Упровадження інновацій у сфері житлово-комунального господарства
Нещодавно в ЦК Профспілки працівників житлово-комунального
господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення
України Фонд ім. Фрідріха Еберта презентував своє нове напрацювання під назвою
«Впровадження інновацій у сфері житлово-комунального господарства в Україні та
потенціал для створення робочих місць».
Олексій Романюк
голова Профспілки працівників житлово-комунального
господарства,
місцевої промисловості, побутового обслуговування населення
України
ІНІЦІАТИВИ
Пропозиція стосовно презентації даної теми від Фонду надійшла
неочікувано й була сприйнята дещо скептично. Кого цікавить багатостраждальна
галузь, і хто візьметься сьогодні правдиво розповісти про негаразди та
проблеми, що накопичуються в системі ЖКГ десятиріччями? Проте, після
ознайомлення з матеріалами, наданими фахівцями Фонду, думка кардинально змінилася.
Варто зазначити, що автори цього проекту професійно та всебічно
висвітлили нинішній стан житлово-комунального господарства України,
підкреслили його важливість для життєзабезпечення населення і функціонування
інших галузей економіки. Імпонує також їх неординарне бачення подолання
кризових явищ за рахунок інновацій ЖКГ та можливості отримання вигоди для
вітчизняного бізнесу, громадян та України в цілому.
На нашу думку, якої дотримуються й автори проекту, сьогодні
для ЖКГ характерні такі кризові явища, як низький рівень зарплат, технічна та
технологічна відсталість і надвисокі показники ресурсозатратності. Це єдина
галузь, яка до цього часу залишається на узбіччі ринкових перетворень і
постійно деградує через відсутність інвестицій з боку держави, корпоративного
сектору та громадян. Водночас сектор ЖКГ, за використання певних інноваційних
підходів, має всі шанси стати одним з локомотивів, що рухатиме всю економіку
держави.
Принагідно слід нагадати, що пропозиції щодо прискорення подолання
фінансово-економічної кризи в Україні через надання пріоритету розвитку ЖКГ та
інфраструктури населених пунктів ЦК профспілки надавав уряду ще у 2009–2010
роках. Пропонувалося зосередити та спрямувати державні фінансові ресурси, інвестиції
приватного та банківського секторів, зовнішні запозичення на розвиток
громадського комунального господарства, будівництво доріг та сміттєпереробних
заводів, реанімацію житлового фонду, водопроводів та об’єктів водоочищення,
водовідведення, оновлення котелень, теплотрас, рухомого складу міського
громадського транспорту, випуск прибиральної техніки, приладів обліку тощо. В
цих пропозиціях ми вбачали значні вигоди і для будівельної, металургійної,
машинобудівної, приладобудівної, хімічної та інших галузей економіки України.
Досить часто наші опоненти запитують: а де віднайти кошти на
все це при дефіциті державного та місцевого бюджетів, як зацікавити
інвесторів вкладати кошти в розвиток ЖКГ?
На перше запитання я б хотів відповісти словами колег із Профспілки
трудящих металургійної і гірничодобувної промисловості України, які зазначають,
що металургійним підприємствам не потрібна допомога з держбюджету чи
запозичені кошти, їм потрібні конкретні замовлення. А хіба сотні тисяч
кілометрів труб, що конче необхідні для ЖКГ, не гідне замовлення?
Держбюджет не слід розпорошувати між виробниками та витрачати
на другорядні цілі, доцільніше через держзамовлення спрямовувати на
модернізацію інфраструктури і, поліпшуючи тим самим життя громадян, дати імпульс
для розвитку вітчизняної промисловості.
Запитання щодо залучення приватних інвестицій в галузь також
може бути вирішеним. Для цього необхідно остаточно врегулювати механізм
ціноутворення. Інвестор в ЖКГ з’явиться лише за умови рентабельних тарифів на
житлово-комунальні послуги. Споживачам, які з обґрунтованих причин не можуть
сповна їх оплачувати, держава повинна надавати допомогу. Сьогодні механізм
субсидій функціонує і його необхідно лише вдосконалювати.
ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ
Не менш гостро для України постало питання енергозбереження.
А суттєвої економії газу й електроенергії можна досягти саме за рахунок
модернізації котелень та інших об’єктів житлово-комунальної сфери. Великі замовлення
могли б мати, за умови прийняття нашої пропозиції, і підприємства
будматеріалів, що випускають утеплювачі для будинків.
А скільки додаткових робочих місць могло б з’явитися, якби
тоді державні мужі дослухалися до думки галузевої профспілки та належним чином
відреагували на наші пропозиції! Але, на жаль, цього не сталося.
