Профспілки – за ефективний соціальний діалог в інтересах людини праці
Цільовою програмою «Профспілки – за ефективний соціальний діалог
в інтересах людини праці», затвердженою постановою Ради ФПУ 25 травня 2011 року,
визначено завдання для ФПУ та її членських організацій щодо формування нової та
вдосконалення чинної нормативно-правової бази з питань соціального діалогу; подальшої
побудови інституцій соціального діалогу за участю профспілок на дво- та тристоронній
основі включно до районного (міського) рівнів; запровадження в системі профспілкового
навчання, освітніх закладах I–IV рівня акредитації та підвищення кваліфікації керівних
кадрів навчальних програм «Соціальний діалог у громадянському суспільстві».
НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Членські організації ФПУ брали активну участь у розробленні
змін та доповнень до актів законодавства у зв’язку з прийняттям Закону «Про соціальний
діалог в Україні», а також опрацюванні всіх інших проектів правових актів у сфері
соціальних, економічних, трудових відносин і соціального захисту, що надходили
від центральних органів виконавчої влади. Так, протягом 2011 – травня 2013 років
розглянуто й опрацьовано понад 2,3 тис. проектів актів законодавства. Найбільшу
їх кількість було надано профспілками працівників державних установ, освіти і
науки, охорони здоров’я, автомобільного транспорту та шляхового господарства, культури,
агропромислового комплексу, житлово-комунального господарства, місцевої промисловості,
побутового обслуговування населення.
Активно до цієї роботи долучилися територіальні профоб’єднання.
Так, за ініціативи Федерації профспілок Вінницької області до проекту обласної
Програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища на
2012–2015 роки ввійшла пропозиція про створення на базі Федерації навчально-методичного
центру з охорони праці; Запорізька обласна рада профспілок брала участь у розробленні
Програми соціально-економічного та культурного розвитку Запорізької області на
2013 рік; пропозиції Федерації профспілок Кіровоградської області щодо проблем
соціальної справедливості та шляхів їх вирішення враховано при формуванні Регіональної
програми зайнятості, стратегії економічного і соціального розвитку області на
2013–2020 роки, а також розгляді питань щодо підвищення рівня зарплати та погашення
заборгованості з її виплати.
Уповноважений представник профспілок щотижнево бере участь у
засіданнях уряду, яких протягом 2012 року та 5 місяців 2013-го було проведено
70. Профспілками опрацьовано 772 акти законодавства із 3216 винесених на розгляд.
Найбільшу кількість проектів опрацьовано та надано до них пропозицій профспілками
працівників державних установ, освіти і науки, охорони здоров’я, автомобільного
транспорту та шляхового господарства, культури.
На виконання заходів Цільової програми членські організації
брали активну участь у розробленні проектів Порядку оцінки відповідності суб’єктів
сторін профспілок та організацій роботодавців критеріям репрезентативності на національному,
галузевому та територіальному рівнях, Регламенту НТСЕР, Типового положення про
територіальну соціально-економічну раду.
Членські організації здійснюють постійний моніторинг законодавства
та змін до чинних законів на відповідність ЗУ «Про соціальний діалог в Україні».
НАВЧАННЯ ТА ІНФОРМАЦІЙНА РОБОТА
Членські організації проводять семінари (в тому числі виїзні),
навчання, круглі столи тощо.
Так, у Профспілці працівників машинобудування та металообробки
Концепцією профспілкового навчання на 2011–2016 роки передбачено питання ведення
соціального діалогу. Профспілкою працівників вугільної промисловості проведено
два спеціальних навчальних семінари для голів первинних профспілкових організацій
та представників менеджменту компанії ДТЕК. Профспілкою працівників державних
установ спільно з Європейською федерацією профспілок громадського обслуговування
проведено семінар на тему «Особливості ведення соціального діалогу на державній
службі під час адміністративної та адміністративно-територіальної реформи в Україні»
тощо.
Територіальними профспілковими об’єднаннями було організовано
і проведено низку заходів (дні облпрофради, виїзні засідання, круглі столи, семінари
тощо) з метою роз’яснення норм зазначеного Закону для профспілкового активу.
Членські організації широко використовують можливості ЗМІ та
Інтернет-ресурсу з цього питання. Виступи профспілкових представників висвітлювалися
на сайті ФПУ та членських організацій, у профспілкових виданнях та телевізійними
каналами. Заслуговує на увагу та поширення досвід Профспілки працівників освіти
і науки України, яка не тільки використовує можливості всесвітньої мережі, а й
оформила в кожній первинній, міській і районній профорганізаціях інформаційно-методичні
стенди, куточки. Миколаївська облрада профспілок виготовила та продемонструвала
фотостенди «Через соціальний діалог – до гідного життя людини праці», «Ти маєш
право», «Преса про профспілки».
Питання впровадження норм законодавства про соціальний діалог
і посилення співпраці з його сторонами на всіх рівнях є предметом розгляду на засіданнях
виборних органів членських організацій ФПУ. Зокрема, хід виконання постанови Ради
ФПУ від 25 травня 2011 року «Про Цільові програми з реалізації Програмних резолюцій
VІ з’їзду ФПУ» було розглянуто на засіданні Центральної ради Профспілки працівників
автомобільного та сільськогосподарського машинобудування; питання посилення ролі
соціального діалогу в підвищенні ефективності колективно-договірного регулювання
трудових відносин у галузях і на підприємствах розглянуто на пленумі ЦК Профспілки
працівників геології, геодезії та картографії України; на засіданні Ради Федерації
профспілкових організацій Чернігівщини обговорено питання вдосконалення соціального
діалогу в трудових колективах області тощо.
Робота членських організацій ФПУ щодо виконання зазначеної
Цільової програми мала системний характер і сприяла вдосконаленню законодавчої
бази, створенню інституційних органів на нових репрезентативних засадах. Разом
з тим членські організації зазначають низку факторів, які стримують розвиток соціального
діалогу на галузевому та територіальному рівнях і потребують законодавчого вирішення,
а саме: затяжне реформування центральних органів виконавчої влади, відсутність
репрезентативних об’єднань організацій роботодавців, обмежена сфера застосування
галузевих і територіальних угод, відсутність законодавчого механізму створення
тристоронніх соціально-економічних рад на рівні міст та районів тощо.
За матеріалами Департаменту соціального діалогу та соціального
страхування апарату ФПУ
26.07.2013
Олена ОВЕРЧУК редактор відділу «ПВ»
|