Необхідність підвищення престижності праці в Україні
Підвищення престижності праці є важливою складовою ринкових
відносин, інтегральним показником якості та результативності реформ, адже
забезпечує сталий соціально-економічний розвиток країни, збереження і зростання
її трудового потенціалу, підвищення добробуту населення. Це назріла й гостра
необхідність, оскільки нині суспільство не приділяє належної уваги сумлінній і
висококваліфікованій праці та трудовим традиціям, а молодь, вступаючи у
самостійне трудове життя, не відчуває належної підтримки з боку держави та
суспільства в цілому.
ПРОБЛЕМА, ЩО ПОТРЕБУЄ РОЗВ’ЯЗАННЯ
У процесі структурних, а також соціально-економічних реформ,
що здійснюються в Україні, важливого значення набуває проблема створення
робочих місць і забезпеченням галузей економіки та бюджетної сфери кваліфікованими
кадрами.
Якісні й кількісні зміни в соціально-трудовій сфері, незадовільна
динаміка розвитку ситуації на ринку праці, зниження мотивації до праці,
негативна демографічна ситуація свідчать про деструктивні процеси у формуванні
трудових відносин і збереженні трудових ресурсів. Серед них, зокрема,
скорочення чисельності населення працездатного віку; професійно-кваліфікаційний
дисбаланс на ринку праці; декваліфікація і депрофесіоналізація частини
працюючого населення; зворотна й беззворотна трудова міграція; недосконала
система профорієнтації; низька трудова мобільність працівників; поширення
тіньової та нетипових форм зайнятості; скорочення обсягів промислового виробництва
й кількості промислових підприємств; неефективна приватизація підприємств.
Підвищення престижності праці в Україні об’єктивно потребує
підвищення ефективності та якості праці в усіх галузях економіки, надто у
сфері матеріального виробництва, ефективного використання трудового
потенціалу, кардинальної зміни політики держави у регулюванні трудових
відносин.
Для підвищення престижності праці держава має створити
умови для високопродуктивної та безпечної праці на основі модернізації та
впровадження у виробничі процеси новітніх технологій, міжнародних стандартів
безпечних умов праці.
Сьогодні заробітна плата у структурі доходів населення є
критично низькою (близько 42% у 2012 році замість гранично допустимих 65%), що
не мотивує до гідної, високопродуктивної та якісної праці. В операційних
витратах із реалізованої продукції (робіт, послуг) витрати на оплату праці у
2011 році становили 6,1%, що у 3–4 рази менше, ніж в європейських країнах.
Розмір середньої заробітної плати та її зростання є формально
показником без зіставлення із середньою зарплатою основних соціальних
параметрів – мінімальної заробітної плати, межі бідності та реальної вартісної
величини прожиткового мінімуму для працездатної особи (з урахуванням ставки
податку на доходи). До того ж невідповідність між державними стандартами в
оплаті праці та ціною робочої сили порівняно з розвиненими країнами при
практично однакових цінах на інші товари призводить до відтоку оплаченої праці
в тіньову економіку.
Нині рівень «тіньової» економіки, за оцінками міжнародних і
вітчизняних експертів, коливається в межах від 30 до 50% ВВП. Це значення
суттєво перевищує аналогічний показник таких європейських країн, як Угорщина
(20%), Чехія (19%), Словаччина (18%), Норвегія (7%), Швеція (6%). Показники
Польщі (28%), Греції та Італії (майже 30%) для європейської спільноти є критичною
межею.
Слід зазначити, що в Україні співвідношення державної соціальної
гарантії мінімальної зарплати із середньою зарплатою не тільки суттєво відстає
від загальноприйнятого в розвинутих європейських країнах показника, а й спостерігається
тенденція до його погіршення.
