Морське судноплавство: ратифікація Конвенції МОП
В Одеській обласній
державній адміністрації відбулося розширене засідання членів Громадської ради,
представників Одеської обласної державної адміністрації, Міністерства інфраструктури
України, Федерації роботодавців транспорту України, Федерації профспілок України,
Профспілки робітників морського транспорту України, посередників із
працевлаштування за кордоном (крюїнгових агентств), морських навчальних
закладів і юридичних служб із морського права. Розглядалися питання імплементації
Україною вимог Манільських поправок–2010 до Конвенції з підготовки та
дипломування моряків і несення вахти, набуття чинності 20 серпня 2013 року
Конвенцією Міжнародної організації праці «Про працю в морському судноплавстві»
2006 року (далі – Конвенція).
Манільські поправки,
які було прийнято 2010 року на конференції в Манілі, – фактично нова редакція
Конвенції з підготовки та дипломування моряків. Чимало питань було повністю
переписано та переглянуто. Зміни торкнулися не тільки стандартів підготовки й
дипломування моряків, а й оформлення відповідних документів.
«Я можу сказати, що наша науково-методична комісія своєчасно
провела відповідні роботи та затвердила нові стандарти для підготовки фахівців
із вищою освітою», – наголосив у своєму виступі ректор Одеської національної
морської академії, доктор технічних наук, професор, почесний член Інституту
морської науки, техніки і технології Великої Британії, член виконкому
Міжнародної асоціації морських університетів Михайло Міюсов. Він запевнив, що
підготовка українських моряків досі відповідає високому рівню і українських
моряків не можна назвати дешевою робочою силою.
Представник Мінінфраструктури України, капітан далекого
плавання, заступник голови Державної інспекції України з безпеки на морському
та річковому транспорті Микола Севірін наголосив, що наша країна не є
аутсайдером у питаннях імплементації Манільських поправок і в цьому питанні
ми рухаємося в передовому ешелоні.
Що стосується Конвенції МОП «Про працю в морському судноплавстві»
2006 року, то її учасниками є не лише держави, які представляють флот (тобто
держави прапора), а й держави, які є постачальниками робочої сили, такі як Філіппіни,
Росія, Болгарія, Хорватія. Конвенція чітко регулює права та обов’язки моряків
і судновласників, і, звісно ж, впливає на роботу посередників щодо найму.
«Основною причиною відмови від ратифікації Конвенції було
те, що документ забороняє брати гроші з моряків за посередництво в
працевлаштуванні», – зазначив кандидат юридичних наук, доцент кафедри
морського і митного права Національного університету «Одеська юридична
академія» Юрій Сергєєв.
«Наша профспілка від початку брала участь у розробленні
Конвенції та підтримує її від початку і до кінця», – зазначив у своєму виступі
голова Профспілки робітників морського транспорту України, член Комітету
справедливої практики Міжнародної федерації транспортників, член виконкому
Міжнародної конфедерації профспілок працівників водного транспорту Михайло
Киреєв.
Крім того, стандарти та вимоги Конвенції–2006 поширюються
і на морські порти України, куди заходять судна іноземних судновласників.
«Я хочу нагадати, що українські моряки такі самі громадяни
України й також захищені Конституцією, як і інші наші співгромадяни. Чому,
коли шахтарі стукають касками, вимагаючи кращих умов праці та гідної
зарплати, коли лікарі та вчителі проводять акції протесту перед Верховною Радою
і Кабінетом Міністрів, їхні вимоги задовольняють, незважаючи на скромний
бюджет. Наша профспілка витратила чотири роки на вмовляння і переходить до
більш рішучих дій», – сказав Михайло Кіреєв.
Коментуючи питання, яке розглядалося, заступник Голови
Федерації профспілок України Сергій Українець, у свою чергу, сказав:
«Профспілка цілеспрямовано залучила експертів МОП, Міжнародну федерацію
працівників транспорту і, що надзвичайно важливо, провела низку конференцій,
семінарів, круглих столів тощо. Як не дивно, опір був не тільки з боку так
званої «морської громадськості», а й апарату міністерств і відомств. Причому
навіть тих міністерств, які практично не мають стосунку до галузі. Та найважливіше
те, що нам вдалося залучити до вирішення українських проблем експерта з Міжнародної
організації праці – директора департаменту Клеопатру Думбія-Генрі, яка тричі
приїжджала в Україну з питань Конвенції. У червні 2013 року вона підтримала
наші позиції, і після завершення останнього семінару пані Думбія-Генрі зробила
два висновки: Україна запізнилася з ратифікацією і Україна має наздоганяти! Ми
зробили все можливе, аби її почули всі керівники державної влади.