Тому дуже приємно, що цією темою зацікавився відомий в усьому
світі Фонд ім. Фрідріха Еберта. Аналізуючи нинішню ситуацію, фахівці Фонду
роблять висновок, що сьогодні Україна є однією з найбільш енергомарнотратних
країн Європи: на 1 тис. дол. ВВП наша держава витрачає 0,55 т умовного палива,
в той час як для таких країн, як Чехія та США цей показник становить 0,22 т.
Тобто українські товари є на 59% більш енергозатратними, ніж товари чеського чи
американського виробництва. Подібна ситуація характерна і для галузі ЖКГ.
«ПРИНЦИП ДОМІНО»
Невирішеність питань з власністю, відсутність протягом тривалого
часу інвестицій в основні фонди (будинки, розподільчі мережі, технічну
інфраструктуру) підвищує ризик технологічних колапсів. Особливо небезпечним є
каскадне руйнування, коли відмова однієї системи призводить до відмови інших
систем. Одним з прикладів такого руйнування стало місто Алчевськ Луганської
області, коли 60 тис. жителів (одна третина) залишились узимку 2006 року без
опалення та гарячого водопостачання. Тоді система водопостачання міста по
суті пережила «ефект доміно»: відмовила одна система, а за нею почали давати
збій інші. В фінансовому вимірі ця аварія коштувала державному бюджету більш
ніж 26 млн грн.
На думку експертів, із зростанням рівня зношеності розподільчих
мереж, кількість аварій ЖКГ, що відбуватимуться за «принципом доміно», буде
збільшуватись.
Хотілося б зауважити для тих, хто сьогодні закликає
економити на житлово-комуналних послугах, політизує тарифи, що це не залякування,
а цілком обґрунтовані висновки. Проблеми з тепло- та енергопостачанням – не
єдина загроза, що може виникнути в зв’язку з недофінансуванням ЖКГ. Яскравими
прикладами критичних для сучасного міста систем є каналізаційні мережі та вивіз
сміття. Перебої чи аварії в цих системах створюють значні загрози для
санітарної безпеки населених пунктів.
ВИХІД Є!
Чи є вихід із такої ситуації? Песимісти стверджують, що ні.
Оптимісти впевнені, що вихід є завжди, навіть у безнадійних ситуаціях. На
думку спеціалістів Фонду ім. Фрідріха Еберта, фундаментальні виклики зумовлюють
і великі можливості. Попри те, що система житлово-комунального господарства
стикнулася на сьогодні із цілою низкою викликів, кожен з них сам по собі є
нічим іншим, як новою можливістю. Вирішення таких фундаментальних викликів
здатне генерувати велику кількість позитивних наслідків. Про створення значної
кількості робочих місць та інші вигоди вже згадувалося в цій статті. Це, в
основному, технічні та технологічні інновації. Водночас сьогодні українська
сфера житлово-комунальних послуг потребує й управлінських інновацій. Саме
інноваційні соціальні та управлінські рішення необхідні для вирішення таких
питань, як переведення населення на економічно обґрунтовані тарифи на
енергоносії та житлово-комунальні послуги, усунення механізмів перехресного
субсидування з місцевого та державного бюджетів, чітке визначення спільної
власності й управління багатоквартирними будинками тощо.
Звісно, що мене як профспілкового працівника найбільше непокоять
проблеми із захистом гідної праці в галузі. На жаль, сьогодні ні муніципальні,
ні приватні структури не забезпечують гідної оплати праці та соціального
захисту працівників житлово-комунального господарства. А за таких умов
продуктивність роботи трудящих галузі не може вийти на принципово новий
рівень, що є необхідною передумовою більш якісного обслуговування споживачів та
успішного реформування ЖКГ.
У ході презентації проекту щодо інновацій у сфері ЖКГ найбільш
гострим та складним було питання практичної його користі. Мене та голів
обласних організацій профспілки, які брали участь в обговоренні проекту, насамперед
турбувало: яким чином можна довести до органів влади добре нам зрозумілі та
надзвичайно важливі для нашої держави речі? А головне – бути почутим та
домогтися, врешті-решт, реальних зрушень у реформуванні житлово-комунального
господарства, розвитку підприємств галузі та підвищенні якості обслуговування
населення?
Відповісти на ці запитання непросто. Разом з тим ми домовилися
з представниками Фонду ім. Фрідріха Еберта продовжити співпрацю у цьому
напрямі: стукати в двері до влади, розширювати коло однодумців, посилити
інформаційно-роз’яснювальну роботу серед населення, залучати до неї фахівців,
громадські інституції тощо. Адже вода й камінь точить!
22.12.2013
|