Мінімальна заробітна плата встановлюється відповідно до
можливостей бюджету, тобто за залишковим принципом, а не на основі економічно
обґрунтованих розрахунків, і тому не може забезпечити виконання відтворювальної,
стимулюючої та регулюючої функцій. Тому потребує нагального вирішення питання
встановлення мінімальної заробітної плати з урахуванням потреб працівників
(на рівні реального прожиткового мінімуму для працездатної особи, що має
передбачати також витрати на соціальне страхування, сплату податку на доходи
фізичних осіб, можливість створення накопичень на придбання чи оренду житла)
та їхніх родин (сімейна складова).
ФЕНОМЕН «ПРАЦЮЮЧОГО БІДНОГО»
Необ’єктивно визначений розмір мінімальної зарплати під час
ухвалення державного бюджету – одна із причин низького рівня заробітної плати
загалом по країні й поширення феномена «працюючого бідного».
Попри те, що впродовж 2010–2011 років в Україні вдалося досягти
помітних успіхів на шляху досягнення Цілей розвитку Тисячоліття, зокрема,
частка бідного населення за національним критерієм зменшилася до рівня 24,3%,
частка бідних серед працюючих не досягла встановленого орієнтиру й становила
19,6 проти 19,0% прогнозованих.
В основу мінімальної заробітної плати має бути покладено
соціальний стандарт нормального відтворення робочої сили. Мінімальна заробітна
плата має перевищувати прожитковий мінімум для працюючої особи щонайменше
утричі (з урахуванням податку на доходи фізичних осіб) для того, аби дорівнювати
вартості обсягу ресурсів, потрібних для відтворення активної життєдіяльності
працівника та його родини.
Нині надзвичайно гостро постало питання несправедливої
оплати праці працівників бюджетної сфери.
За даними статистики, недоплата працівникам бюджетного
сектора залежно від періоду становила у середньому 20–30%, що не стимулює його
поповнення перспективними, кваліфікованими фахівцями, призводить до зростання
питомої ваги менш продуктивних працівників.
Складна ситуація з оплатою праці спостерігається і у держслужбовців
середньої ланки та працівників закладів соціального захисту, посадові оклади
яких встановлені на рівні мінімальної заробітної плати, тобто їм платять як за
просту, некваліфіковану працю.
Підхід до формування зарплати працівників органів державного
управління є принизливим та дискримінаційним. Такий стан речей призводить до
того, що середня заробітна плата спеціалістів органів виконавчої влади –
критично низька і перебуває на рівні 2008 року (2008-го становила 1750 грн, станом
на 01.12.2012 року – 1800 грн при середній заробітній платі по Україні у
2008-му – 1790 грн, у 2012-му – 2999 гривень). Рівень зростання середньої
заробітної плати працівників галузей бюджетної сфери у 2008–2012 роках
становив у середньому 80,1%, а державного управління – 37% (що менше за рівень
інфляції протягом чотирьох років). Таким чином, основна частина бідних серед
працюючих сконцентрована серед працівників бюджетної сфери.
Наразі оплата праці працівників бюджетної сфери залежить
тільки від розміру коштів, асигнованих із бюджету, а не від результатів
діяльності їхніх організацій. Таке обмеження в оплаті праці працівників бюджетних
галузей невиправдано не тільки з погляду соціальних пріоритетів, а й не має
об’єктивної основи, оскільки рівень кваліфікації тих, хто працює в цих
галузях, перевершує в цілому рівень кваліфікації працівників інших сфер
економіки. Таке становище створює підґрунтя для зниження престижності праці
працівників бюджетної сфери та рівня ефективності державної влади.
Водночас в усіх галузях економіки України спостерігається
вочевидь недостатнє фінансування заходів і засобів з охорони праці, що
призводить до зростання виробничого травматизму, погіршення умов праці через
постійне невиконання комплексних планів поліпшення безпеки, гігієни праці та
виробничого середовища, у тому числі на підприємствах, в установах і
організаціях бюджетної сфери.
Украй важливо забезпечити стимулювання праці в бюджетній
сфері через закріплення у суспільній свідомості цінності праці лікарів,
педагогів, учених, працівників культури і мистецтва – людей, які забезпечують
фізичне і моральне здоров’я нації
27.10.2013
Олена ОВЕРЧУК, редактор відділу «ПВ»
|