Слід віддати належне й міністру соціальної політики Наталії
Королевській, яка доручила розробити законопроект про ратифікацію Конвенції.
Готовий документ було надіслано профспілкам і роботодавцям для узгодження,
відтак – успішно прийнято. Нині законопроект перебуває у міністерствах економіки,
охорони здоров’я та освіти, Мінінфраструктури та Мінфіні.
Законопроект готовий, тож тепер важливо, аби ніхто не дав
«задній хід», аби не виникло жодних негативних обставин».
Другого квітня ц. р. Федерація роботодавців транспорту та
Профспілка працівників морського транспорту України підписали Меморандум про
партнерство та співробітництво, відповідно до якого створено двосторонню
соціально-економічну Раду в галузі морського транспорту, перед якою стоятиме
завдання вжиття усіх необхідних заходів для імплементації Конвенції.
«Вітчизняному роботодавцеві вкрай важливо працювати на
рівні світових стандартів і за єдиними правилами. З огляду на світовий баланс
робочої сили, Федерація роботодавців транспорту України впевнена, що ратифікація
Конвенції унеможливить ситуацію, коли недобросовісні іноземні роботодавці
обманюють наших співгромадян. Не кажучи про те, що в результаті бездіяльності
України формується її негативний імідж на міжнародній арені», – підсумувала
заступник генерального директора Федерації роботодавців транспорту України з
правових питань Тетяна Титаренко.
Сьогодні деякі компанії вже зіткнулися з проблемами. Так,
панамська адміністрація прапора вдалася до спроб «незрозумілим чином»
трактувати норми і положення Конвенції та відмовити українським судновим кухарям
у продовженні ліцензії, позбавити їх можливості працювати на суднах під
панамським прапором.
«Подібна маніпуляція Конвенцією у власних інтересах пояснюється
високим рівнем конкуренції на ринку праці. Наші колеги з профспілки Nautilus
звернулися до Міжнародної федерації працівників транспорту і до адміністрації
прапора Панами з вимогою негайно припинити використання Конвенції для
витіснення представників одних країн і надання переваг іншим. Ми висловили
готовність підтримати глобальну солідарну акцію протесту в разі, якщо
дискримінація не припиниться», – зазначив перший заступник голови Профспілки
робітників морського транспорту України, член комітету справедливої практики Міжнародної
федерації транспортників, член комісії з ліцензування посередництва у
працевлаштуванні за кордоном при Державній службі зайнятості України Олег
Григорюк.
Негативні наслідки того, що Україна не приєдналася до Конвенції,
бачимо вже сьогодні. Так, приміром, компанія Bernhard Schulte Shipmanagement,
яка розсилає заявки не тільки в українські компанії , а й до Польщі, Хорватії,
Латвії тощо, зазначає: «Українців не пропонувати». Компанія Interorient Cyprus
(150 пароплавів) починає поступово змінювати українські екіпажі на
представників країн-членів Євросоюзу.
Тож зрозуміло, що Конвенцію потрібно ратифікувати негайно,
і всі основні кроки в цьому напрямі зроблено давно. Залишилася справа за
процедурним процесом, який так довго триває в нашій державі.
За результатами обговорення украй важливих і актуальних
питань прийнято звернення Громадської ради до Президента України Віктора
Януковича, Прем’єр-міністра Миколи Азарова та голови Національної
тристоронньої соціально-економічної ради, Голови ФПУ Юрія Кулика.
У зверненнях йдеться про виконання Україною своїх
зобов’язань щодо узгодження законодавства з вимогами Манільських поправок і
ратифікацію нашою країною Конвенції МОП «Про працю в морському судноплавстві»
2006 року.
Тож сподіваємося, що час, коли українські моряки нарівні зі
своїми колегами з інших країн посядуть гідне місце на світовому ринку праці, –
не за горами.
Інформаційний відділ Профспілки працівників морського транспорту України
10.10.2013
|