Об’єднання Державної служби зайнятості та Державної інспекції з питань праці: «за» і «проти»
Днями Комітет Верховної Ради України з питань соціальної
політики та праці провів круглий стіл на тему «Щодо намірів об’єднання Державної
служби зайнятості України з Державною інспекцією України з питань праці». До
обговорення долучилися заступник Голови Верховної Ради України Руслан
Кошулинський, голова Комітету Петро Цибенко, заступник міністра соціальної
політики В’ячеслав Коломієць, заступник Голови ФПУ Сергій Українець, народні
депутати, представники Кабміну, міністерств, відомств, роботодавців,
профспілок, науковці.
Відкриваючи зібрання, заступник Голови ВРУ Руслан Кошулинський
зауважив, що запропоноване для обговорення питання є досить складним.
«Враховуючи його важливість для суспільства й ті компоненти, які можуть виникнути
в різних за своєю суттю організаціях, починаючи від проблем законодавства,
фінансування, матеріального забезпечення, мотивації різних структур, які
виконавча гілка влади має намір об’єднати в єдине ціле, закликаю вас до
серйозної і відвертої розмови, яка не дала б законодавцям навіть мінімально
знизити механізм соціального захисту», – наголосив він.
ПРОФСПІЛКИ
ЗАНЕПОКОЄНІ
Позицію профспілок виклав заступник Голови ФПУ Сергій
Українець: «17 жовтня на засіданні Спільного представницького органу
об’єднання профспілок було розглянуто, зокрема, й обговорюване сьогодні питання.
Відтак, СПО вирішив не погоджувати запропонований Мінсоцполітики проект
Указу Президента України «Про деякі заходи з оптимізації системи центральних
органів виконавчої влади». Також було прийнято рішення вважати неприйнятним
фінансування центрального органу виконавчої влади за рахунок коштів застрахованих
осіб». Заступник Голови ФПУ зауважив, що якщо все ж таки така оптимізація
відбудеться, то необхідно передбачити фінансування діяльності новоствореного
органу поза рамками виконання функцій Виконавчої дирекції Фонду соціального
страхування на випадок безробіття за рахунок коштів консолідованого
держбюджету. Також Мінсоцполітики має забезпечити повну відповідність
повноважень та порядку здійснення наглядово-контрольної діяльності з питань
праці вимогам Конвенцій МОП № 81 і № 129 про інспекцію праці й усунення
конфлікту інтересів при здійсненні державної політики в сфері зайнятості та
контрольно-наглядових повноважень держави. Крім того, СПО вважає за необхідне
звернутися до Міжнародного бюро праці з проханням надати експертну оцінку
відповідності проектів Указу та Положення «Про державну службу України з
питань праці та зайнятості» вищезгаданим конвенціям.
У ЦЕНТРІ УВАГИ
Учасники круглого столу переконані, що питання об’єднання
Служби зайнятості і Держпраці потребує ґрунтовного та всебічного обговорення.
Під час зібрання зазначалося, що в Україні, як і інших країнах світу, постійно
відбуваються зміни в економічному середовищі, яке формує попит і пропозицію
на ринку праці. Серед них: збільшення чи скорочення тривалості робочого часу;
поширення нетипових чи нестабільних трудових правовідносин; робота працівників
за наймом у кількох роботодавців одночасно; швидка зміна вимог щодо кваліфікації
працівника, зниження кваліфікації робіт; нестабільність зайнятості, яка призводить
до збільшення стресів і послаблення почуття солідарності у працівників,
зниження їх активності; нові форми організації праці і виникнення внаслідок
цього нових структур соціальних відносин на підприємствах, а також інші
аналогічні процеси. Ці зміни, на думку учасників заходу, створюють для
Держінспекції з питань праці та Держслужби зайнятості нові і раніше невідомі
проблеми, які, в свою чергу, потребують нових підходів та методів роботи.
Також наголошувалося, що Служба зайнятості та Держпраці
мають різні джерела фінансування. Так, Служба зайнятості як виконавча дирекція
Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок
безробіття фінансується за рахунок коштів фонду, а Держпраці – за рахунок
коштів держбюджету. На думку учасників заходу, перекладання фінансування
державного органу на страховий фонд потребуватиме зміни законодавства про
загальнообов’язкове соціальне страхування на випадок безробіття щодо функцій
виконавчої дирекції, а також призведе до зростання адміністративних витрат
фонду, внаслідок чого можуть погіршитися фінансування послуг безробітним та
їх соціальний захист.
ДУМКИ
РОЗДІЛИЛИСЯ
Заступник міністра соціальної політики В’ячеслав Коломієць
у своєму виступі повідомив, що головним завданням об’єднаної служби буде
ефективний захист кожного працівника на всіх етапах трудового процесу,
починаючи від прийому на роботу і закінчуючи розірванням трудових відносин з
роботодавцем. «Об’єднана служба повинна запропонувати українським працівникам
нову якість послуг, захисту і стати своєрідним будинком праці як для
робітників, так і для роботодавців. Людина має знати, що саме в об’єднаній службі
вона зможе отримати всі послуги та інформацію, яка стосується працевлаштування,
професійного навчання, а також захист трудових прав. Адже саме в цій службі
допоможуть знайти роботу, змусять роботодавця повернути заробітну плату,
захистять від незаконного звільнення, а також проконсультують з усіх питань
професійного навчання, підвищення кваліфікації, відкриття власної справи
тощо», – підкреслив В’ячеслав Коломієць. Він також зазначив, що таке
об’єднання дозволить удосконалити механізми реалізації державної політики в
сфері зайнятості населення, запровадити нові методи та форми роботи, зменшити
тиск на роботодавців.
У свою чергу, голова підкомітету з питань регулювання трудових
відносин та зайнятості населення Комітету з питань соціальної політики та
праці Світлана Фабрикант висловила занепокоєння з приводу того, що після
підписання Угоди про асоціацію з ЄС Україна втратить напрацьований у цій сфері
досвід, порушить ратифіковану Конвенцію МОП № 81, якою забороняється мати
пряму чи непряму зацікавленість у справах підприємств, що перебувають під
контролем, адже фінансування нової служби буде здійснюватися за рахунок
коштів Фонду зайнятості, третину якого складають роботодавці. Вона також
зазначила, що злиття двох структур із змішуванням їх функцій негативно вплине
на роботу кожної з них. «Державна служба зайнятості є соціальною, а Інспекція –
контролюючим органом. Тому таке злиття є необґрунтованим», – висловила свою
думку народний депутат.
Під час круглого столу наголошувалося, що страхові внески
працівників та роботодавців на випадок безробіття є «заощадженими» коштами
платників, які в разі втрати ними роботи спрямовуються на перенавчання, пошук
нової підходящої роботи та інші послуги з працевлаштування. Ці кошти не
можуть бути використані на контрольні функції Держпраці щодо додержання
законодавства з питань трудових відносин, робочого часу та часу відпочинку,
нормування й оплати праці, надання гарантій і компенсацій, пільг для
працівників, які поєднують роботу з навчанням, дотримання трудової дисципліни,
умов праці жінок, молоді, інвалідів, надання пільг і компенсацій за важкі та
шкідливі умови праці.
03.11.2013
Анна Рєпіч редактор відділу «ПВ»
|