П’ять кроків до власного житла
У кожного з нас є мрія.
Хтось мріє про відпочинок на Середземному морі, хтось про нову автівку, а
хтось про власну квартиру. Іноді ці мрії так і залишаються… просто мріями.
Проте, як кажуть, під лежачий камінь вода не тече – щоб чогось досягти в цьому
житті, потрібно діяти.
Питання забезпечення
житлом населення завжди було одним з пріоритетних завдань держави, тому в
2012 році, у рамках реалізації соціальних ініціатив Президента України було
запроваджено новий механізм, що дозволяє поліпшити житлові умови тим
громадянам, які цього потребують (постанова Кабінету Міністрів України від 25
квітня 2012 року № 343 затвердила Порядок здешевлення вартості іпотечних кредитів
для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових
умов).
Цей механізм передбачає можливість отримати кредит на
пільгових умовах у банку. Скористатися ним можуть громадяни без будь-яких
вікових обмежень, а саме: ті, хто на підставі Житлового кодексу перебуває на
квартирному обліку, а також забезпечені за місцем проживання, зареєстрованим у
встановленому порядку, жилою площею, що не перевищує 9 кв. м на одного члена
сім’ї, або проживають (зареєстровані в установленому порядку) в гуртожитку.
Існують певні вимоги до квартир, які можуть брати участь у
програмі. Перелік об’єктів, серед яких можна обрати собі житло, затверджений
Міністерством регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України та розміщений
у відповідному розділі на сайтах Державного фонду сприяння молодіжному
житловому будівництву – www.molod-kredit.gov.ua та Мінрегіону –
www.minregion.gov.ua.
Площа житла, на яку може розраховувати сім’я з двох осіб,
складає 40 кв. м загальної площі, на кожного наступного члена сім’ї вона
збільшується ще на 18 кв. м. Водночас загальна площа квартири, яка може бути
придбана в межах цієї програми, складає не більше 76 кв. м, а для
індивідуальних житлових будинків – не більше 94 кв. м.
Усіх нас цікавить вартість. Урядом у відповідному порядку
встановлено, що до участі в програмі приймаються об’єкти за умови, що вартість
їх будівництва не перевищує:
– для Києва – 7 тис. грн за 1 кв. м;
– для міст Київської області, обласних центрів, а також
Сімферополя і Севастополя – 5 тис. грн;
– для інших населених пунктів країни – 4 тис. грн.
Зважаючи на ринкову ситуацію, допускається перевищення
встановлених норм вартості та площі (не більше 25%), проте за нього потрібно
буде сплатити власним коштом.
На сьогодні Державною спеціалізованою фінансовою установою
«Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», регіональні
управління якої безпосередньо займаються питаннями часткової компенсації
процентів, укладені генеральні договори взаємодії з Укргазбанком, Ощадбанком,
Укрексімбанком, на підставі яких укладаються договори між всіма регіональними
управліннями Фонду та представництвами банків. На регіональному рівні
укладені договори з банками «Демарк» та «Меркурій».
За умовами програми, кредитні договори, за якими надається
компенсація, укладаються на термін до 15 років, процентна ставка не перевищує
16%, а обов’язковий власний внесок позичальника становить не більше 25%
вартості житла. При цьому слід зазначити, що фактично громадяни сплачують
кредит із відсоткової ставкою 3% річних, решту компенсує держава.
На місцях інформацію про умови програми здешевлення вартості
іпотечних кредитів можна отримати в регіональних управліннях Фонду, які діють
в кожній області, АР Крим, містах Києві та Севастополі. Детальна інформація
також міститься на офіційному сайті Державного фонду сприяння молодіжному
житловому будівництву – www.molod-kredit.gov.ua.
ФПУ спільно з Державним фондом сприяння молодіжному
житловому будівництву в рамках Угоди про співпрацю провели низку заходів і
напрацювали інформаційну базу щодо правової основи та механізмів реалізації
прав молоді. У даному випадку підставами звернень громадян із житлових питань
є законодавчо закріплені державою зобов’язання, зокрема право на житло – ст.
47 і 48 Конституції України, ст. 10 ЗУ «Про сприяння соціальному становленню
та розвитку молоді в Україні», де зазначено, що держава забезпечує молодим
громадянам рівне з іншими громадянами право на житло, сприяє молодіжному
житловому будівництву, створенню молодіжних житлових комплексів тощо.
При відведенні земельних ділянок для індивідуального житлового
будівництва органи місцевого самоврядування затверджують квоти ділянок, які
надаються молодим сім’ям під будівництво житла.
Органи виконавчої влади та місцевого самоврядування разом з
підприємствами, установами й організаціями розробляють та реалізують програми
створення сприятливих житлово-побутових умов для молоді, яка проживає в
гуртожитках.
Молоді сім’ї та молоді громадяни можуть одержувати за рахунок
бюджетних коштів пільгові довгострокові державні кредити на будівництво і
придбання жилих будинків і квартир, оплату вступних пайових внесків при вступі
до молодіжних житлових комплексів, житлово-будівельних кооперативів, а також
обзаведення домашнім господарством. Відповідно до цього закону та ст. 9 і 11
ЗУ «Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового
комплексу в народному господарстві» молодь, яка переселяється у трудонедостатні
сільські населені пункти, а також місцева молодь, зайнята в сільському господарстві,
переробних, обслуговуючих галузях агропромислового комплексу, соціальній сфері
цих населених пунктів, забезпечується житлом і господарськими будівлями за
рахунок держбюджету України.
Уряд, місцеві держадміністрації сприяють розвитку індивідуального
житлового будівництва в межах сіл і селищ, а також за їх межами у відокремлених
фермерських садибах, створюють сільським забудовникам (місцевому населенню і
громадянам, які переселяються до сільської місцевості на постійне проживання)
пільгові умови щодо забезпечення будівельними матеріалами і обладнанням,
надання їм послуг і пільгових довгострокових державних кредитів.
Тут принагідно варто довести до відома молоді і громадськості
ст. 121 Земельного кодексу України про норми безоплатної передачі земельних ділянок
громадянам. На жаль, вищезазначені права і норми щодо житла не виконуються в
тому обсязі, який склався з реальною потребою в «житлових квадратах» усіх
категорій громадян країни. І насамперед через системне недофінансування владою
власних зобов’язань з реалізації житлових програм. Нині для спільного
вирішення житлової проблеми дуже важливо об’єднати зусилля всіх інститутів
громадянського суспільства: профспілок, молодіжних організацій, асоціацій,
фондів та й самих громадян. Такими об’єднавчими діями можуть бути як
колективні звернення – вимоги, так і акції впливу на владу при прийнятті
державного і місцевих бюджетів, щорічних програм соціально-економічного
розвитку держави і регіонів, підписанні Генеральної, галузевих і
територіальних угод, колективних договорів тощо.
Зрушення в будівництві житла дають поштовх розвитку низки
галузей економіки, збільшують зайнятість і зменшують кількість молодих людей,
змушених виїжджати за кордон, тому виконання владою та всіма відповідальними
структурами житлових програм є запорукою забезпечення державою гарантій і
прав на житло.
Інформаційно-аналітичний центр ФПУ
08.09.2013
|