Дії ФПУ щодо поліпшення соціального забезпечення сімей із дітьми
З моменту проголошення соціальних ініціатив Президента в Україні
поки що не сформовано системну програму реформ для розв’язання численних проблем.
Зокрема, на цей час досі недооцінено значущість, роль, статус та функції сім’ї,
передусім із дітьми.
З-поміж проблем, що накопичилися,
варто окреслити головні:
– нерівне становище передусім сімей із дітьми: бідність у родинах,
які виховують двоє дітей, становить 39,6% їх загальної кількості, троє дітей –
53,8%, четверо та більше – 72,3%;
– зростання вразливості багатодітних родин, сімей із дітьми-інвалідами
та інших, проживання значної частки населення в умовах, що не задовольняють елементарних
потреб через неадекватне визначення мінімального споживчого кошика та структури
прожиткового мінімуму;
– недосконалість системи соціальної допомоги та необхідність
упровадження консолідованої системи надання адресної допомоги й соціальних послуг.
СОЦІАЛЬНА ДОПОМОГА
Голова Федерації профспілок України Юрій Кулик іще 2012 року
звернувся до віце-прем’єр-міністра – міністра соціальної політики з пропозиціями
й обґрунтуваннями щодо внесення змін до окремих законодавчих та інших нормативно-правових
актів, що визначають рівень і порядок надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим
сім’ям, а також сім’ям із дітьми, які передбачали, зокрема:
– вдосконалення Методики обчислення сукупного доходу сім’ї для
всіх видів соціальної допомоги щодо неврахування при обчисленні сукупного доходу
сум сплачених податків і внесків до фондів загальнообов’язкового державного соціального
страхування;
– скасування показника «рівень забезпечення прожиткового мінімуму»
при визначенні права на надання і розмірів соціальної допомоги та забезпечення
надалі використання базового державного соціального стандарту – прожиткового мінімуму.
– напрацювання законодавчих пропозицій щодо наближення мінімального
гарантованого державою розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми»
до рівня прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
При цьому пропонувалося встановити, що у період до 31 грудня
2016 року допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплачується
у розмірі, що дорівнює різниці між 100% прожиткового мінімуму, встановленого
для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку
на одну особу за попередні шість місяців, але не менше: з 1 січня 2013 року –
50%, з 1 січня 2014 року – 60%, з 1 січня 2015 року – 70%, з 1 січня 2016 року по
31 грудня 2016 року – 80%, з 1 січня 2017 року – 100% прожиткового мінімуму, встановленого
для працездатних осіб.
На жаль, запропоновані профспілковою стороною пропозиції не
знайшли підтримки з боку окремих центральних органів виконавчої влади. Незважаючи
на це, ФПУ й надалі вживає всіх можливих заходів для їх вирішення.
На початку 2013 року ФПУ сформувала та направила до Мінсоцполітики
для реагування перелік проблем, які містять ознаки соціальної несправедливості
й потребують урегулювання, а також пропозиції щодо шляхів їх вирішення. Серед них
– необхідність підвищення розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення
нею трирічного віку, який нині залишається на низькому рівні. При цьому мінімальний
розмір допомоги (130 грн) не переглядався з 2008 року. Профспілки пропонують терміново
підготувати та внести на розгляд Верховної Ради законодавчі пропозиції щодо поступового
наближення мінімального гарантованого державою розміру допомоги по догляду за дитиною
до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу
сім’ям з дітьми» до рівня прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних
осіб.
Пропозиції щодо вдосконалення Методики обчислення сукупного
доходу сім’ї, скасування показника «рівень забезпечення прожиткового мінімуму»,
а також виконання рішення Конституційного Суду України щодо врегулювання розміру
допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку були, зокрема,
надіслані до Ради національної безпеки і оборони України в рамках підготовки
до розгляду на засіданні РНБО питання про ситуацію у сфері оплати праці та соціального
забезпечення громадян.
ПРОПОЗИЦІЇ ДО ДЕРЖБЮДЖЕТУ
У рамках участі профспілок у формуванні бюджетної політики були
сформовані пропозиції профспілок до проекту Державного бюджету України–2014, серед
яких:
– передбачити кошти на підвищення розмірів соціальних стандартів
і гарантій, які забезпечували б виконання базових положень Конституції України
про право працівників та членів їхніх родин на достатній рівень життя;
– забезпечення в повному обсязі коштів на фінансування державних
гарантій щодо надання соціальних пільг у повному обсязі та на запровадження Методики
обчислення сукупного доходу сім’ї без урахування в ньому сум сплачених податків
і внесків до фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування;
– забезпечити використання виключно базового державного соціального
стандарту – прожиткового мінімуму – під час визначення права на надання та розмірів
соціальної допомоги, скасувати практику застосування показника «рівень забезпечення
прожиткового мінімуму (гарантований мінімум)» для призначення допомоги відповідно
до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям»;
– забезпечити встановлення державних соціальних гарантій на основі
оновленого прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп
населення;
– підвищення рівня соціального захисту малозабезпечених верств
населення та надання соціальних послуг людям похилого віку, інвалідам, сім’ям
із дітьми та дітям-сиротам, малозабезпеченим сім’ям і дітям, позбавленим батьківського
піклування;
– забезпечити фінансування програми соціальної підтримки сімей
із дітьми з урахуванням збільшення мінімального гарантованого державою розміру
допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до
Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» зі 130 грн до рівня не менше
розміру прожиткового мінімуму на дитину до 6 років;
– забезпечити індексацію суми допомоги при народженні дитини,
яка виплачується рівними частинами упродовж 24, 48 і 72 місяців на першу, другу,
третю та кожну наступну дитину відповідно.
ПРІОРИТЕТИ
У рамках роботи в складі Науково-експертної ради, створеної
при Мінсоцполітики, ФПУ брала активну участь у розробленні Концепції соціального
розвитку України на 2013–2023 роки. У профспілкових пропозиціях щодо наповнення
Концепції наголошується, що участь України у міжнародних договорах зобов’язує нашу
державу встановити законодавчі гарантії та запровадити механізми реалізації основних
соціальних прав людини, серед яких:
– право сім’ї на соціальний, правовий та економічний захист,
обумовлене обов’язком держави надавати соціальну допомогу й допомогу сім’ям із дітьми,
у т. ч. житло, допомогу щойно одруженим тощо;
– право дітей і підлітків на соціальний, правовий та економічний
захист, що передбачає забезпечення дітям і підліткам, з урахуванням прав і обов’язків
їхніх батьків, догляду, допомоги, освіти та підготовки, яких вони потребують, зокрема
шляхом створення або забезпечення функціонування закладів і служб, а також надання
захисту та спеціальної допомоги з боку держави дітям і підліткам, які тимчасово
або постійно позбавлені допомоги з боку їхніх сімей;
– право на достатній життєвий рівень, тобто такий життєвий
рівень, включаючи їжу, одяг, житло, медичний догляд та необхідне соціальне обслуговування,
який є необхідним для підтримання здоров’я і свого добробуту та добробуту своєї
сім’ї.
Загалом поліпшення матеріального становища сімей має відбуватися
завдяки сприянню у працевлаштуванні працездатних членів сімей та забезпечення
їх гідною оплатою праці для досягнення достатнього рівня життя родини, а також збільшення
адресної допомоги родинам, члени яких не в змозі подолати наявні ризики самостійно.
(За матеріалами департаменту бюджетної політики та соціального захисту апарату ФПУ)
18.07.2013
Олена ОВЕРЧУК редактор відділу «ПВ»
|