організації економічного
співробітництва і розвитку «Погляд на освіту – 2013», інвестиції в освіту
завжди окупаються в довгостроковій перспективі, й держави-члени не повинні про
це забувати при розподілі державних бюджетів.
За останнє десятиліття більше половини росту ВВП в країнах
ОЕСР обумовлено зростанням трудових доходів працівників з вищою освітою.
ОСВІТА – ЦЕ ІНВЕСТИЦІЇ
«Економічні кризи починаються і закінчуються, але молоді
люди мають тільки один шанс отримати навички, які допоможуть їм знайти роботу і
розпочати успішну кар’єру, – зазначив лауреат Нобелівської премії з економіки,
королівський професор економіки в Лондонській школі економіки Крістофер
Піссарідес. – Скорочення витрат на освіту через тимчасову економічну кризу є
недалекоглядним кроком. Він може зруйнувати життя цілого покоління молодих
людей. Витрати на освіту є інвестиціями в майбутнє і не повинні бути частиною
фіскального балансу уряду».
Генеральний секретар Інтернаціоналу Освіти Фред ван Левен
заявив, що Інтернаціонал рішуче підтримує дух цієї ініціативи: «Інвестиції в
освіту не повинні розглядатися як витрати. Освіта – це внесок у здорове і
стабільне майбутнє! Інтернаціонал Освіти активно пропагує державні інвестиції в
якісну освіту на всіх рівнях – від дошкільної до вищої».
ПРОФСПІЛКА НАПОЛЯГАЄ
НА ДОТРИМАННІ ТРУДОВИХ ПРАВ ОСВІТЯН У ПРОЕКТІ БЮДЖЕТУ НА 2014 РІК
ЦК Профспілки працівників освіти і науки України звернувся
до народних депутатів з приводу забезпечення трудових прав та гарантій
працівникам галузі при затвердженні ЗУ «Про Державний бюджет України на 2014
рік», інформує Прес-служба Профспілки працівників освіти і науки України.
Так, у листі йдеться
про те, що проектом Держбюджету на 2014 рік, розробленим Кабміном, не передбачається
підвищення розміру посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС з 1
січня 2014 року та пропонується його розмір на рівні 852 грн. Підвищення
базового посадового окладу ЄТС передбачається лише з 1 липня 2014 року – до 890
грн, а з 1 жовтня 2014 року – до 1011 грн. Не передбачено також збільшення з
січня 2014 року мінімальної зарплати. Її розмір визначений на рівні 1218 грн.
Наступне підвищення планується з 1 липня 2014 року в розмірі 1250 грн, а з 1
жовтня – 1301 грн.
Таким чином, розрив між мінімальною зарплатою та величиною І
тарифного розряду ЄТС з січня 2014 року становитиме 366 грн, з липня – 360 грн,
з жовтня – 290 грн, що є порушенням вимог ст. 6 ЗУ «Про оплату праці» та ст. 96
Кодексу законів про працю України щодо відповідності розміру посадового окладу
працівника І тарифного розряду ЄТС мінімальній зарплаті.
Внаслідок затвердження в Держбюджеті на наступний рік таких
показників кожен педагог втрачатиме заробіток лише на посадовому окладі від
775 до 500 грн на місяць залежно від періоду року. З урахуванням виконання
інших, передбачених законодавством, видів оплати праці втрата місячної
заробітної плати становитиме до 1550 грн.
Втрата зарплати такого науково-педагогічного працівника, як
доцент, складатиме впродовж року від 2100 до 1700 грн на місяць.
У зв’язку із зазначеним, ЦК Профспілки працівників освіти і
науки України закликав усіх народних депутатів не допустити передбачення в
Держбюджеті на 2014 рік встановлення базового посадового окладу працівника І
тарифного розряду ЄТС на рівні нижче мінімальної зарплати та забезпечити
дотримання трудових прав працівників навчальних закладів та установ освіти.
ПІДПИСАНО НОВУ УГОДУ
Наприкінці грудня на спільному засіданні колегії
департаменту освіти і науки Тернопільської ОДА та президії облпрофради було
підписано угоду на 2014–2015 роки, повідомляє Прес-центр Тернопільської
обласної організації профспілки.
«Підготовці проекту угоди передували ретельний аналіз стану
виконання попередньої угоди, узагальнення набутого позитивного досвіду
соціального діалогу та тривалі колективні переговори й консультації», –
зазначила в своїй доповіді голова Лановецької районної організації профспілки,
член робочої групи від профспілкової сторони Людмила Мокей. У своєму виступі
Людмила Іванівна також ознайомила учасників засідання з ходом роботи над
проектом та зосередила увагу на основних завданнях соціальних партнерів на
наступний період. Підписанню угоди передував докладний аналіз проекту на
засіданні облпрофради, що відбулося 24 грудня.
За словами директора департаменту освіти і науки Івана
Запорожана, співпраця між адміністрацією і профспілкою на обласному рівні дає
змогу позитивно вирішувати багато спільних питань, впливати на підвищення
ефективності роботи закладів освіти, реалізацію трудових, соціально-економічних
гарантій працівників та осіб, які навчаються.
У виступі голови облпрофорганізації Марії Гасай йшлося про
позитивні тенденції соціального партнерства. Вона висловила сподівання на
вдосконалення соціального діалогу в процесі реалізації колективно-договірних
зобов’язань, а також після урочистого підписання угоди вручила директору
департаменту освіти і науки Івану Запорожану Почесний знак «За соціальне
партнерство».
19.01.2014
|